Historia informacji
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Historia informacji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
omówić dokonania w dziedzinie przetwarzania informacji do XIX wieku;
omówić działanie i zastosowanie pierwszych maszyn liczących w XIX wieku;
omówić wpływ elektryczności na rozwój techniki;
omówić teorie dotyczące komputerów powstałe w pierwszej połowie XX wieku;
omówić możliwości i zastosowanie pierwszych komputerów;
omówić szybki rozwój technik informacyjnych wywołany powstaniem komputerów osobistych i sieci komputerowych.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
odszukać w sieci strony związane z historią informatyki;
stosować poznaną wiedzę do przewidzenia dalszego rozwoju nauk informatycznych;
wartościować dokonania naukowe;
podać przykłady innych dokonań naukowych mających wpływ na rozwój techniki komputerowej.
Metody nauczania
wykład;
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu, pokazu i ćwiczeń.
Środki dydaktyczne
Projektor;
komputery z zainstalowanym MS Office i podłączone do internetu.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point oraz łączem internetowym;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – wprowadzenie do tematu (10 min) |
| |
– dokonania siedemnastowiecznych naukowców (10 min) |
| ||
– wynalazki XIX wieku (10 min) |
|
Faza realizacyjna | – wpływ elektryczności na rozwój techniki (5 min) |
| |
– maszyny liczące (5 min) |
| ||
– wpływ półprzewodników na rozwój komputerów (5 min) |
| ||
– sieci komputerowe i standary programowania (5 min) |
| ||
– powstanie komputerów PC (10 min) |
| ||
– rozwój przemysłu komputerowego (10 min) |
|
Faza podsumowująca | – podsumowanie omawianych tematów (10 min) |
|
Bibliografia
http://www‑gap.dcs.st‑and.ac.uk/~history/Mathematicians/Napier.html
http://www‑1.ibm.com/ibm/history/
http://www.acmi.net.au/
http://www.leedeforest.org/
http://www.surfview.com/
http://www.komputer.cuprum.pl/
http://www.kupazlomu.prv.pl/
http://www.islandnet.com/~kpolsson/comphist/
http://www.best.com/~wilson/faq/chrono.html
http://www.digitalcentury.com/encyclo/update/comp_hd.html
http://www.computer.org/history/
http://inventors.about.com/science/inventors/library/blcoindex.htm?once=true&
http://www.softlord.com/comp/
http://www.thocp.net/
Załączniki
Zadanie domowe
Podaj propozycje zagadnień, o jakie należy uzupełnić omawiany temat.
Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
Uwagi
W celu sprawnego przeprowadzenia zajęć i wykorzystania dołączonej prezentacji można wykorzystać projektor multimedialny, jednak znacznie lepsze efekty daje zastosowane programów typu Wizualny Nadzór czy NetOpSchool. Przy ich zastosowaniu w pełni kontroluje się komputery uczniowskie. Daje to też możliwość narzucenia tempa pracy na lekcji czy wreszcie pokazywania tylko tych stron, które uczniowie mają obejrzeć.
Czego należy dopilnować :
Lekcje należy prowadzić etapami, tzn. jeżeli omawiamy zagadnienia związane z dokonaniami np. w XVII wieku, pokazujemy poszczególne slajdy, omawiając dokonania naukowców.
Przerywamy prezentację. Prosimy uczniów o poszukanie w Internecie wymienionych nazwisk. Mają zapisywać adesy stron internetowych, na których znaleźli potrzebne informacje.
Większość stron jest w języku angielskim, więc warto przygotować linki do słowników.
Jeśli pojawi się jakieś nowe zagadnienie, które uczniowie znajdą w sieci, a o którym nie wspomniano na lekcji, może rozpocząć się dyskusja. Aby panować nad tokiem zajęć, dobrze jest wykorzystać wymieniony wcześniej program, za pomocą którego można narzucić tempo pracy lub przejść do następnego etapu prezentacji.
Na koniec zajęć każdy uczeń zapisuje na swoim koncie w sieci lub wysyła na konto e‑mail plik z adresami stron WWW. Strony te mają posłużyć do przygotowania materiału, o jaki można by poszerzyć oglądaną prezentację lub z niej usunąć. Zagadnienie to jest zawsze omawiane na początku następnych zajęć.
Dodatkowo można przygotowć test utrwalający wiadomości, który przeprowadzamy na początku następnych zajęć.