E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie i kontrolowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy

BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów - Technik budownictwa 311204

bg‑green

Harmonogram budowlany

DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA

Spis treści
s

Wstęp

RU9lm98JtTg6G
Nagranie jest tożsame z treścią opisu poniżej

Wykonawca przystępując do realizacji budowy zobowiązany jest do opracowania projektu organizacji budowy. Projekt organizacji robót powinien zawierać:

  • zestawienie poszczególnych robót wraz z ich charakterystyką i parametrami;

  • szczegółowe metody wykonania poszczególnych rodzajów robót;

  • zestawienie roboczych projektów organizacji głównych rodzajów robót;

  • harmonogram wykonania poszczególnych robót budowlanych;

  • harmonogram zatrudnienia;

  • harmonogram pracy maszyn, sprzętu i środków transportowych;

  • harmonogram dostaw, zużycia oraz zapasów materiałów i wyrobów budowlanych;

  • dokładne uzupełniające opracowania dotyczące szczegółów organizacji stanowisk roboczych

Harmonogram robót budowlanych

1
RX8AoRIq4R7Dm
Nagranie

Harmonogram robót budowlanych jest to dokument pozwalający w optymalny sposób zarządzać procesem inwestycyjnym. W uproszczonej wersji zawiera dane dotyczące kolejności technologicznej wykonywania poszczególnych robót oraz czasu ich trwania. Po jego przeanalizowaniu możemy uzyskać informacje o zapotrzebowaniu na moce przerobowe, materiały oraz sprzęt, a także informacje o środkach potrzebnych na realizację inwestycji czy poszczególnych zadań.

Części składowe harmonogramu:

  • zestawienie analityczne obejmujące obliczenia zawiązane z pracami ujętymi w harmonogramie;

  • schemat graficzny przebiegu robót obrazujący czas wykonywania poszczególnych etapów realizacji robót;

  • wykres sprawdzający porównujący rzeczywistą realizację z zaplanowaną w harmonogramie.

Rs0H2wsevxzD01
Zestawienie analityczne
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Rh8lOjE9x8u2k
Nagranie

Opis poszczególnych kolumn harmonogramu:

  1. wyszczególnienie robót w kolumnie 2 powinno być zgodne z odpowiednimi pozycjami przedmiaru lub kosztorysu robót (sporządzone według kolejności technologicznej);

  2. w kolumny 3 oraz 4 należy wpisać odpowiednią jednostkę miary i ilość robót wynikającą z przedmiaru;

  3. dane wpisywane w kolumnę 5 wynikają z przyjętych w kosztorysie sposobów wykonania i zastosowania maszyn oraz organizacji pracy wdrażanej przez sporządzającego harmonogram (metoda wykonania, zastosowane maszyny, liczba zatrudnionych, składy zespołów roboczych);

  4. przyjęta norma wydajności dziennej, w kolumnie 6, powinna zostać wyliczona na podstawie normy rzeczowej robocizny na jednostkę roboty podanej w wybranej tablicy z odpowiedniego katalogu nakładów rzeczowych lub z kosztorysu; normę wydajności dziennej można obliczyć, korzystając ze wzoru, który uwzględnia ośmiogodzinny dzień pracy:

gdzie:

Nwd- norma wydajności dziennej (w czasie ośmiogodzinnej zmiany);

Nc - norma czasu na jednostkę produkcji.

RBup4i2nDiNqX
Nagranie jest tożsame z treścią opisu poniżej
RYUVnRvNy0lnk1
Schemat graficzny przebiegu robót obrazujący czas wykonywania poszczególnych etapów realizacji robót
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Możemy wyróżnić następujące grupy harmonogramów:

R6Prp9UtWotHx1
Schemat składa się z głównego kafelka o kolorze jasnożółtym podpisanym „Grupy harmonogramów”. Od tego kafelka odchodzą trzy w kolorze czerwonym: „Finansowe”, „Zapotrzebowania”, „Rzeczowe”. Z nimi z kolei są połączone kafelki w kolorze ciemnogranatowym. Do kafelka „Finansowe” podłączony jest jeden o treści: „Pozwalające na zapewnienie środków pieniężnych niezbędnych do realizacji oraz kontrolowanie wydatków realizowanych zadań”. Do kafelka „Zapotrzebowania” podłączone są trzy o następujących tekstach: „Sprzętu i pracy maszyn, w harmonogramie tym doboru maszyn o odpowiedniej wydajności dokonuje się na podstawie produkcji dziennej”, „Zatrudnienie pracowników, jest to harmonogram przedstawiający liczbę potrzebnych pracowników według specjalności, robotników niewykwalifikowanych, a także liczbę brygad”, „Dostaw, zużycia i zapasu materiałów produkcyjnych, harmonogram ten sporządza się na podstawie ogólnego harmonogramu budowy oraz norm zużycia materiałów i jest opracowany dla materiałów zużywanych w dużych ilościach”. Do kafelka „Rzeczowe” Podłączony jest jeden o treści: „Przedstawiające technologiczną kolejność poszczególnych robót oraz terminy ich wykonania #Zapotrzebowania”.
RmgsRz7kuMGFK
Nagranie jest tożsame z treścią opisu poniżej

Sporządzanie harmonogramu rozpoczynamy od zebrania maksymalnej ilości informacji o realizowanej inwestycji.

 Zakres danych, które powinien obejmować harmonogram będzie zależał przede wszystkim od potrzeb przedsięwzięcia. Najprostszy harmonogram zwany wstępnym lub ogólnym powinien przedstawiać kolejność następujących po sobie prac z podaniem przewidywanego czasu ich trwania na poszczególnych frontach. Przy małych inwestycjach harmonogram ogólny jest wystarczający natomiast w przypadku skomplikowanych inwestycji musi być poszerzony o harmonogramy szczegółowe dla wydzielonych etapów prac. Podczas realizacji większych inwestycji niezbędne jest zebranie informacji o dostępnych środkach produkcji i środkach finansowych, które są niezbędne do realizacji zadań czyli tak zwanych nakładów rzeczowych.

Z harmonogramu wynika budżet na poszczególne etapy realizacji inwestycji oraz czas ich trwania, dlatego wymaga bieżącej analizy i odzwierciedlenia rzeczywistego postępu robót z uwzględnieniem opóźnień wpływających na terminową realizację prac.

Etapy opracowania harmonogramu

2
R1CmhD84jRkOM
Nagranie jest tożsame z treścią opisu poniżej

Opracowanie harmonogramu wstępnego, w którym podajemy rodzaje i ilości planowanych prac wraz z szacowanym czasem ich trwania oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji.

Ustalenie istotnych etapów inwestycji, czyli termin rozpoczęcia i zakończenia poszczególnej grupy prac lub osiągnięcia oczekiwanego poziomu procentowanego zaawansowania robót (w rozumieniu rzeczowym lub finansowym).

Kolejnym etapem jest określenie pracochłonności poszczególnych robót, określenie planowanego zużycia materiałów oraz sporządzenie zapotrzebowania na sprzęt.

Końcowym etapem jest opracowanie harmonogramów szczegółowych.

W momencie opracowywania harmonogramu określamy szacowany czas realizacji robót (np. na podstawie uśrednionych nakładów rzeczowych z KNR‑ów lub na podstawie danych firmowych o wydajności brygad roboczych).  Na czas realizacji wpływają również przyczyny niezależne od wykonawcy, jakimi są zmienne warunki atmosferyczne, opóźnienia w dostawach materiałów, awarie sprzętu. Dlatego podczas realizacji prac należy aktualizować harmonogramy i dostosowywać do warunków ich realizacji.

R93FewMz0Tg591
Etapy opracowania harmonogramu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1bIUqdl53Q971
Przedstawienie harmonogramu w postaci wykresu Gantta
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Opracowanie przedmiaru robót dla następujących prac budowlanych

3
R5KqRJPYpraZc
Nagranie jest tożsame z treścią opisu poniżej

Zaplanowano wykonanie robót ziemnych i fundamentowych pod budynek magazynowy. Roboty ziemne będą poprzedzone pracami przygotowawczymi polegającymi na usunięciu z terenu prowadzenia robót nasadzeń drzewnych, mechanicznego usunięcia humusu, a następnie wykonaniu wykopu koparką podsiębierną i przetransportowaniem urobku samochodami samowyładowczymi. Roboty fundamentowe obejmują wykonanie podkładu betonowego oraz żelbetowej płyty fundamentowej pod budynek magazynowy. 

Planowanie robót obejmuje:

  1. Roboty ziemne.

  • 1.1. Ścięcie drzew o średnicy 40 cm piłą mechaniczną (KNR 2‑01 0103).

  • 1.2. Mechaniczne karczowanie pni o średnicy 40 cm (KNR 2‑01 0105).

  • 1.3. Mechaniczne zdjęcie warstwy urodzajnej gruntu (humusu) o grubości 30 cm za pomocą spycharek (KNR 2‑01 0126).

  • 1.4. Wykonanie wykopu pod płytę żelbetową w gruncie kategorii III koparką podsiębierną o pojemności łyżki 0,40 m3 . Urobek z wykopu zostanie przetransportowany na plac zlokalizowany w odległości 5 km transport po drogach gruntowych samochodami samowyładowczymi. Grunt nie oblepia naczynia roboczego koparki oraz dla pracy koparek nie wymaga się użycia materaców (KNR 2‑01 0206, KNR 2- 01 0214).

  1. Roboty fundamentowe.

  • 2.1. Wykonanie podkładu betonowego o grubości 10 cm pod płytę żelbetową na podłożu gruntowym z mieszanki betonowej C8/10 z kruszywa naturalnego, układanej z zastosowaniem pompy do betonu (KNR 2‑02 1101).

  • 2.2. Przygotowanie i montaż zbrojenia prętów zbrojeniowych o średnicy 12 mm gatunku RB500. Przyjęta ilość stali zbrojeniowej dla całej płyty wynosi 46,0 t (KNR 2‑02 0290).

  • 2.3. Wykonanie płyty fundamentowej o grubości 60 cm z mieszanki betonowej C30/37 z kruszywa naturalnego, układanej z zastosowaniem pompy do betonu (KNR 2‑02 0205).

1
Polecenie 1

Obliczenia wykonaj w oparciu o opis projektowanych robót budowlanych, zasady przedmiarowania, rysunki, wyciągi z katalogów KNNR‑1 i KNNR‑2 oraz zestawienie stali zbrojeniowej.

W celu zabezpieczenia gruntu przed osuwaniem się zaplanowano wykonanie żelbetowej monolitycznej konstrukcji oporowej pomiędzy poziomem projektowanego chodnika a poziomem istniejącego terenu. Dla projektowanej konstrukcji oporowej sporządź:

  • zestawienie stali zbrojeniowej,

  • przedmiar robót,

  • zapotrzebowanie na materiały, maszyny i sprzęt,

  • harmonogram ogólny robót związanych z jej wykonaniem.

Zadanie wykonaj w oparciu o opis projektowych robót budowlanych, zasady przedmiarowania oraz zasady obliczania ilości robót, tabelę mas jednostkowych prętów zbrojeniowych, rysunek konstrukcyjny oraz wyciągi z katalogu KNNR‑2. Do wykonania zadania wykorzystaj tabele znajdujące się w arkuszu egzaminacyjnym.

Opis projektowanych robót

  1. Planowane roboty obejmują wykonanie żelbetowej monolitycznej konstrukcji oporowej o wymiarach zgodnych z rysunkiem 1.

  2. Wykop pod konstrukcję oporową został już wykonany.

  3. Konstrukcja oporowa składa się z żelbetowych elementów: płyty fundamentowej oraz ściany prostej.

  4. Konstrukcja oporowa będzie wykonywana jako monolityczna w deskowaniu systemowym drobnowymiarowym.

  5. Do montażu i demontażu deskowania  będzie wykorzystywany żuraw samochodowy.

  6. Konstrukcja oporowa będzie wykonywana z betonu zwykłego klasy C20/25 z kruszywa naturalnego oraz stali klasy A‑III N.

  7. Pod płytę fundamentową należy wykonać na gruncie podkład betonowy grubości 10 cm z betonu zwykłego C12/15 z kruszywa naturanego.

  8. Gotowe mieszanki betonowe do wykonanie płyty fundamentowej, ściany prostej oraz podkładu  zostaną przywiezione z wytwórni.

  9. Mieszanka betonowa na podkład będzie układana ręcznie i zagęszczana mechanicznie.

  10. Mieszanka betonowa na konstrukcję oporową będzie układana za pomocą pompy do betonu na samochodzie oraz zagęszczana mechanicznie.

  11. Zbrojenie konstrukcji oporowej będzie przygotowywane u składowane na terenie budowy.

  12. Kolejność technologiczna robót:

  • wykonanie podkładu betonowego pod płytę fundamentową,

  • przygotowanie i montaż deskowania systemowego drobnowymiarowej płyty fundamentowej,

  • przygotowanie i montaż zbrojenia konstrukcji oporowej,

  • betonowanie płyty fundamentowej,

  • przygotowanie i montaż deskowania systemowego drobnowymiarowego ściany prostej,

  • betonowanie ściany prostej.

  1. Przyjęto realizację robót metodą kolejnego wykonania.

  2. Po wykonaniu podkładu betonowego zaplanowano przerwę techniczną trwającą 3 dni.

  3. Planowana jest praca na jedną zmianę (czas jednej zmiany wynosi 8 godzin).

  4. Do wykonania robót przewidziano następujące zatrudnienie:

  • wykonanie podkładu betonowego – 1 robotnik odpowiedniej specjalności,

  • przygotowanie i montaż deskowania płyty fundamentowej – 2 robotników odpowiedniej specjalności,

  • przygotowanie i montaż zbrojenia konstrukcji oporowej – 2 robotników odpowiedniej specjalności,

  • betonowanie płyty fundamentowej – 2 robotników odpowiedniej specjalności,

  • przygotowanie i montaż deskowania ściany prostej – 2 robotników odpowiedniej specjalności,

  • betonowanie ściany prostej – 2 robotników odpowiedniej specjalności.

  1. Do obliczenia normy wydajności dziennej robotników należy zastosować wzór:

NIndeks dolny w - norma wydajności dziennej

NIndeks dolny c - norma wydajności czasu pracy robotników przyjęta z KNNR.

Zasady przedmiarowania

  1. Deskowanie konstrukcji oblicza się w metrach kwadratowych powierzchni styku deskowania z betonem.

  2. Elementy konstrukcyjne betonowe i żelbetowe, dla których nakłady zostały ustalone na 1 mIndeks górny 3 betonu w konstrukcji, oblicza się w metrach sześciennych objętości brył geometrycznych poszczególnych elementów.

  3. Masę prętów do zbrojenia betonu należy przyjmować w tonach na podstawie dokumentacji projektowej (zestawienia stali zbrojeniowej).

Zasady obliczenia ilości robót

  1. Objętość płyty fundamentowej jest równa iloczynowi: powierzchnia przekroju płyty x długość płyty.

  2. Objętość ściany prostej jest równa iloczynowi:  powierzchnia przekroju ściany x długość ściany.

  3. Objętość podkładu betonowego jest równa iloczynowi: powierzchnia przekroju podkładu x długość podkładu.

  4. Powierzchnia deskowania płyty fundamentowej jest równa sumie powierzchni bocznych płyty.

  5. Powierzchnia deskowania ściany prostej jest równa sumie powierzchni bocznych ściany.

R1UJ5zsfl7hQR
Masy jednostkowe prętów zbrojeniowych ze stali klas A‑0 do A‑III
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RHpKrmINVR8NM
Żelbetowa monolityczna konstrukcja oporowa - przekroje, wykaz prętów zbrojeniowych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Rmy1Dmm4tJR9m
Wyciągi z katalogu KNNR‑2 Konstrukcje budowlane budownictwa ogólnego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RgULRJSMQY8RQ
Deskowanie systemowe drobnowymiarowe konstrukcji analitycznych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RzfhidoNldLce
Zbrojenie konstrukcji monolitycznych - metoda tradycyjna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1Tif8z1QgpyP
Budowanie konstrukcji w deskowaniu systemowym drobnowymiarowym z transportem betonu pompą
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RM1MoRQHOrV7d
Zestawienie stali zbrojeniowej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R4e8oAQWCCttl
Przedmiar robót
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1HzAi3LZ5Ie7
Zapotrzebowanie na materiały podstawowe
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RMvkCgMvURY29
Zapotrzebowanie na maszyny i sprzęty
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1XhyZkDvMhW9
Harmonogram ogólny robót
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RtX8XY0gmmTk6
Grafika przedstawia tabelę składającą się z pięciu kolumn o nagłówkach: „Lp.”, „Podstawa opracowania (KNR02 Tablica… Kolumna…)”, „Opis i zapisane działanie prowadzące do obliczenia ilości robót”, „Jednostka miary”, „Ilość robót (wynik działania z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku”. Pod nagłówkami znajduje się nagłówek zbierający cztery wersy poniżej o nazwie: „Roboty ziemne”, oraz jeszcze niżej nagłówek zbierający trzy wersy o nazwie: „Roboty fundamentowe”. Pod kolumną o nazwie „Podstawa opracowania (KNR02 Tablica… Kolumna…)” znajdują się prostokąty złożone z czerwonych obrysów przerywaną linią. Do kolumny „Opis i zapisane działanie prowadzące do obliczenia ilości i robót” należą między innymi: „Ścinanie drzew piłą mechaniczną (śr. 36‑45 cm)”, „Mechaniczne karczowanie pni (śr. 36‑45cm)”. Do kolumny „Jednostka miary” należą miedzy innymi „szt.”, „m3”.
11
Materiały pomocnicze do wykonania powyższego polecenia
RKajDleAqLw0O
Harmonogram ogólny robót (dotyczy robotników)– część analityczna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1RrHcs6SSmH0
Harmonogram ogólny robót – część graficzna
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Katalog nakładów rzeczowych 2‑01. Budowle i roboty ziemne - wersja. pdf:

R6dLmc4XZP0Hy

Dokument zawiera katalog nakładów rzeczowych 2‑01. Budowle i roboty ziemne.

Plik PDF o rozmiarze 17.34 MB w języku polskim

Powiązane ćwiczenia