Groteskowe oswajanie rzeczywistości PRL-u w "Małej Apokalipsie" Tadeusza Konwickiego
Groteskowe oswajanie rzeczywistości PRL‑u w Małej Apokalipsie Tadeusza Konwickiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcia antyutopia, groteska, karykatura.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać cechy antyutopii w Małej Apokalipsie,
wskazać charakterystyczne cechy twórczości Tadeusza Konwickiego, ze szczególnym uwzględnieniem poetyki groteski i karykatury,
dokonać charakterystyki elementów świata przedstawionego Małej Apokalipsy: wyglądu miasta, sytuacji obywateli, pozycji sztuki oraz wszechwładzy partii,
użyć cytatów dla zilustrowania omawianych zagadnień.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, ćwiczenia analityczne z tekstem Małej Apokalipsy, dyskusja, nauczanie sytuacyjne, praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze Małej Apokalipsy Tadeusza Konwickiego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Utrwalenie wiadomości na temat miasta i żyjących w nim ludzi ukazanego przez Tadeusza Konwickiego. Zestawienie wydarzeń Małej Apokalipsy z ówczesną sytuacją polityczną kraju.
b) Faza realizacyjna
Praca w grupach. Na polecenie nauczyciela uczniowie kontynuują gromadzenie cytatów oraz własnych komentarzy do obrazu PRL w powieści według zagadnień: atmosfera, sztuka, władza.
Atmosfera:
Jakie są jej elementy składowe?
Jaka kolorystyka dominuje?
Jaki nastrój panuje?
Sztuka:
Jak rozwija się sztuka socrealistyczna?
Kto ją tworzy?
Jaki obowiązuje wzorzec sztuki?
Jakie filmy są wyświetlane w kinie mającym formalnie wzorzec radziecki?
W jakim stopniu i sensie „reżim tworzył własną sztukę”?
Kim wcześniej byli reżyser Bułat i pisarz Szmidt?
Władza:
Jaka jest i jak się zachowuje?
Co jest celem partii?
Dlaczego władza nie musi być represyjna?
Jak zachowują się konfidenci i milicjanci?
O co władza nieustannie dba?
Wyeksponowanie satyrycznego wymiaru powieści Konwickiego:
przypomnienie przez jednego z uczniów pojęć groteska i karykatura,
nawiązanie do innych twórców wykorzystujących stylistykę groteski do przedstawienia absurdu otaczającej rzeczywistości (Sławomir Mrożek, Witold Gombrowicz, Tadeusz Różewicz).
Satyra Małej Apokalipsy a nurt antyutopii. Omówienie literackich przykładów wykorzystujących poetykę antyutopii:
omówienie pojęcia antyutopia,
cechy antyutopii w Małej Apokalipsie – notatka w zeszycie.
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca.
Mała Apokalipsa jako powieść‑protest.
Cechy obrazowania rzeczywistości socjalistycznego państwa.
Mała Apokalipsa jako panoramiczna wizja totalitarnego świata, jego ośmieszenie, ale i bolesna krytyka.
5. Bibliografia
T. Konwicki, Mała Apokalipsa, Wyd. Alfa, Warszawa 1988.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Przyjrzyjcie się składnikom świata przedstawionego w Małej Apokalipsie: czasowi, przestrzeni, postaciom, wydarzeniom.
Zwróćcie uwagę na dwie warstwy utworu: realną i oniryczną.
Jakie utwory w literaturze polskiej lub obcej podejmują motyw snu?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy III; cykl pięciu lekcji poświęconych analizie Małej Apokalipsy Tadeusza Konwickiego (lekcja 2.)