Hello. How are you? – zajęcia integracyjne
Hello. How are you? – zajęcia integracyjne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Ocena poziomu językowego (mówienie) uczniów klas pierwszych połączona z integracją grupy.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słowa i wyrażenia dotyczące spraw codziennych (rodzina, szkoła, zainteresowania, przedstawianie się itp.)
zasady układania pytań
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi spraw codziennych podczas lekcji oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
planuje swoją pracę dotyczącą przygotowania i prezentacji pytań
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji
potrafi zrozumieć, co mówią koledzy
potrafi zaprezentować swoją osobę
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy w grupie, przed kolegami i nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
integruje się z kolegami z grupy
nie wstydzi się mówić o sobie
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, aktywizacja, burza mózgów
Forma: praca w parach i grupach
3. Środki dydaktyczne
Zeszyty, długopisy, pytania przygotowane przez nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące spraw dnia codziennego. Następnie wykorzystacie je w dialogach – zdobędziecie nowe informacje o swoich kolegach, poznacie się lepiej i dzięki temu szybciej się zintegrujecie. Będziecie ćwiczyć sprawności mówienia i słuchania.”
b) Faza realizacyjna
Każdy uczeń ma za zadanie przygotować 10‑15 pytań dotyczących tego, czego chcą się dowiedzieć o swoich kolegach (What’s your name? Where do you live? Have you got any sisters or brothers? What music do you like? etc.). Nauczyciel im pomaga, podsuwa pomysły i słowa. Monitoruje pracę i upewnia się, że wszyscy uczniowie pracują. Uczniowie przygotowują pytania indywidualnie. Limit czasu 7‑10 minut. Przykładowe pytania przygotowane przez uczniów znajdują się w załączniku (a).
Kiedy uczniowie mają już gotowe pytania, nauczyciel dzieli ich na pary lub grupy. Uczniowie, pracując w zespołach, zadają sobie przygotowane pytania i uzyskują odpowiedzi. Podczas gdy uczniowie pracują, nauczyciel chodzi po klasie i odpowiada na ich pytania, pomaga oraz poprawia najważniejsze błędy.
Nauczyciel podaje swój zestaw pytań (jedno pytanie dla każdego ucznia) i prosi o przygotowanie krótkich odpowiedzi. Limit czasu 2‑3 minuty. Przykładowe pytania uzupełniające przygotowane przez nauczyciela znajdują się w załączniku (b).
Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum grupy. Nauczyciel poprawia niektóre błędy i prosi uczniów o komentarz i pytania lub sam zadaje dodatkowe pytania odnoszące się do treści wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta, czy lekcja podobała się i jakie informacje o swoich nowych kolegach zapamiętali najlepiej, zadaje też pracę domową (załącznik c).
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przykładowe pytania uczniów
Where do you live?
What school subjects do you like?
Do you have a sister / brother?
Do you have a girlfriend / boyfriend?
Do you have a pet?
Do you know…?
Where did you go to school?
What music do you like?
What sports do you do?
Where do you go with your friends?
Przykładowe pytania nauczyciela
Did you learn English?
What’s your favourite band / singer?
What films do you like?
How long have been learning English?
Do you like English?
Why do you use the Internet?
When do you use computers?
What are your interests?
What do you talk to your friends about?
c) Zadanie domowe
Napisz krótki tekst prezentujący twoją osobę. Wykorzystaj zwroty i konstrukcje gramatyczne poznane lub powtórzone na dzisiejszej lekcji. Limit słów: 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy pierwszej. Druga lekcja we wrześniu, po diagnozie poziomu uczniów po gimnazjum. Nauczyciel musi się upewnić, że wszyscy uczniowie uczyli się języka angielskiego w gimnazjum, a jeśli nie pomóc im w przygotowaniu prostych pytań i odpowiedzi. Powinien w to zaangażować uczniów, którzy już się uczyli. Zajęcia integracyjne w języku angielskim, które pomogą poznać się nawzajem zarówno uczniom, jak i nauczycielowi.