Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RdflsHkrwq3QD1

Harmonika w impresjonizmie

Źródło: Izabela Komońska, cc0.

Ważne daty

1862‑1918 – lata życia Claude`a Debussy`ego

1874 – wystawa impresjonistów

1894 – preludium Popołudnie Fauna, Claude Debussy

1903Clair de Lune, Claude Debussy

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

ROyShMQIAtOkY1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

przyporządkowywać dzieła do ich autorów;

używać właściwą terminologię muzyczną;

rozróżniać dzieła na podstawie nagrań dźwiękowych.

Wpływ malarstwa impresjonistycznego na muzykę końca wieku

Impresjonizm jako kierunek artystyczny miał swój początek w malarstwie. Po raz pierwszy tej nazwy użyto w roku 1874 podczas wystawy malarzy w paryskim atelier Nadara, w której wzięli udział m.in. Claude Monet, August Renoir, Alfred Sisley, Camille Pissarro. Wśród prac znalazł się obraz Soleil levant, później nazwany przez jednego z krytyków piszących o wystawie jako Impresja. Wschód słońca. Dzieło to dało początek kierunkowi malarstwa w którym najważniejsze było to co zmienne, ulotne.

R8y1MngxCc3fT1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło sztuki Claude Moneta pt. „Impresja, wschód słońca”. Przedstawia spokojne, ciche fale morza w porcie. Pejzaż rozświetlony jest pomarańczową kulą wschodzącego słońca, odbijającej się mieniącymi kolorami na pomarszczonych falami wodach portu. Przedstawia on poranną mgłę przez którą przebija się słońce. Na pierwszym planie można dostrzec łódkę, z dwiema postaciami w środku. Jedna osoba siedzi, natomiast druga wiosłuje, stojąc i patrząc na inne statki. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Na ilustracji umieszczone sa dodatkowe informacje. Punkt 1: Malarz krótkimi pociągnięciami pędzla oddaje ulotność światła. Punkt 2: Ruch przedstawia za pomocą szkicowych plam, pomijając kontury. Punkt 3: Nadrzędną rolę pełni barwa – impresjoniści nie używają czerni, ponieważ uważają, że nie ma jej w naturze. Punkt 4: Ulotność wrażeń dotyczy zmian odnoszących się do pory dnia – krajobraz jest zamglony, co sugeruje wschód słońca.
Claude Monet, „Impresja. Wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan, Paryż

Ojciec muzyki impresjonistycznej

Pierwszy raz słowo impresjonizm w kontekście muzycznym użyte było w krytyce Wiosny na orkiestrę i chór żeński Claude`a Debussy`ego (1862‑1918). Kompozytor nie zgadzał się z takim określaniem jego twórczości, uważając, że właściwszym byłby termin symbolizm muzyczny. Cechy impresjonizmu widoczne były jednak już we wcześniejszych dziełach francuskiego kompozytora – preludiumPreludiumpreludium Popołudnie Fauna powstałe w 1894 roku jest postrzegane jako początek nurtu. Zastosowane przez Debussy`ego środki kompozytorskie odbiegały od kanonu romantycznego. Dzieło przesycone jest dysonansamiDysonansdysonansami, mającymi na celu wywołanie wrażenia ulotnej chwili i niepokoju. Kompozytor szczególną uwagę zwracał na barwę dźwięku i jego walory – linia melodyczna wydaje się być w ciągłym ruchu, składa się z powolnie przeplatanych motywówMotywmotywów. Natężenie dynamiczneDynamikadynamiczne jest bardzo różnorodne, od pianissimaPianissimopianissima do forteForteforte. Utwór może być odebrany jak, pejzaż „malowany” muzyką.

RTYtcT600XduO
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Claudea Moneta „Lilie wodne” z 1906 r. z Ohara Museum of Art. Obraz przedstawia staw w ogrodzie malarza w Giverny i rosnące w nim grzybienie lilii; namalowane zostały techniką impresjonistyczną.Na ilustracji umieszczono dodatkowo utwór muzyczny - preludium Popołudnie fauna, autorstwa Claudea Debussyego.
Obraz: Claude Monet, „Lilie wodne”, 1906, Ohara Museum of Art., Kurashiki, wikimedia.org, domena publiczna; Dźwięk: Claude Debussy, preludium Popołudnie Fauna, 1894, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 1

Napisz, co łączyło malarstwo i muzykę impresjonistyczną. W swojej wypowiedzi uwzględnij Lilie wodne Moneta oraz preludium Popołudnie Fauna Debussy`ego.

RVPoWaUYiixSv
Wpisz swoją odpowiedź. Przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).

Do najsłynniejszych dzieł Debussy`ego należy Clair de Lune – trzecia część suitySuitasuity bergamasque opublikowanej w 1903 roku. Inspiracją kompozytora był księżyc, noc i zjawiska w naturze, które jej towarzyszą. Uważał, że piękna przyrody nie da oddać się w muzyce, a uwiecznić można jedynie wrażenie, uczucie które towarzyszy przy obcowaniu z nią. Swoje refleksje wyraził poprzez kontrasty dynamiczneDynamikadynamiczneagogiczneAgogikaagogiczne, wykorzystania techniki rubatoRubatorubato.

R18zEHdhOFhZJ1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut Claude Debussy, „Clair de lune”, takty 1-14. Na ilustracji umieszczono dodatkowe informacje. 1. Kompozytor użył oznaczenia tempa Andante très expressif, co oznacza umiarkowanie wolno z ekspresją. 2. Poprzez zapis con sordina (z wyciszeniem) kompozytor wprowadza słuchacza w klimat utworu. 3. W muzyce impresjonistycznej często stosowano nieregularne metrum. 4. Utwór rozpoczyna się od pianissimo.
Claude Debussy, „Clair de lune”, takty 1-14, 1888, imslp.info, CC BY 3.0
RtCV610ZH7zAc
Ilustracja interaktywna 1.

Tempo rubato oznacza, że wykonawca może zwalniać lub przyspieszać na przestrzeni taktu.

, 2.

Przez zapis peu à peu crescendo et animé (stopniowe zgłaśnianie i żywo), kompozytor buduje napięcie w utworze.

, 3.

Po kulminacji kompozytor postanowił stopniowo wyciszyć utwór (diminuendo molto), wracając do pianissimo.

Claude Debussy, „Clair de Lune”, takty 15-28, 1888, imslp.info, CC BY 3.0
R17fuPLwxL1to
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Claude Monet pt. „Mgła nad Tamizą”; umieszczono informację dodatkową - utwór muzyczny Clair de Lune autorstwa Claudea Debussyego. Punkt 1: Utwór pochodzi z albumu Candlelight
Obraz: Claude Monet, „Mgła nad Tamizą”, 1903, wikiart.org, domena publiczna; Dźwięk: Claude Debussy, Clair de Lune, online-skills, CC BY 3.0

Innowacyjne środki muzyki impresjonizmu

Twórcy impresjonistyczni korzystali z nowo wykształconych technik kompozytorskich i innowacyjnego podejścia do harmoniiHarmoniaharmonii. Kompozytorzy wracali także do skal archaicznych: antycznych, kościelnych, a także pentatonikiPentatonikapentatoniki.

Dzięki skali całotonowej mogli wyzwolili swoje kompozycje od ośrodka tonalnego – nie występuje w niej dźwięk prowadzący, który w skalach tradycyjnych określał stosunek dominantyDominantadominanty do tonikiTonikatoniki. Pozwoliło to na tworzenie akordówAkordakordów, które nie rozwiązywały się, tworząc tzw. „plamy dźwiękowe”.

R1Xl0dWtVygkW1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut skali tonowej. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Skala tonowa, wikimedia.org, CC BY 3.0

Echa impresjonizmu

Dodekafonia to technika kompozytorska całkowicie odrzucająca tonalnośćTonalnośćtonalność.  Zasadą dodekafonii jest tworzenie szeregów, w których żaden dźwięk nie może zostać powtórzony, dopóki nie zostaną wykorzystane wszystkie. Dawało to pełną swobodę kompozytorowi, jednak aby zachować spójność kompozycji pierwsza seria tworzyła ciąg melodycznyMelodiamelodyczny, który był powtarzany w kolejnych, poprzez transpozycję, czyli przeniesienie go na kolejny stopień skali, lub inwersję, czyli odwrócenie go, tzw. lustrzane odbicie.

RNIeluyYzAixY1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nut skali tonowej. Na ilustracji umieszczone są fodaykowe informacje: Punkt 1: Seria podstawowa, oznaczana jako P. Zostały użyte wszystkie dźwięki skali, a żaden z nich się nie powtarza, co jest podstawą dodekafonii. Punkt 2: Wykorzystanie inwersji towrzy tzw. serię lustrzaną, oznaczaną jako I. Punkt 3: Seria podstawowa została zapisana od tyłu, tworząc szereg retrogradalną,zwaną także wstecznym lub tzw. rakiem. Punkt 4: Interwały są „odbite” w drugą stronę, np. sekunda mała w dół między dźwiękami h i b w serii podstawowej, w szeregu lustrzanym zapisana jest w górę, między dźwiękami h i c. Punkt 5: Przykład wykorzystania inwersji w szeregu wstecznym, nazywany inwersyjno-retrogradalną,oznaczanym jako RI. Punkt 6: Tak jak w szeregu wstecznym, seria podstawowa zapisana jest od tyłu, jednak jednocześnie poddana inwersji.
Transformacje serii w inwersji , wikimedia.org, CC BY 3.0

Struktura formy także traktowana była w luźny sposób. W dziełach XX w. korzystano z polirytmii – polegającej na kontrastowym „zazębianiu” się grup rytmicznych w poszczególnych głosach, polimetrii – występowaniu różnego metrum jednocześnie, politonalności – w której głosy zapisane są w innych tonacjach.

Zadania

Re4hVA21vp0Xj
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w tekście. Impresjonizm jako kierunek artystyczny miał swój początek w Tu uzupełnij. Pierwszy raz w kontekście muzycznym termin użyty był w krytyce Wiosny na orkiestrę i chór żeński Tu uzupełnij. Kompozytor nie zgadzał się z takim określaniem jego twórczości, uważając, że właściwszym byłby termin Tu uzupełnij.
Rnym9NAxcy9B5
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Claude Debussy był kompozytorem pochodzenia francuskiego., 2. Impresjonizm miał swój początek w architekturze., 3. Impresjonizm na początku był określeniem pejoratywnym., 4. W muzyce impresjonistycznej często wykorzystywano kontrapunkt.
Rj9hRgpLU5TH8
Ćwiczenie 3
Zaznacz elementy, które były powszechnie stosowane w muzyce impresjonistycznej. Możliwe odpowiedzi: 1. polimetrię, 2. kontrapunkt, 3. politonalność, 4. skale tonalne, 5. szeroką rozpiętość dynamiczną
R1YT7XfQcTRRS
Ćwiczenie 4
Wymień techniki kompozytorskie impresjonizmu.
RzTfSGl59noSk
Utwór 1 do zadania 5.
R1ZNn7zi9cAWZ
Utwór 2 do zadania 5.
R1OnvFjwgxPTF
Ćwiczenie 5
Rozpoznaj tytuły utworów. Utwór 1: Tu uzupełnij Utwór 2: Tu uzupełnij
ReWpiwmyRe121
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytania. Kto jest autorem dzieła malarskiego, od którego pochodzi nazwa impresjonizm ? Tu uzupełnij Jaką porę dnia przedstawił autor obrazu ? Tu uzupełnij
RFCCVcng11R3Y
Ćwiczenie 7
Do terminów dobierz właściwe definicje. Dysonans Możliwe odpowiedzi: 1. Skala muzyczna złożona z 5 dźwięków w oktawie., 2. Jeden z tzw. elementów muzycznych, dotyczący głośności dźwięków w utworze., 3. Tempo wykonania utworu, swobodnie regulowane przez wykonawcę (głównie solistę) przez przyspieszanie i zwalnianie toku muzycznego., 4. Niezgodne współbrzmienie co najmniej 2 dźwięków. Pentatonika Możliwe odpowiedzi: 1. Skala muzyczna złożona z 5 dźwięków w oktawie., 2. Jeden z tzw. elementów muzycznych, dotyczący głośności dźwięków w utworze., 3. Tempo wykonania utworu, swobodnie regulowane przez wykonawcę (głównie solistę) przez przyspieszanie i zwalnianie toku muzycznego., 4. Niezgodne współbrzmienie co najmniej 2 dźwięków. Rubato Możliwe odpowiedzi: 1. Skala muzyczna złożona z 5 dźwięków w oktawie., 2. Jeden z tzw. elementów muzycznych, dotyczący głośności dźwięków w utworze., 3. Tempo wykonania utworu, swobodnie regulowane przez wykonawcę (głównie solistę) przez przyspieszanie i zwalnianie toku muzycznego., 4. Niezgodne współbrzmienie co najmniej 2 dźwięków. Dynamika Możliwe odpowiedzi: 1. Skala muzyczna złożona z 5 dźwięków w oktawie., 2. Jeden z tzw. elementów muzycznych, dotyczący głośności dźwięków w utworze., 3. Tempo wykonania utworu, swobodnie regulowane przez wykonawcę (głównie solistę) przez przyspieszanie i zwalnianie toku muzycznego., 4. Niezgodne współbrzmienie co najmniej 2 dźwięków.

Słownik pojęć

Agogika
Agogika

całokształt zjawisk związanych z ruchliwością i tempem przebiegu utworu muzycznego.

Akord
Akord

współbrzmienie co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których stosunki są regulowane zasadami akustyki, psychologii, estetyki, a zwłaszcza harmoniki.

Dominanta
Dominanta

piąty stopień gamy durowej lub molowej, także akord zbudowany na tym stopniu, najczęściej trójdźwięk durowy (D), także akord septymowy (D7) oraz nonowy (D9), reprezentujący funkcję harmoniczną przeciwstawną tonice, dążący do rozwiązania się na nią.

Dynamika
Dynamika

jeden z tzw. elementów muzycznych, dotyczący głośności dźwięków w utworze.

Dysonans
Dysonans

niezgodne współbrzmienie (dysonans harmoniczny) lub następstwo (dysonans melodyczny) co najmniej 2 dźwięków.

Forte
Forte

silnie, głośno; określenie dynamiki (głośności) utworu muzycznego podawane w partyturze.

Harmonia
Harmonia

jeden z głównych elementów współtworzących strukturę wielogłosowego dzieła muzycznego, wyrażający się we współbrzmieniach i akordach.

Melodia
Melodia

jeden z głównych elementów dzieła muzycznego; następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych według określonych zasad tonalnych, rytmiczno‑metrycznych i formalnych.

Motyw
Motyw

struktura złożona z dwóch do kilkunastu dźwięków, stanowiąca zamkniętą całość z punktu widzenia głównych współczynników muzycznych: melodii, rytmu, harmonii.

Pentatonika
Pentatonika

skala muzyczna złożona z 5 dźwięków w oktawie, charakterystyczna zwłaszcza dla muzyki azjatyckiej.

Pianissimo
Pianissimo

bardzo cicho; określenie dynamiki (głośności) utworu muzycznego podawane w partyturze.

Półton
Półton

najmniejszy interwał w systemie dźwiękowym równomiernie temperowanym.

Preludium
Preludium

początkowo krótki utwór o charakterze improwizacyjnym na organy lub lutnię, z fragmentami akordowymi i figuracyjnymi; w okresie baroku wstęp do suity lub fugi; samodzielne preludia fortepianowe — figuracyjne bądź kantylenowe — komponował F. Chopin, także S.W. Rachmaninow, A.N. Skriabin, C. Debussy, K. Szymanowski.

Rubato
Rubato

tempo wykonania utworu, swobodnie regulowane przez wykonawcę (głównie solistę) przez przyspieszanie i zwalnianie toku muzycznego.

Suita
Suita

cykliczna forma instrumentalna, tzn. zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji.

Tonalność
Tonalność

właściwość muzyki (tzn. danego utworu, przebiegu muzycznego) polegająca na podporządkowaniu wszystkich dźwięków jednemu dźwiękowi centralnemu, np. tonice w systemie dur‑moll, w którym tonika jest też utożsamiana z oparciem utworu na danej tonacji;

Tonika
Tonika

pierwszy dźwięk (stopień) gamy durowej lub molowej, także akord zbudowany na tym stopniu, głównie w postaci trójdźwięku durowego, molowego.

Źródło pojęć:

https://encyklopedia.pwn.pl/

m5f5e510bf1f7f1c5_0000000000234

Biblioteka muzyczna

RTYtcT600XduO
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Claudea Moneta „Lilie wodne” z 1906 r. z Ohara Museum of Art. Obraz przedstawia staw w ogrodzie malarza w Giverny i rosnące w nim grzybienie lilii; namalowane zostały techniką impresjonistyczną.Na ilustracji umieszczono dodatkowo utwór muzyczny - preludium Popołudnie fauna, autorstwa Claudea Debussyego.
Obraz: Claude Monet, „Lilie wodne”, 1906, Ohara Museum of Art., Kurashiki, wikimedia.org, domena publiczna; Dźwięk: Claude Debussy, preludium Popołudnie Fauna, 1894, online-skills, CC BY 3.0
R17fuPLwxL1to
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Claude Monet pt. „Mgła nad Tamizą”; umieszczono informację dodatkową - utwór muzyczny Clair de Lune autorstwa Claudea Debussyego. Punkt 1: Utwór pochodzi z albumu Candlelight
Obraz: Claude Monet, „Mgła nad Tamizą”, 1903, wikiart.org, domena publiczna; Dźwięk: Claude Debussy, Clair de Lune, online-skills, CC BY 3.0

Bibliografia

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. II, 1990