Gry i zabawy ruchowe
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, jak dbać o harmonijny rozwój swojego ciała;
zna przepisy różnych gier i zabaw;
zna wystarczający zasób ćwiczeń, który pozwala mu samodzielnie przygotować się do wysiłku fizycznego;
wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym;
wie, na czym polega rywalizacja fair‑play;
wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego;
nazywa poszczególne cechy motoryczne.
Umiejętności Uczeń:
organizuje i przeprowadza zabawy w czasie wolnym;
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;
podejmuje samodzielnie decyzję w czasie gier i zabaw ruchowych;
samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące wybraną cechę motoryczną;
stosuje proste techniki relaksacji;
dostosowuje wysiłek fizyczny do możliwości swojego organizmu;
potrafi przyjąć na siebie różne role: zawodnika, kibica, sędziego;
potrafi współdziałać w grupie.
Metody pracy Zabawowo - klasyczna, problemowa, ruchowej ekspresji twórczej.
Środki dydaktyczne Pachołki, szarfy, piłki z gąbki, kocyki.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
zbiórka i powitanie,
sprawdzenie gotowości do zajęć,
podanie tematu,
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji,
rozgrzewka:
berek parami – dwie wyznaczone osoby biorą się za ręce i gonią pozostałych. Każde dwie złapane osoby z uciekających stają się goniącymi. (bieg po całej sali gimnastycznej);
„Berek czarodziej” – 4 wyznaczone osoby gonią pozostałych. Uczniowie dotknięci zostają „zaczarowani” i stają z rękoma w bok i z nogami w rozkroku. Można ich „odczarować” przechodzą na czworaka pomiędzy nogami uczniów złapanych;
uczniowie ustawieni w rozsypce, nauczyciel wydaje polecenie, aby ćwiczący naśladowali i pokazali jak ich zdaniem latają samoloty, jeżdżą samochody, biegają psy, poruszają się węże.
Faza realizacyjna
Dzielimy grupę ćwiczących na 2 – 3 osobowe zespoły. Robimy to w ten sposób, że ustawiamy odpowiednią liczbę pachołków w wyznaczonym miejscu, oznaczając je kolorowymi szarfami. Uczniom rozdajemy kolorowe szarfy i wydajemy polecenie znalezienia odpowiedniego pachołka. Następnie określamy trasę i kierunek ruch.
Wydajemy polecenia przeniesienia piłki z gąbki po wyznaczonej trasie w formie wyścigów rzędów, każdorazowo dajemy czas na zastanowienie się i wybranie odpowiedniego wariantu:nie można dotknąć piłki nogami, głową ani tułowiem;
nie można dotykać piłki rękoma, głową ani tułowiem;
nie można dotykać piłki rękoma, nogami, ani tułowiem;
nie można dotykać piłki żadną częścią ciała, (używamy kocyków);
nie można dotykać piłki, ani ciałem, ani przy pomocy przedmiotów, (dmuchamy w piłkę).
Zadania wykonywane bez piłki gąbczastej:
należy tak przejść do półmetka i z powrotem, aby nauczyciel nie widział jednego, wyznaczonego ucznia;
należy przejść do półmetka i z powrotem tak, aby jedna osoba nie dotykała parkietu i nie była niesiona przez współćwiczących;
należy przejść do półmetka i z powrotem tak, aby było 5 punktów podparcia (trzeba wytłumaczyć uczniom co to są punkty podparcia).
Po skończonej rywalizacji przyznajemy punkty, ogłaszamy zwycięzców, wyróżniamy najlepiej ćwiczących.
Dzieci ustawione w rozsypce odwzorowują ruchem i gestami opowiadaną przez nauczyciela historyjkę, np.: wycieczka do zoo.
Przykładowe opowiadanie – „Wycieczka do zoo”:Po przyjściu do szkoły wsiadamy do autobusu i jedziemy do zoo. W czasie jazdy obserwujemy mijające samochody, obserwujemy niebo czy będzie ładna pogoda (każdy pokazuje to co widzi). Po dojechaniu wchodzimy do zoo i przechodzimy obok różnych zwierząt (odwzorowujemy sposoby zachowania się zwierząt). Podchodzimy do klatki lwa, klatka jest otwarta, zaglądamy do środka ciekawi gdzie jest lew, rozglądamy się dookoła, a lew stoi za nami i wszyscy biorą nogi za pas... Temat opowiadania może być dowolny zależy on od wyobraźni nauczyciela.
Faza podsumowująca
Zabawa „morze – brzeg”.
Ćwiczenia oddechowe.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
Sportowe pożegnanie.
Bibliografia [1] Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.
[2] Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.
[3] Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.
[4] Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.
[5] Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.
[6]Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.
[7] Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.
[8] Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.Czas trwania lekcji 45 minut
Uwagi do scenariusza Zadania problemowe powinny być dostosowane do wieku i możliwości grup ćwiczebnych.