Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, jak dbać o harmonijny rozwój swojego ciała;

      • zna przepisy różnych gier i zabaw;

      • zna wystarczający zasób ćwiczeń, który pozwala mu samodzielnie przygotować się do wysiłku fizycznego;

      • wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym;

      • wie, na czym polega rywalizacja fair‑play;

      • wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego;

      • nazywa poszczególne cechy motoryczne.

    2. Umiejętności Uczeń:

      • organizuje i przeprowadza zabawy w czasie wolnym;

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;

      • podejmuje samodzielnie decyzję w czasie gier i zabaw ruchowych;

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące wybraną cechę motoryczną;

      • stosuje proste techniki relaksacji;

      • dostosowuje wysiłek fizyczny do możliwości swojego organizmu;

      • potrafi przyjąć na siebie różne role: zawodnika, kibica, sędziego;

      • potrafi współdziałać w grupie.

  2. Metody pracy Zabawowo - klasyczna, problemowa, ruchowej ekspresji twórczej.

  3. Środki dydaktyczne Pachołki, szarfy, piłki z gąbki, kocyki.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • zbiórka i powitanie,

        • sprawdzenie gotowości do zajęć,

        • podanie tematu,

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji,

        • rozgrzewka:

          • berek parami – dwie wyznaczone osoby biorą się za ręce i gonią pozostałych. Każde dwie złapane osoby z uciekających stają się goniącymi. (bieg po całej sali gimnastycznej);

          • „Berek czarodziej” – 4 wyznaczone osoby gonią pozostałych. Uczniowie dotknięci zostają „zaczarowani” i stają z rękoma w bok i z nogami w rozkroku. Można ich „odczarować” przechodzą na czworaka pomiędzy nogami uczniów złapanych;

          • uczniowie ustawieni w rozsypce, nauczyciel wydaje polecenie, aby ćwiczący naśladowali i pokazali jak ich zdaniem latają samoloty, jeżdżą samochody, biegają psy, poruszają się węże.

    2. Faza realizacyjna

      1. Dzielimy grupę ćwiczących na 2 – 3 osobowe zespoły. Robimy to w ten sposób, że ustawiamy odpowiednią liczbę pachołków w wyznaczonym miejscu, oznaczając je kolorowymi szarfami. Uczniom rozdajemy kolorowe szarfy i wydajemy polecenie znalezienia odpowiedniego pachołka. Następnie określamy trasę i kierunek ruch.
        Wydajemy polecenia przeniesienia piłki z gąbki po wyznaczonej trasie w formie wyścigów rzędów, każdorazowo dajemy czas na zastanowienie się i wybranie odpowiedniego wariantu:

        • nie można dotknąć piłki nogami, głową ani tułowiem;

        • nie można dotykać piłki rękoma, głową ani tułowiem;

        • nie można dotykać piłki rękoma, nogami, ani tułowiem;

        • nie można dotykać piłki żadną częścią ciała, (używamy kocyków);

        • nie można dotykać piłki, ani ciałem, ani przy pomocy przedmiotów, (dmuchamy w piłkę).

          Zadania wykonywane bez piłki gąbczastej:

        • należy tak przejść do półmetka i z powrotem, aby nauczyciel nie widział jednego, wyznaczonego ucznia;

        • należy przejść do półmetka i z powrotem tak, aby jedna osoba nie dotykała parkietu i nie była niesiona przez współćwiczących;

        • należy przejść do półmetka i z powrotem tak, aby było 5 punktów podparcia (trzeba wytłumaczyć uczniom co to są punkty podparcia).

          Po skończonej rywalizacji przyznajemy punkty, ogłaszamy zwycięzców, wyróżniamy najlepiej ćwiczących.

      2. Dzieci ustawione w rozsypce odwzorowują ruchem i gestami opowiadaną przez nauczyciela historyjkę, np.: wycieczka do zoo.
        Przykładowe opowiadanie – „Wycieczka do zoo”:

        Po przyjściu do szkoły wsiadamy do autobusu i jedziemy do zoo. W czasie jazdy obserwujemy mijające samochody, obserwujemy niebo czy będzie ładna pogoda (każdy pokazuje to co widzi). Po dojechaniu wchodzimy do zoo i przechodzimy obok różnych zwierząt (odwzorowujemy sposoby zachowania się zwierząt). Podchodzimy do klatki lwa, klatka jest otwarta, zaglądamy do środka ciekawi gdzie jest lew, rozglądamy się dookoła, a lew stoi za nami i wszyscy biorą nogi za pas... Temat opowiadania może być dowolny zależy on od wyobraźni nauczyciela.

    3. Faza podsumowująca

      1. Zabawa „morze – brzeg”.

      2. Ćwiczenia oddechowe.

      3. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

      4. Sportowe pożegnanie.

  5. Bibliografia [1] Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.
    [2] Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.
    [3] Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.
    [4] Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.
    [5] Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.
    [6]Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.
    [7] Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.
    [8] Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

  7. Uwagi do scenariusza Zadania problemowe powinny być dostosowane do wieku i możliwości grup ćwiczebnych.

RBrIorLlWAq3W

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 49.93 KB w języku polskim
R7NAH0aXs6Bru

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim