Gry językowe
Gry językowe
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie znajomości słownictwa z wybranego zakresu.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
wprowadzone na lekcji słownictwo,
różne rodzaje ćwiczeń doskonalących słownictwo.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słownictwem o wybranej tematyce,
opisuje przedmioty w klasie i za oknem,
ćwiczy pisownię wyrazów,
ćwiczy sprawności mówienia i słuchania,
bierze udział w grze dydaktycznej,
wyjaśnia znaczenie nowych wyrazów,
opisuje zdjęcia.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
bierze czynny udział w grze dydaktycznej,
nie wstydzi się prezentować swojej pracy na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne; pytania‑odpowiedzi, pogadanka, gra dydaktyczna, burza mózgów
Forma: praca w grupach, parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Zdjęcia, piłka
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie w różnych sytuacjach oraz inscenizować scenki z życia. Będziecie brać udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam zapamiętać nowy materiał”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów. Uczniowie podają nazwy przedmiotów znajdujących się w sali i za oknem.
Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia i prosi o podpisanie rzeczy i ludzi, których na nich widzą. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.
Mapa skojarzeń. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej podaje inny temat. Uczniowie wspólnie piszą słowa kojarzące się ze słowem kluczowym, podanym przez nauczyciela. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i sprawdza poprawność pisowni, ustala limit czasu. Następnie uczniowie odczytują swoje skojarzenia.
Uczniowie wymieniają się swoimi mapkami skojarzeń i dopisują nowe wyrazy. Nauczyciel monitoruje ich pracę i poprawia błędy.
Głuchy telefon. Uczniowie przekazują sobie na ucho wyrazy.
Gra „szubienica”. Uczniowie grają w parach.
Każdy uczeń wymyśla 10 wyrazów, a następnie dyktuje je koledze jako początek pracy domowej.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Przypomnieliście sobie ważne słownictwo i ćwiczyliście mówienie, słuchanie i pisanie. Opisywaliście przedmioty. Dobrze współpracowaliście w grupach i czynnie uczestniczyliście w grach dydaktycznych”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Napisz definicje 10 podyktowanych ci przez kolegę wyrazów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja, utrwalająca słownictwo z wybranych działów, przeznaczona jest dla uczniów na każdym poziomie zaawansowania. Można wykorzystać ten scenariusz jako plan alternatywny, czy podczas zastępstwa. Lekcja sprawdza się na początku roku szkolnego dla zdiagnozowania poziomu językowego uczniów oraz do powtórzenia wiadomości.