Historia na opak
Czy zastanawialiście się kiedyś, co by było, gdyby Krzysztof Kolumb nie odkrył Ameryki? Porozmawiajcie o możliwych konsekwencjach tej wersji wydarzeń.
Przeczytaj utwór Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pt. „Zakrycie Ameryki”. Zastanów się, jakie może być przeznaczenie tego tekstu.
Zakrycie AmerykiTEATRZYK „ZIELONA GĘŚ”
ma zaszczyt przedstawić
„ZAKRYCIE AMERYKI”Scena przedstawia statek Krzysztofa Kolumba, dopływającego do brzegów amerykańskich.
MAJTEK NA MASZCIE
Ziemia! Ziemia!KRZYSZTOF KOLUMB
(śpi znużony)MAJTEK NA MASZCIE
Panie Krzysztofie, niech pan wstanie! Zaraz nastąpi odkrycie Ameryki!KRZYSZTOF KOLUMB
Co? Odkrycie Ameryki? Nie warto. Zakryjcie ją z powrotem.MAJTEK NA MASZCIE
(zakrywa Amerykę z powrotem)Kurtyna
nie zapada,
bo w tym przypadku istnieje tylko
w wyobraźni oszczercówoszczerców.
Jak myślisz, dla kogo przeznaczone są fragmenty tekstu, które zapisano pismem pochyłym (kursywą)? Czy w przedstawieniu powinny zostać wypowiedziane na głos? Jeśli tak, to kto powinien je wygłosić? Uzasadnij swoją wypowiedź i zapisz ją tutaj lub w zeszycie.
Pracujcie w zespołach o przeciwstawnych poglądach:
zespół I przekonany o tym, że warto było odkryć Amerykę;
zespół II przekonany o tym, że nie warto było odkrywać Ameryki.
Przygotujcie się do dyskusji i odpowiedzcie na pytanie:
zespół I: Jakie argumenty przemawiają za tym, że warto było odkryć Amerykę?
zespół II: Jakie argumenty przemawiają za tym, że nie warto było odkrywać Ameryki?
Teatrzyk Zielona Gęś to seria humorystycznych scenek, publikowanych przez Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w czasopiśmie „Przekrój” w latach 1946–1950. Czytelnicy uwielbiali absurdalny (czyli bezsensowny) humor tych krótkich utworów, które szybko stały się rozpoznawalne i popularne. Łącznie ukazało się 160 odcinków teatrzyku.
W zespołach realizujących spektakl teatralny sporządźcie notatki na temat:
sposobu, w jaki będzie można przedstawić: statek Kolumba, majtka na maszcie, „zakrycie Ameryki z powrotem”;
potrzebnych dekoracji sceny;
kostiumów postaci (możecie naszkicować propozycje strojów);
rekwizytów (możecie je wymienić, opisać lub naszkicować);
aktorów (płeć, wiek);
zapowiedzi przedstawienia (ton zapowiedzi: poważny, żartobliwy, podniosły…);
oświetlenia;
ruchu na scenie.
Przygotujcie i przedstawcie w grupach scenki pt. „Zakrycie Ameryki”.
Przypomnij sobie dowolne wydarzenie historyczne, które wywarło znaczący wpływ na dzieje świata. Wyobraź sobie, że miało ono zupełnie inny przebieg niż w rzeczywistości. Jak mogłoby to wpłynąć na inne wydarzenia? Napisz krótkie opowiadanie, w którym przedstawisz swój tok rozumowania.