Hasło: młodość
Hasło: młodość
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie korzyści wypływające z faktu bycia młodym człowiekiem,
rozumie problemy wypływające z faktu bycia młodym człowiekiem,
zna definicję pojęcia konflikt pokoleń, rozumie cytaty.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi dobrać określenia, skojarzenia, wyrazy bliskoznaczne, wyrazy pokrewne do słowa młodość,
potrafi wymienić cechy wspólne młodości,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi zinterpretować tekst piosenki, odnosząc się do kontekstu historycznego,
potrafi zinterpretować cytaty i związki frazeologiczne.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, metoda skojarzeń, burza mózgów, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Cytaty i związki frazeologiczne związane z wyrazem młodość (załącznik 1)
Tekst piosenki zespołu Golden Life 24.11.94. (Życie, choć piękne…) oraz jego okoliczności powstania (załącznik 2)
Piosenka 24.11.94. (Życie, choć piękne…)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, w każdej grupie jest wybierany lider, sprawozdawca i sekretarz. Nauczyciel rozdaje grupom polecenia:
Grupa 1. – Dopisz jak największą ilość określeń do wyrazu młodość.
Grupa 2. – Wypisz wyrazy bliskoznaczne do słowa młodość.
Grupa 3. – Z czym wam się kojarzy słowo młodość.
Grupa 4. – Wypisz wyrazy pokrewne do wyrazu młodość.
Grupa 5. – Jaka może być młodość?
Następnie grupy prezentują swoje prace na forum całej klasy.
Nauczyciel pisze na tablicy w formie tabelki dwa problemy do rozwiązania:
1. Korzyści wypływające z faktu bycia młodym człowiekiem, np. nie muszą zarabiać na swoje utrzymanie, nie ponoszą często odpowiedzialności za swoje czyny, mogą ubierać się ekstrawagancko, mogą robić rzeczy, których dorosłym nie wypada, mają więcej wolnego czasu, są pełni marzeń.
2. Problemy wypływające z faktu bycia młodym człowiekiem, np. częste kłótnie z rodzicami, poczucie wyobcowania, niezrozumienia swoich problemów i potrzeb przez społeczeństwo, łatwiej i szybciej wpada się nałogi, przymus słuchania dorosłych.
Uczniowie podają swoje pomysły i zapisują je na tablicy
Następnie uczniowie zastanawiają się w swobodnej dyskusji, jakie cechy są charakterystyczne dla młodości, typu: entuzjazm, euforia, bunt, sprzeciw wobec norm i zasad panujących w społeczeństwie, wybujała wyobraźnia, poczucie mocy, zaangażowanie, konflikt pokoleń, potrzeba akceptacji, wiara w ideały, poszukiwanie celu w życiu, autorytetów.
Uczniowie w grupach wyjaśniają podane cytaty i związki frazeologiczne związane z hasłem młodość. Następnie ich interpretacje są prezentowane na forum klasy i omówione (załącznik 1).
Następnie uczniowie słuchają piosenki w wykonaniu zespołu Golden Life 24.11.94. (Życie, choć piękne…), każdy uczeń dostaje słowa piosenki. Nauczyciel na wstępie prosi uczniów o odczytanie notatki na temat okoliczności powstania piosenki. Następuje dyskusja, przed czym utwór ostrzega młodych ludzi i jaka jest młodość na podstawie omawianego tekstu. Wnioski zostają zapisane do zeszytu: Młodość to jeden z najpiękniejszych okresów w życiu człowieka, należy jednak pamiętać, aby ją doceniać, dbać o nią, gdyż życie jest wielką niewiadomą i szybko może się skończyć (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie definiują pojęcie konflikt pokoleń, mogą korzystać z pomocy dostępnych im słowników.
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Słownik frazeologiczny języka polskiego, PWN, Warszawa 2001.
Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2000.
Golden Life, 24.11.94. (CD), BMG/Poland Zic Zac Music 1999.
6. Załączniki
a) Cytaty i związki frazeologiczne związane z wyrazem młodość do pracy w grupach
Załącznik 1.
Być młodym duchem. |
Paulo Coelho Ciesz się każdą chwilą, abyś potem nigdy nie żałował, że utraciłeś młodość. Każdemu etapowi życia Pan przypisał właściwe mu niepokoje. |
Oscar Wilde Starość we wszystko wierzy. Wiek średni we wszystko wątpi. Młodość wszystko wie. |
Stary ciałem, młody duchem. |
ks. Jan Twardowski Młodości Bóg folguje, starych błędy karze zaraz, bo mieli czas nauczyć się. |
Juliusz Słowacki Póki jesteśmy młodzi, wszystko jest przed nami. |
b) Tekst piosenki zespołu Golden Life 24.11.94. (Życie, choć piękne…) oraz jego okoliczności powstania
Załącznik 2.
Tamten dzień
24 listopada 1994 roku od godziny 18, w hali stoczni przy ul. Jana z Kolna trwa koncert rockowy, połączony z transmisją wręczenia muzycznych nagród MTV. Wszystko przebiega planowo do godziny 21. Na scenie pojawia się zespół Golden Life. To podczas jego występu ktoś podpala materace składowane w magazynku pod trybuną. Wkrótce płonie cała widownia w tej części. Kilka tysięcy ludzi wpada w panikę. Uciekają w stronę bramy wejściowej i zamkniętych drzwi zainstalowanych po bokach. Ludzie tratują ludzi. Kilkaset osób dogania ogień... Żywioł zabił 7 osób, 120 zostało poważnie rannych, trwale oszpeconych poparzeniami. W sumie było 282 rannych. Po tym wydarzeniu członkowie zespołu tworzą tekst piosenki 24.11.94. (Życie choć piękne…)
Nie udało się ustalić, kto wzniecił ogień.
24.11.94. (Życie choć piękne…)
Gdy matka tuli w ramionach dziecko swe
Jej miłość staje przeciw złym mocom
Tak ludzie modlą się o urodzajny deszcz
Jak ona czuwa nad nim nocą
Wyfruwa wreszcie z gniazda młody ptak
Bo przywilejem jest młodości
Zabawa przyjaźń a nie strach
Bo młodość nie chce wiedzieć o tym że ...
Życie choć piękne tak kruche jest
Wystarczy jedna chwila by zgasić je
Życie choć piękne tak kruche jest
Zrozumiał ten kto otarł się o śmierć
I nie do końca piękny jest ten świat
Gdy wciąż odwieczne prawa łamie
Zabiera miłość młodość słońca blask
Lecz my nie chcemy o tym wiedzieć że ...
Życie choć piękne tak kruche jest
Wystarczy jedna chwila by zgasić je
Życie choć piękne tak kruche jest
Zrozumiał ten kto otarł się o śmierć
c) Zadanie domowe
Jak widzę świat młodych? Dowolna forma.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak