Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Historia informacji

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • omówić dokonania w dziedzinie przetwarzania informacji do XIX wieku;

  • omówić działanie i zastosowanie pierwszych maszyn liczących w XIX wieku;

  • omówić wpływ elektryczności na rozwój techniki;

  • omówić teorie dotyczące komputerów powstałe w pierwszej połowie XX wieku;

  • omówić możliwości i zastosowanie pierwszych komputerów;

  • omówić szybki rozwój technik informacyjnych wywołany powstaniem komputerów osobistych i sieci komputerowych.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odszukać w sieci strony związane z historią informatyki;

  • stosować poznaną wiedzę do przewidzenia dalszego rozwoju nauk informatycznych;

  • wartościować dokonania naukowe;

  • podać przykłady innych dokonań naukowych mających wpływ na rozwój techniki komputerowej.

Metody nauczania

  • wykład;

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu, pokazu i ćwiczeń.

Środki dydaktyczne

  • Projektor;

  • komputery z zainstalowanym MS Office i podłączone do internetu.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point oraz łączem internetowym;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

– wprowadzenie do lekcji (5 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

  • zwrócenie uwagi przez nauczyciela na potrzebę robienia notatek oraz szukania w internecie stron opisujących omawiane tematy

  • przypomnienie o korzystaniu z internetowych słowników polsko‑angielskich w celu tłumaczenia materiałów ze stron anglojęzycznych

Faza realizacyjna

– wprowadzenie do tematu (10 min)

  • zalogowanie się uczniów do systemu i uruchomienie przeglądarki internetowej

  • pogadanka z uczniami na temat ich wiedzy o etapach rozwoju technik informacyjnych

– dokonania siedemnastowiecznych naukowców (10 min)

  • omówienie dokonań siedemnastowiecznych myślicieli: Johna Napiera, Williama Oughtreda, Blaise’a Pascala, Wilhelma Schickarda, Gottfrieda Wilhelma von Leibniza

– wynalazki XIX wieku (10 min)

  • omówienie powstania projektu maszyny przypominającej zasadą działania komputer, zwrócenie uwagi na postać Charles’a Babbage’a oraz na to, że jego dokonania przyczyniły się do rozszyfrowania tablic Vigènere’a

  • opisanie dokonań takich pastaci, jak: Joseph‑Marie Jacquard, Ada Byron, Herman Hollerith

Faza realizacyjna

– wpływ elektryczności na rozwój techniki (5 min)

  • omówienie wpływu elektryczności na rozwój techniki

  • opisanie dokonań takich postaci, jak: sir John Fleming, Lee de Forest, Konrad Zuse, John von Neumann

  • zwrócenie szczególnej uwagi na postać Alana Turinga oraz nawiązanie do tematów z zakresu kryptografii i kryptoanalizy, w których to dziedzinach naukowiec ten miał liczne dokonania

– maszyny liczące (5 min)

  • omówienie potrzeby powstania maszyn liczących

  • opisanie wpływu, jaki na rowój nauki miała maszyna licząca ENIAC (ang. Electronic Numerical Integrator And Computer)

  • opisanie dalszego rozwoju maszyn liczących

  • przedstawienie, w jaki sposób wzrosło zainteresowanie komputerami za sprawą wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w 1952 roku

  • omówienie potrzeby powstania dysków twardych

  • opisanie, jak język Fortran przyczynił się do powiększenia liczby programistów

– wpływ półprzewodników na rozwój komputerów (5 min)

  • omówienie zmian, jakie wywołało wynalezienie i zastosowanie półprzewodników, tranzystorów i układów scalonych

  • omówienie postaci słynnego konstruktora superkomputerów Seymoura Craya

  • wspomnienie o innych wynalazkach, które miały wpływ na rozwój techniki komputerowej

– sieci komputerowe i standary programowania (5 min)

  • omówienie początków sieci komputerowych

  • omówienie początków standardów programowania

– powstanie komputerów PC (10 min)

  • opisanie pomysłów, które zapoczątkowały ideę stworzenia komputerów nie tylko dla naukowców

– rozwój przemysłu komputerowego 

(10 min)

  • omówienie zmian, jakie zaszły w dziedzinie technologii komputerowej od momentu wprowadzenia GUI

  • opisanie wkładu wniesionego w rozwój informatyki przez firmy: Apple, Microsoft, Hewlett‑Packard, Aldus, IBM, Sun, Intel, AMD oraz dokonań indywidualnych miłośników informatyki

Faza podsumowująca

– podsumowanie omawianych tematów (10 min)

  • pogadanka na temat rozwoju technologii informatycznej

  • omówienie wiadomości, na jakie natknęli się uczniowie w czasie przeglądania stron internetowych

  • przeprowadzenie krótkiego testu utrwalającego wiadomości

Bibliografia

http://www‑gap.dcs.st‑and.ac.uk/~history/Mathematicians/Napier.html

http://www‑1.ibm.com/ibm/history/

http://www.acmi.net.au/

http://www.leedeforest.org/

http://www.surfview.com/

http://www.komputer.cuprum.pl/

http://www.kupazlomu.prv.pl/

http://www.islandnet.com/~kpolsson/comphist/

http://www.best.com/~wilson/faq/chrono.html

http://www.digitalcentury.com/encyclo/update/comp_hd.html

http://www.computer.org/history/

http://inventors.about.com/science/inventors/library/blcoindex.htm?once=true&

http://www.softlord.com/comp/

http://www.thocp.net/

Załączniki

Zadanie domowe

Podaj propozycje zagadnień, o jakie należy uzupełnić omawiany temat.

Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

Uwagi

W celu sprawnego przeprowadzenia zajęć i wykorzystania dołączonej prezentacji można wykorzystać projektor multimedialny, jednak znacznie lepsze efekty daje zastosowane programów typu Wizualny Nadzór czy NetOpSchool. Przy ich zastosowaniu w pełni kontroluje się komputery uczniowskie. Daje to też możliwość narzucenia tempa pracy na lekcji czy wreszcie pokazywania tylko tych stron, które uczniowie mają obejrzeć.

Czego należy dopilnować :

  • Lekcje należy prowadzić etapami, tzn. jeżeli omawiamy zagadnienia związane z dokonaniami np. w XVII wieku, pokazujemy poszczególne slajdy, omawiając dokonania naukowców.

  • Przerywamy prezentację. Prosimy uczniów o poszukanie w Internecie wymienionych nazwisk. Mają zapisywać adesy stron internetowych, na których znaleźli potrzebne informacje.

  • Większość stron jest w języku angielskim, więc warto przygotować linki do słowników.

  • Jeśli pojawi się jakieś nowe zagadnienie, które uczniowie znajdą w sieci, a o którym nie wspomniano na lekcji, może rozpocząć się dyskusja. Aby panować nad tokiem zajęć, dobrze jest wykorzystać wymieniony wcześniej program, za pomocą którego można narzucić tempo pracy lub przejść do następnego etapu prezentacji.

  • Na koniec zajęć każdy uczeń zapisuje na swoim koncie w sieci lub wysyła na konto e‑mail plik z adresami stron WWW. Strony te mają posłużyć do przygotowania materiału, o jaki można by poszerzyć oglądaną prezentację lub z niej usunąć. Zagadnienie to jest zawsze omawiane na początku następnych zajęć.

  • Dodatkowo można przygotowć test utrwalający wiadomości, który przeprowadzamy na początku następnych zajęć.

Rv4EUxxqpK5K0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 84.74 KB w języku polskim
RnkDIe0v8iDC7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 119.50 KB w języku polskim