Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gucio i Gustaw – podobni ?

1.Cele lekcji

a). Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść Ślubów panieńskich oraz IV cz. Dziadów,

  • rozumie pojęcie charakterystyki porównawczej.

b). Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi korzystać z metody redukcji i dedukcji wniosków,

  • potrafi wyjaśnić pojęcie - romantyczna teoria magnetyzmu,

  • potrafi dokonać charakterystyki porównawczej Gustawa – bohatera Dziadów oraz Gucia – bohatera Ślubów panieńskich.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, mapa mentalna, dyskusja, praca zbiorowa, praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  • karta pracy ucznia

  • wkładka do karty pracy ucznia zawierająca zbiór cytatów

  • szablony słowne.

4. Przebieg lekcji

a). Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z pierwszą częścią tematu Gucio i Gustaw – podobni (?) i poinformowanie, że dalsza część tematu będzie wnioskiem z tej lekcji, który zostanie dopisany na koniec zajęć – jako odpowiedź na zawarte w temacie pytanie. Nauczyciel wyjaśnia , z jakich utworów literackich pochodzą bohaterowie, o których będzie mowa – może też poprosić o odpowiedź uczniów, jeśli na poprzedniej lekcji zapowiedział tematykę teraźniejszych zajęć.

b). Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o krótkie przypomnienie treści Ślubów panieńskich oraz IV cz. Dziadów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bohaterów – Gucia i Gustawa.

  2. Nauczyciel przy pomocy odpowiedzi uczniów na zadane im pytania przypomina czym jest charakterystyka porównawcza postaci oraz romantyczna teoria magnetyzmu serc.

  3. Nauczyciel przykleja na tablicy szablony słów - imiona bohaterów oraz różne cechy osobowości. Zadaniem uczniów jest odtworzenie cech wspomnianych postaci literackich, i dopasowanie ich do siebie. Mają powstać dwa grafy prezentujące jeden - Gucia, drugi – Gustawa (załącznik 1).

  4. Następnie uczniowie starają się określić swój stosunek do obu bohaterów.

c).Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i wkładki do nich (załącznik 2). Uczniów prosi o dopasowanie cytatów zawartych we wkładce do odpowiednich rubryk na karcie pracy. Cytaty mają zostać „włożone w usta” Gucia lub Gustawa Nauczyciel przy podejmowaniu decyzji prosi uczniów o posługiwanie się metodą dedukcji i redukcji wniosków, której znaczenie dodatkowo przypomina.

  2. Uczniowie wypełniają karty pracy. Kilku uczniów (około 3) nauczyciel prosi o zaprezentowanie swojej karty pracy. Prezentacja zawierać powinna oprócz konkretnych cytatów – argumenty przemawiające za faktem, przypasowania ich do konkretnej postaci.

  3. Nauczyciel prosi o wklejenie kart pracy do zeszytu przedmiotowego. Prosi także o odpowiedź na pytanie postawione w temacie oraz o dopisanie reszty tematu, która jest odpowiedzią na to pytanie.

  4. Zadanie pracy domowej. Nauczyciel prosi o napisanie krótkiej odpowiedzi na pytanie

Który z bohaterów - Gustaw czy Gucio - wzbudził we mnie większą sympatię i dlaczego?

5.Bibliografia

Inglot M., Śluby panieńskie Aleksandra Fredry, [w:] Literatura polska w szkole średniej, pod red. Grzeszczuka St., WSiP, Warszawa 1990.

Pasterniak W. , Organizacja procesu poznawania lektury szkolnej, WSiP, Warszawa 1990.

Stefanowska Z., Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976.

Witkowska A., Mickiewicz – słowo i czyn, PWN, Warszawa 1975.

6. Załączniki

a). załącznik 1 – Rozwiązanie grafu z szablonu słów

GUSTAW

rozdarty poddany, nerwowy nie radzi sobie z uczuciem

samotny załamany ubolewający nad sobą

rozsądny GUCIO realizuje swe zamiary

umiejący działać działa z namysłem

bierze sprawy w swoje ręce wygrywa własne szczęście

stroi się w szatę nieszczęśliwego kochanka przeżywa wewnętrzną przemianę

b) załącznik 2 - karty pracy ( porozcinane paski papieru zawierające cytaty)

Cytaty do dopasowania i wklejenia:

Nigdy nie dowiesz się, czy ktoś cię kocha, jeśli ci tego nie powie.

F. Sheen

„Mnie” już nie ma, a „wszystko – Twoje”.

Wasilij Rozanow

Bluszcz tuli się do pierwszego drzewa, które napotka;

Oto pokrótce historia miłości.

Napoleon Bonaparte

Jest miłość kochanie, jest miłość namiętność, jest miłość fantazja.

Pierwsza tłumaczy się w życiu świętością, druga nieszczęściem, trzecia – grzechem.

Narcyza Żmichowska

Miłość – czuć w całym sobie istnienie drugiej istoty.

Simone Weil

Miłość – to otwierać przed sobą wzajemnie dusze, razem myśleć, razem czuć.

Lew Tołstoj

Miłość – to samotność, co łączy najbliższych.

Jan Twardowski

Miłość jest główną drogą ucieczki od samotności.

Bertrand Russel

Miłość jest gorzka i słodka, ale nikt nie potrafi powiedzieć, co w niej jest słodsze, gorycz czy słodycz

Ezra Pound

Miłość jest największym sensem myślenia.

Ernest Hemingway

Proponowane przyporządkowanie cytatów:

Gustaw:

Nigdy nie dowiesz się, czy ktoś cię kocha, jeśli ci tego nie powie

F. Sheen

„Mnie” już nie ma, a „wszystko – Twoje”

Wasilij Rozanow

Bluszcz tuli się do pierwszego drzewa, które napotka;

Oto pokrótce historia miłości.

Napoleon Bonaparte

Jest miłość kochanie, jest miłość namiętność, jest miłość fantazja.

Pierwsza tłumaczy się w życiu świętością, druga nieszczęściem, trzecia – grzechem.

Narcyza Żmichowska

Miłość – to samotność, co łączy najbliższych.

Jan Twardowski

Gucio:

Miłość jest największym sensem myślenia

Ernest Hemingway

Miłość jest gorzka i słodka, ale nikt nie potrafi powiedzieć, co w niej jest słodsze, gorycz czy słodycz

Ezra Pound

Miłość jest główną drogą ucieczki od samotności

Bertrand Russel

Miłość – czuć w całym sobie istnienie drugiej istoty.

Simone Weil

Miłość – to otwierać przed sobą wzajemnie dusze, razem myśleć, razem czuć.

Lew Tołstoj

Miłość jest główną drogą ucieczki od samotności

Bertrand Russel

Miłość jest gorzka i słodka, ale nikt nie potrafi powiedzieć, co w niej jest słodsze, gorycz czy słodycz

Ezra Pound

Miłość jest największym sensem myślenia

Ernest Hemingway

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1SSPGpaAS76h

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 129.79 KB w języku polskim
R1K4Ue0O8KLtZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim