Trening umiejętności społecznych: higieniczny, ekonomiczny, zdrowotny i lekowy, dbałości o wygląd zewnętrzny, kulinarny, prowadzenia gospodarstwa domowego, umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Higiena i gospodarstwo domowe
SEKWENCJE FILMOWE
Spis treści
Trening higieniczny – mycie zębówTrening higieniczny – mycie zębów
Trening obsługi sprzętu gospodarstwa domowego – pranie w pralce automatycznejTrening obsługi sprzętu gospodarstwa domowego – pranie w pralce automatycznej
Trening posługiwania się żelazkiem – prasowanie koszuliTrening posługiwania się żelazkiem – prasowanie koszuli
Przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowychPrzedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych
Trening higieniczny – mycie zębów

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R159bw9j0FnkX
Film przedstawiający trening higieniczny – mycie zębów.
Zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas mycia zębów
Podczas nabierania wody do kubka i zwilżania szczoteczki uważaj, aby nie rozlewać wody.
Mokrą podłogę natychmiast wycieraj, uważaj, żeby się nie poślizgnąć i nie przewrócić.
Środków do higieny jamy ustnej używaj zgodnie z ich przeznaczeniem, nie połykaj pasty, nie pij wody z kubka.
Po wypłukaniu ust wodę wypluwaj do umywalki.
Stosuj miękką szczoteczkę, aby nie podrażnić dziąseł i nie spowodować ich krwawienia.
Zakręcaj kran podczas mycia zębów.
Uważaj, aby nie poparzyć się podczas odkręcania ciepłej wody.
Po umyciu zębów szczoteczkę dokładnie opłucz pod zimną wodą i odłóż w pozycji pionowej.
Na zakończenie umyj twarz, ręce, a także wysusz twarz ręcznikiem i wytrzyj ręce do sucha.
Zalety dbania o higienę jamy ustnej
Regularne mycie zębów jest bardzo istotne w ich codziennej pielęgnacji. Główny cel mycia zębów to usunięcie bakterii i resztek jedzenia.
Mycie zębów zapobiega:
rozwojowi bakterii,
gniciu pokarmu w jamie ustnej,
nieświeżemu oddechowi,
tworzeniu się próchnicy,
powstawaniu chorób zębów i dziąseł.
Rodzaje past do zębów
Pasty uniwersalne - ich zadaniem jest ochrona względnie zdrowego uzębienia przed próchnicą i odbarwieniami. Mają zbilansowany skład.
Pasty wybielające - mają bardzo wysoki wskaźnik RDA, czyli ścieralności. Usuwają barwiące osady z zębów. Z past wybielających korzystamy przez tydzień, dwa tygodnie. Po upływie tego czasu należy wrócić do stosowania pasty zwykłej, aby uniknąć uszkodzeń szkliwa. Ponowne użycie pasty jest zalecane dopiero po upływie około trzech miesięcy.
Pasty do zębów wrażliwych - mają bardzo niski wskaźnik RDA, a zawarte w nich składniki przenikają do odsłoniętych kanalików i blokują przepływ wypełniającego je płynu. To właśnie w tych kanałach mieszczą się końcówki nerwowe, odpowiedzialne za dyskomfort i ból. Długotrwałe stosowanie tego typu preparatów pomoże nam nawet zamknąć kanały na dłuższy czas, sprawiając, że będziemy mogli jeść i pić, nie odczuwając bólu.
Pasty dla dzieci - nie zawierają silnych substancji ścierających ani wysokiego stężenia fluoru. Dla niemowląt i małych dzieci są przeznaczone pasty z fluorem o stężeniu 1000 ppm, a dla dzieci powyżej 6. roku życia - o stężeniu 1450 ppm.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Trening obsługi sprzętu gospodarstwa domowego – pranie w pralce automatycznej

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1XLUWNiIKE72
Film przedstawiający trening obsługi sprzętu gospodarstwa domowego – pranie w pralce automatycznej.j
Znaczenie symboli stosowanych na metkach ubrań



Instrukcja obsługi pralki
Włóż wtyczkę przewodu zasilającego do gniazda elektrycznego.
Podłącz wąż zasilający do źródła zimnej wody.
Zabezpiecz wąż spustowy, aby nie przemieszczał się podczas pracy urządzenia.
Otwórz drzwi pralki i włóż pranie.
Zamknij drzwi pralki.
Wsyp odmierzoną ilość proszku do prania do komory I pojemnika lub wrzuć kapsułkę do bębna pralki.
Wlej odmierzoną ilość płynu do płukania tkanin do komory II pojemnika.
Wybierz program – na wyświetlaczu zobaczysz, ile potrwa pranie.
Wciśnij przycisk START na panelu sterowania – program zostanie uruchomiony.
Po usłyszeniu sygnału dźwiękowego informującego o zakończeniu prania wyłącz urządzenie – wciśnij przycisk ZASILANIE.
Zamknij zawór z wodą i odłącz urządzenie z sieci elektrycznej.
Poczekaj 2 min i otwórz bęben pralki, aby wyjąć odzież.
Pozostaw drzwi pralki uchylone.

Przykładowe dostępne programy
Pranie wstępne Jeśli ubranie jest szczególnie zabrudzone, warto zacząć od prania wstępnego. Dzięki niemu twoja odzież zostanie dokładnie namoczona, a nagromadzony brud się rozpuści. Decydując się na ten program, pamiętaj jednak, że do pralki możesz włożyć tylko jedną czwartą pełnego ładunku prania.
Program prania bawełny Program został stworzony z myślą o tkaninach odpornych na ciepło, jak na przykład bawełna. Wysokie temperatury (od sześćdziesięciu do dziewięćdziesięciu pięciu stopni Celsjusza) to doskonały sposób na to, aby skuteczne pozbyć się bakterii, a poszarzałe pranie znów stało się śnieżnobiałe. Dlatego korzystaj z tego programu, jeśli chcesz wyprać dziecięce ubranka, ręczniki, pościel czy odzież roboczą.
Program prania tkanin syntetycznych Do tkanin syntetycznych należą wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne, na przykład nylon czy poliester oraz tkaniny mieszane. Proces prania w tym programie odbywa się zwykle w temperaturze maksymalnej do sześćdziesięciu stopni Celsjusza.
Program prania tkanin delikatnych Program przeznaczony do prania delikatnych tkanin sprawdza się przede wszystkim w przypadku materiałów wymagających szczególnej pielęgnacji, jak na przykład jedwab, satyna czy koronka. Aby chronić delikatne włókna tkaniny przed zniszczeniem, pranie w tym programie odbywa się w niskiej temperaturze (maksymalnie czterdzieści stopni Celsjusza), przy użyciu dużej ilości wody i niskiej prędkości wirowania.
Programy samego płukania lub wirowania To programy, z których można dodatkowo skorzystać, jeśli jest taka konieczność.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Trening posługiwania się żelazkiem – prasowanie koszuli

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RagcgsuJ59KGV
Film przedstawiający trening posługiwania się żelazkiem – prasowanie koszuli
Bezpieczeństwo podczas używania żelazka
Upewnij się, że gniazdo zasilające, do którego zostanie podłączone żelazko, jest wyposażone w bolec ochronny. Stosowanie takich gniazd to wymóg, którego należy bezwzględnie przestrzegać, korzystając z urządzeń I klasy ochronności, a więc i z żelazka.
Przed użyciem rozwiń i wyprostuj przewód sieciowy.
Umieść urządzenie na płaskiej i stabilnej powierzchni.
Zwróć uwagę, aby przewód sieciowy nie dotykał stopy żelazka.
Przed przystąpieniem do napełniania zbiorniczka wodą wyciągnij wtyczkę przewodu sieciowego z gniazdka.
Po użyciu opróżnij zbiorniczek wody.
Ostrzeżenia
Nie pozostawiaj żelazka bez nadzoru, gdy jest podłączone do zasilania.
Nie używaj przedłużacza, który nie spełnia obowiązujących norm i przepisów elektrycznych.
Nie dolewaj do zbiorniczka z wodą substancji zapachowych, octu ani innych substancji chemicznych, gdyż mogą one doprowadzić do poważnego uszkodzenia urządzenia.
Nie zanurzaj urządzenia w wodzie ani w żadnej innej cieczy.
Nie używaj żelazka, jeśli jest uszkodzone lub działa w sposób nieprawidłowy.
Nie używaj żelazka, jeśli wcześniej upadło ono z wysokości, wykazuje widoczne oznaki uszkodzenia lub przecieka.
Nie dotykaj podstawy żelazka podczas prasowania lub zaraz po zakończeniu prasowania, ponieważ jest ona gorąca.
Nie owijaj kabla zasilania wokół żelazka lub podstawy przed odstawieniem, zanim żelazko całkowicie nie wystygnie.
Nie dotykaj powierzchni stopy żelazka w trakcie ani po pracy urządzenia. Powierzchnie te są gorące.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych
Terapeuta zajęciowy ma zawodowy obowiązek prowadzenia dokumentacji. Jest to zasadne, gdyż:
terapeuta poprzez dokumentację monitoruje swój program terapeutyczny – może zauważyć konieczność jego modyfikacji,
dokumentacja potwierdza efekty pracy z podopiecznym,
prowadzenie dokumentacji umożliwia rozwój zawodowy oraz przeciwdziała wypaleniu zawodowemu.
Terapeuta zajęciowy może dokumentować swoją pracę, korzystając z:
planów terapii,
konspektów i scenariuszy zajęć,
arkuszy diagnozy terapeutycznej,
raportów,
historii choroby,
dokumentów obowiązujących w danej placówce.
Scenariusz zajęć dla grupy pięciorga dorosłych podopiecznych WTZ
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści