Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Historia i historiozofia w Kordianie Juliusza Słowackiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść Kordiana Juliusza Słowackiego,

  • wie, jakie są sposoby prezentowania historii w Kordianie,

  • definiuje pojęcie historiozofii,

  • podaje podstawowe wiadomości dotyczące genezy utworu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • omówić rolę historii w Kordianie,

  • wyjaśnić aluzje historyczne.

2. Metoda i forma pracy

Heureza

Metoda podająca

Praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Tekst dramatu Słowackiego

Podręcznik: A. Makowiecki i in., „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literaturakulturajęzyk, cz. 2, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, WSiP, Warszawa 2003.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Lekcję można poprzedzić pracą domową polegającą na wyszukaniu informacji o genezie dramatu Słowackiego. Nauczyciel rozpoczyna od zadania pytania, czy uczniowie znają okoliczności powstania Kordiana. Tak kieruje rozmową, by w odpowiedzi pojawiły się nawiązania do polemiki Słowackiego z Mickiewiczem.

Następnie na tablicy pisze daty i prosi o wyjaśnienie ich związku z twórczością polskich romantyków:

1832

1834

1835.

Ponieważ uczniowie uprzednio omawiali III część Dziadów, wyjaśnienie pierwszej nie powinno stwarzać kłopotów. Przy trzeciej nauczyciel może poinformować, że „1835” to data ukazania się trzeciego arcydramatu romantycznego – Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego. Następnie zadaje pytania:

  • Co łączy wszystkie te dzieła? Do jakiego wydarzenia historycznego się odnoszą, choć żadne z nich bezpośrednio o tym wydarzeniu nie traktuje?

Wskazanie na problem klęski powstania listopadowego – znamienny dla pierwszego pokolenia polskich romantyków – zamyka wstępną część lekcji.

b) Faza realizacyjna

W krótkim wykładzie nauczyciel przywołuje list Słowackiego do matki, w którym poeta podkreśla, że woli wydać dramat bezimiennie, bo „tak będzie równiejsza z Adamem walka”. Podkreśla polemiczny charakter Kordiana, który wyraził się także w odmiennej niż Mickiewiczowska koncepcji historii*.*

Dalszy tok lekcji to praca ukierunkowana pytaniami nauczyciela:

  1. Jak brzmi pełny tytuł omawianego utworu? Na co ów tytuł wskazuje?

Oczekiwana odpowiedź (ewentualnie uzupełniona przez nauczyciela):

Kordian część pierwsza trylogii. Spisek koronacyjny – w dalszych częściach miało się pojawić powstanie listopadowe i lata po jego klęsce, jednakże Słowacki tego zamiaru nie zrealizował.

  1. W których fragmentach występują nawiązania do wydarzeń historycznych, jakich?

W odpowiedziach uczniów powinny się pojawić: ocena przywódców powstania listopadowego w Przygotowaniu, aluzje do epoki napoleońskiej w opowiadaniach Grzegorza, aluzje do encykliki Grzegorza XVI Cum Primum z 1832 r. potępiającej powstanie listopadowe – w tzw. scenie watykańskiej, koronacja cara Mikołaja I. Prowadzący zajęcia w miarę potrzeb objaśnia znaczenie faktów historycznych wspomnianych w dramacie Słowackiego.

  1. Czy potrafilibyście wskazać takie fragmenty utworu, w których występują ogólniejsze wizje historii, wyobrażenia dziejów?

Uczniowie powinni zauważyć: mechanizm zegara wieków w Przygotowaniu (w. 34‑58), historię dziejów ludzkości w wypowiedzi Doktora (w. 762‑775).

  1. Po przeanalizowaniu wymienionych urywków tekstu nauczyciel przystępuje do wyjaśnienia pojęcia historiozofii (inaczej filozofii historii) jako refleksji nad sensem dziejów, ich wewnętrznymi prawidłowościami i ogólnym znaczeniem. Podkreśla, że w epoce romantyzmu myśl historiozoficzna święciła triumfy popularności. (np. w klasach z rozszerzonym programem z języka polskiego uczniowie na początku omawiania romantyzmu zapoznali się z ideami np. Fichtego i Hegla). Filozofowie znajdują upodobanie w koncepcjach cyklicznych, następstwie epok rozkwitu i upadku. Pojawia się prowidencjalizm – przekonanie, że siłą kierującą historią jest boska Opatrzność.

W trakcie aktywnego wykładu nauczyciela uczniowie zapoznają się z definicjami „historiozofii” i „prowidencjalizmu” zamieszczonymi w podręczniku.

  1. Nauczyciel, zadając pytanie „Kto kieruje historią w Przygotowaniu?”, zwraca uwagę, że interwencji szatańskiej zostaje przeciwstawiona interwencja boska (w. 77‑89).

  2. Proponuje, by zastanowić się, jak dramatopisarze romantyczni starają się pogodzić współistnienie wszechmocnego sprawiedliwego Stwórcy i wrogiej człowiekowi historii? Słowacki podaje w Kordianie odpowiedź inną niż Mickiewiczowska mesjanistyczna wizja dziejów w III części Dziadów. U Słowackiego, jak pisze jeden z badaczy, „Bóg okaże się orędownikiem historycznie konserwatywnej idei, a przeciwnikiem rewolucyjnej idei zemsty na wrogu. Bieg historii oddaje ludzkość pod panowanie szatana”.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie funkcji, które spełniają elementy historyczne w utworze, wyjaśnienie pojęcia „historiozofia” w powiązaniu z koncepcją dziejów wyrażoną w Kordianie. Formą utrwalenia wiadomości jest samodzielne sporządzenie przez uczniów notatki w zeszytach.

5. Bibliografia

  1. Inglot M., Myśl historyczna w „Kordianie”, Ossolineum, Wrocław 1973.

  2. Makowiecki A. i in., „Pamiętajcie o ogrodach…”. Literaturakulturajęzyk, cz. 2, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, WsiP, Warszawa 2003.

  3. Makowski S., „Kordian” Juliusza Słowackiego, Czytelnik, Warszawa 1976.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz można wykorzystać w klasie drugiej liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego Lekcja może rozpoczynać cykl zajęć poświęconych omówieniu Kordiana.

RfObSfmNVSeYp

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.00 KB w języku polskim
RQpkWryeTtR1h

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim