Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: Herkules z Bytomia – analiza reportażu

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

1. Wstępne rozpoznanie. Uczeń:

2) określa problematykę utworu.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Rozpoznaje gatunek filmowy,

  • Redaguje notatkę,

  • Wyraża opinię,

  • Rozwija sprawność współdziałania w grupie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Prezentuje kreatywne nastawienie do analizy świata przedstawionego w reportażu,

  • Rozpoznaje problematykę utworu,

  • Porównuje własne zdanie z opinią interlokutorów,

  • Wyciąga wnioski, podsumowuje własną pracę.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie,

  • Kompetencje informatyczne,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do internetu,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Gdzie leży prawda?”.

Metody nauczania:

  • Problemowa aktywizująca: rozmowa kierowana,

  • Praktyczne: ćwiczenia redakcyjne, praca z tekstem,

  • Eksponująca: film, komentarz do filmu,

  • Programowana: z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Po przywitaniu z uczniami nauczyciel prosi ich, aby zastanowili się i wymienili jedną, najważniejszą ich zdaniem, właściwość filmu dokumentalnego. Chętni uczestnicy zajęć wypowiadają się na ten temat.

Etap realizacji

Następnie nauczyciel uruchamia projekcję filmu dokumentalnego „Herkules” w reżyserii Lidii Dudy (http://vod.tvp.pl/dokumenty/ludzie/herkules/wideo/herkules/4284834), prosząc uczniów, aby skupili się na tym, jakie tematy zostały poruszone w dokumencie.

Po projekcji chętni uczestnicy zajęć ujawniają swoje przemyślenia i refleksje. Wspólnie określają problematykę filmu.

Podsumowaniem rozmowy jest projekcja zasobu multimedialnego z komentarzem Lidii Dudy do filmu „Herkules”.

Po projekcji uczniowie dzielą się na pięć zespołów. Pierwszy – tworzy tekst zapowiedzi dokumentu Lidii Dudy „Herkules”, drugi – wypisuje mocne strony filmu, trzeci – słabsze. Czwarta grupa wymienia możliwości i określa szanse głównego bohatera na lepsze życie, piąta – wylicza zagrożenia, które musi pokonać Krzyś. Liderzy przedstawiają wnioski na forum klasy.

Etap końcowy

Nauczyciel dziękuje za zaangażowanie i prosi o podsumowanie pracy. Chętni uczniowie odpowiadają, czego się nauczyli, nauczyciel pomaga wyciągać wnioski.

Zadaniem domowym jest napisanie recenzji reportażu „Herkules” w reżyserii Lidii Dudy.

Dodatkowo:

Chętni uczniowie mogą obejrzeć dokument „Herkules wyrusza w świat” Lidii Dudy, przedstawiający losy o rok starszego, 13‑letniego Krzysia, bohatera reportażu „Herkules”.

R1V220LUK5klT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
R1BsPkMuN4cFG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 83.88 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3