Higiena jamy ustnej
Metadane scenariusza
Higiena jamy ustnej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- zna budowę jamy ustnej,
- zna ogólny plan budowy zęba i wymienia rodzaje zębów,
- zna ogólne zasady profilaktyki jamy ustnej,
- wie, w jaki sposób zapobiegać próchnicy zębów.
b) Umiejętności
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje zębów w jamie ustnej,
- porównuje rodzaje uzębienia,
- wskazuje pokarmy, które pomogą mu mieć zdrowe zęby.
2. Metoda i forma pracy
pogadanka, pokaz, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
foliogramy przedstawiające budowę jamy ustnej oraz rodzaje zębów, lusterka
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nawiązanie do poprzednich lekcji – krótkie odpowiedzi na pytania dotyczące budowy układu pokarmowego. Przypomnienie głównych składników pokarmów i ich roli w organizmie.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, by z pomocą lusterka obejrzeli wnętrze jamy ustnej, policzyli zęby w szczęce dolnej i górnej, a następnie porównali je ze schematem, który otrzymali. Schemat obrazuje rodzaje zębów i ich ułożenie w szczęce dolnej i górnej (załącznik 1).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Dlaczego mamy zróżnicowane zęby?
Uczniowie wypełniają odpowiednią tabelę na karcie pracy.
W dalszej części lekcji uczniowie, wykorzystując podręcznik, porównują uzębienie stałe z mlecznym (załącznik 2), a także analizują ogólny plan budowy zewnętrznej i wewnętrznej zęba.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Jakie są przyczyny psucia się zębów?
Wyjaśnia, że bakterie żyjące w jamie ustnej, odżywiają się cukrem, który prawie zawsze zostaje po posiłku i przekształcają go w kwasy. To kwasy rozpuszczają szkliwo zęba, powodując jego uszkodzenie.
Ślina produkowana przez gruczoły ślinowe neutralizuje działanie kwasów, stąd też np. żucie gumy bezcukrowej ma korzystny wpływ na zęby.
Nauczyciel prosi uczniów, by odpowiedzieli na pytanie:
Dlaczego należy żuć gumę po posiłku nie dłużej niż 15 minut?
Nauczyciel zwraca również uwagę uczniów na to, że prawidłowe odżywianie wpływa na stan uzębienia. Szczególnie duże znaczenie ma obecność w pożywieniu wapnia i fluoru, które wpływają na twardość miazgi i szkliwa zębów. Prosi uczniów, by wymienili produkty, które zawierają te pierwiastki.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę: „Czy prawidłowo dbasz o zęby?” (załącznik 3).
Uczniowie odpowiadają na pytania ankiety i oceniają, jak dbają o zęby.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają na pytanie:
Co szkodzi naszym zębom?
5. Bibliografia
Biologia XXI, pod red. A. Jerzmanowskiego, WSiP, Warszawa 2000.
Korczak C., Biologia i higiena człowieka, WSiP, Warszawa 1998.
Lewiński W., Prokop J., Biologia 1. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Operon, Rumia 1999.
Źródła wykorzystanych ilustracji:
Korczak C., Biologia i higiena człowieka, WSiP, Warszawa 1998, s. 45.
Lewiński W., Prokop J., Biologia 1. Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Operon, Rumia 1999, s. 56.
6. Załączniki
a) Kart pracy ucznia
Załącznik 1.
Schemat obrazuje rodzaje zębów i ich ułożenie w szczęce dolnej i górnej
Rysunek 1.
Wypełnij tabelę, przyporządkowując odpowiednim rodzajom zębów ich rolę.
Rodzaje zębów | Rola |
Siekacze | |
Kły | |
Zęby przedtrzonowe | |
Zęby trzonowe |
Załącznik 2.
Porównanie uzębienia mlecznego ze stałym.
Rysunek 2. Rysunek 3.
Załącznik 3.
Ankieta dla uczniów
Czy prawidłowo dbasz o zęby? Zaznacz wybraną odpowiedź:
Czy myjesz zęby po każdym posiłku?
tak/nieCzy szczotkujesz zęby 2 razy dziennie rano i przed snem?
tak / nie / tylko rano lub wieczorem?Czy codziennie czyścisz zęby nicią dentystyczną lub zwykłą nitką?
tak / nieCzy pasta, której używasz zawiera fluor?
tak / nie/ nie wiemIle minut szczotkujesz zęby?
3 – 4 minuty / 1 – 2 minuty/ bardzo krótko / nie wiemCzy codziennie wypijasz przynajmniej 2 szklanki mleka lub zjadasz jogurt, ser biały?
tak / nieCzy codziennie zjadasz porcję owoców lub warzyw?
tak / nieCzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy zmieniłeś szczoteczkę?
tak / nieCzy w ciągu roku masz zaplanowane dwie wizyty u stomatologa?
tak / nie
Karta odpowiedzi:
1. tak - 2 pkt., nie – 0 pkt.
2. tak - 2 pkt., nie- 0 pkt., tylko rano lub tylko wieczorem - 1 pkt
3. tak - 1 pkt, nie - 0 pkt.
4. tak – 2 pkt., nie - 1 pkt, nie wiem - 0 pkt.
5. 3‑4 minuty - 3 pkt., 1‑2 minuty - 2 pkt., bardzo krótko - 1 pkt, nie wiem - 0 pkt.
6. tak - 1 pkt, nie - 0 pkt.
7. tak - 1 pkt, nie - 0 pkt.
8. tak - 1 pkt, nie - 0 pkt.
9. tak - 1 pkt, nie - 0 pkt.
Oblicz, ile punktów uzyskałeś i odpowiedz sobie na pytanie: „Czy właściwie dbam o zęby?”
b) Zadanie domowe
Opracuj ulotkę lub komiks, który zachęci Twoich kolegów do dbałości o zęby.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak