Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gry językowe

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie znajomości słownictwa z wybranego zakresu.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wprowadzone na lekcji słownictwo,

  • różne rodzaje ćwiczeń doskonalących słownictwo.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słownictwem o wybranej tematyce,

  • opisuje przedmioty w klasie i za oknem,

  • ćwiczy pisownię wyrazów,

  • ćwiczy sprawności mówienia i słuchania,

  • bierze udział w grze dydaktycznej,

  • wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów,

  • opisuje zdjęcia.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w grze dydaktycznej,

  • nie wstydzi się prezentować swojej pracy na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, gra dydaktyczna, burza mózgów

Forma: praca w grupach, parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Zdjęcia, piłka

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie w różnych sytuacjach oraz inscenizować scenki z życia. Będziecie brać udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam zapamiętać nowy materiał”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Burza mózgów. Uczniowie podają nazwy przedmiotów znajdujących się w sali i za oknem.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia i prosi o podpisanie rzeczy i ludzi, których na nich widzą. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.

  3. Mapa skojarzeń. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej podaje inny temat. Uczniowie wspólnie piszą słowa kojarzące się ze słowem kluczowym, podanym przez nauczyciela. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i sprawdza poprawność pisowni, ustala limit czasu. Następnie uczniowie odczytują swoje skojarzenia.

  4. Uczniowie wymieniają się swoimi mapkami skojarzeń i dopisują nowe wyrazy. Nauczyciel monitoruje ich pracę i poprawia błędy.

  5. Głuchy telefon. Uczniowie przekazują sobie na ucho wyrazy.

  6. Gra „szubienica”. Uczniowie grają w parach.

  7. Każdy uczeń wymyśla 10 wyrazów, a następnie dyktuje je koledze jako początek pracy domowej.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Przypomnieliście sobie ważne słownictwo i ćwiczyliście mówienie, słuchanie i pisanie. Opisywaliście przedmioty. Dobrze współpracowaliście w grupach i czynnie uczestniczyliście w grach dydaktycznych”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Napisz definicje 10 podyktowanych ci przez kolegę wyrazów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja, utrwalająca słownictwo z wybranych działów, przeznaczona jest dla uczniów na każdym poziomie zaawansowania. Można wykorzystać ten scenariusz jako plan alternatywny, czy podczas zastępstwa. Lekcja sprawdza się na początku roku szkolnego dla zdiagnozowania poziomu językowego uczniów oraz do powtórzenia wiadomości.

RIK1HPKzrI9sI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.64 KB w języku polskim
RG2cpOzymRVFJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim