Historia o kruku, lisie i serze – zaproszenie do poszukiwania ukrytych znaczeń bajek
Scenariusz zajęć
II etap edukacyjny, język polski
Temat: Historia o kruku, lisie i serze – zaproszenie do poszukiwania ukrytych znaczeń bajek
Treści kształcenia:
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
3. Interpretacja. Uczeń:
2) objaśnia morał bajki oraz samodzielnie formułuje przesłanie baśni.
Dodatkowe:
Język polski
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
2. Analiza. Uczeń:
11) identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna i rozumie pojęcie morału,
Zna i rozumie pojęcie bajki,
Wie, że zwierzęcy bohaterowie bajki uosabiają wady i zalety ludzi,
Wyszukuje w tekście bajki informacje składające się na fabułę, wyodrębnia bohaterów i przedstawia przebieg zdarzeń,
Nazywa cechy charakteryzujące bohaterów i objaśnia ich znaczenie dla przebiegu zdarzeń.
Nabywane umiejętności:
Czytania i słuchania ze zrozumieniem,
Wyciągania wniosków,
Rozumienia morału i płynącej z niego nauki,
Efektywnej komunikacji i współpracy w grupie,
Porozumiewania się w różnych sytuacjach,
Twórczego rozwiązywania problemów.
Kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym,
Umiejętność uczenia się,
Kompetencje społeczne i obywatelskie,
Świadomość i ekspresja kulturalna.
Środki dydaktyczne:
Teksty bajek na kartkach dla każdego ucznia, przygotowane w takiej ilości, aby możliwy był podział klasy na trzy grupy – każda z nich otrzymuje inną bajkę (I. KrasickiIndeks górny 11, A. M. SwinarskiIndeks górny 22, J. SztaudyngerIndeks górny 33),
Instrukcja pracy dla każdej z grup,
Pisaki po kilka dla każdej grupy (każda grupa ma inny kolor),
Dwie tablice,
Karty z napisami: lis, kruk, narrator,
Zasób multimedialny: film „Lew i mysz”,
Sprzęt multimedialny: rzutnik, ekran, tablica interaktywna.
Metody nauczania:
Problemowe: rozmowa kierowana, wyjaśnienie,
Eksponująca: film,
Metoda wykorzystująca elementy mapy mentalnej,
Praktyczna: praca z tekstem, ćwiczenia.
Formy pracy:
Zbiorowa,
Grupowa zróżnicowana i jednolita.
Przebieg zajęć:
Etap wstępny
Nauczyciel wita dzieci, sprawdza obecność, zapisuje temat lekcji na tablicy i zapoznaje uczniów z celami zajęć. Na początek krótko opowiada ezopową bajkę o kruku i lisie; przedstawia jedynie wydarzenia i pyta uczniów, czy zetknęli się wcześniej z tą historią. Chętni uczniowie odpowiadają (słyszeli np. od opiekunów, widzieli adaptację filmową itp.); prowadzący zajęcia proponuje ponowne (dla tych, którzy bajkę znają) lub „zapoznawcze” spotkanie z tą historyjką.
Uczniowie otrzymują losowo teksty trzech bajek o kruku i lisie (I. Krasickiego, A.M. Swinarskiego, J. Sztaudyngera) – powinno być przygotowanych tyle kopii, aby klasa podzieliła się jednocześnie na trzy grupy – oraz kartki z instrukcjami do swojej pracy, paski papieru i pisaki (każdy zespół w innym kolorze). Nauczyciel prosi, aby uczniowie na początku zapoznali się z instrukcją pracy w grupie. Przykładowa instrukcja:
Waszym zadaniem jest przedstawienie klasie tekstu bajki i wypisanie na kartkach tego, co mówią: kruk, lis i narrator.
Przeczytajcie cicho i uważnie tekst,
Wybierzcie osoby, które przeczytają go głośno z podziałem na role (tyle osób, ile będzie trzeba), pozwólcie im ćwiczyć swoje role,
Wypiszcie z tekstu to, co mówią bohaterowie i narrator: jedno zdanie na jednym pasku papieru,
Wybierzcie osoby, które przedstawią i przymocują na tablicy wyniki Waszej pracy.
W razie wątpliwości, trudnych wyrazów, trudności z wyborem itp. możecie prosić o pomoc nauczyciela.
Pamiętajcie, żeby pracować tak, aby nie przeszkadzać kolegom z innych grup.
Teksty bajek:
Józef Ignacy Krasicki
KRUK I LIS
(z Ezopa)
Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
Kruk miał w pysku ser ogromny;
Lis, niby skromny,
Przyszedł do niego i rzekł: „Miły bracie,
Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
Cóż za oczy!
Ich blask aż mroczy!
Takową postać?
A pióra jakie!
Szklniące, jednakie.
A jeśli jestem w błędzie,
Pewnie i głos śliczny będzie”.
Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,
Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.
Artur Marya Swinarski
Bajka Lafontaine’a
KRUK I LIS
W cichym borze rośnie buk,
A na buku siedzi kruk,
Kawał sera trzyma w dziobie.
[…]
Właśnie lis przechodził drogą.
W bajkach lisy mówić mogą,
Toteż lis powiedział tak:
„Rety! Cóż za piękny ptak!
Jaki dziób i – jakie pióra,
Co za oko… a figura!
Niczym gil i niczym kos.
Powiedz, czy masz także głos?
Bo kto śliczne pióra miewa,
ten na pewno ślicznie śpiewa.
Kruku, z ciekawości mrę –
zanuć piosnkę albo dwie!”
Już czujecie, że oszuka
Chytry lis próżnego kruka,
że chce bratka wziąć na lep…
Ale kruk ma tępy łeb;
Już do śpiewu dziób otwiera
I wypuszcza kawał sera.
Łapie go i szydzi lis:
„Proszę jeszcze coś na bis!”
Z naszej bajki ta nauka,
że nie sztuka okpić kruka.
I czy na tym koniec? Nie.
Bo i lis oszukał się:
choć był szelma bardzo kuty,
nie czuł, że to ser zatruty,
więc go zjadł i zaraz zdechł!
A kruk w śmiech!
Jan Sztaudynger
NAUKA NIE POSZŁA W LAS
Kruka, co serek dziarsko trzymał sobie,
Lis przechera zapytał: – Co tam trzymasz w dziobie?
Kruk wiedział, że nie trzeba gadać, bowiem,
Znał starą bajkę. Więc kraknął: – Nie powiem!
Etap realizacji
Uczniowie pracują w grupach. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krótkiej prezentacji tekstu, który otrzymali. Będzie się ona składać, jak wynika z instrukcji, z dwóch części:
Głośnego i wyrazistego czytania tekstu z podziałem na role (można zasugerować również zaangażowanie wszystkich członków grupy do stworzenia „żywej” dekoracji czy efektów dźwiękowych, np. szumu drzew, odgłosu spadającego sera, pokazania pantomimicznej scenki jednocześnie z czytaniem tekstu),
Przedstawienia i umieszczenia w odpowiednim miejscu na tablicy pasków z wypisanymi cytatami:
słów narratora – tego, kto opowiada historię,
wypowiedzi/myśli lisa
wypowiedzi/myśli kruka.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu grupy prezentują efekty swojej pracy: na tablicy powstaje mapa mentalna złożona z cytatów z bajek przyporządkowanych postaciom i narratorowi. Nauczyciel prosi teraz uczniów, by zastanowili się, o czym świadczą wypowiadane przez bohaterów słowa (sugerowane odpowiedzi: świadczą o ich cechach charakteru, zachowaniu wobec innych); pyta, czy kruk i lis zachowują się jak zwierzęta? Wprowadza pojęcie uosobienia. Chętni uczniowie zapisują na tablicy cechy obu bohaterów, a cała klasa wpisuje je do zeszytów.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do przyjrzenia się temu, co w mówią narratorzy (opowiadają historię, komentują, oddają głos bohaterom, pouczają – wypowiadają morał); wszyscy uczniowie odpowiednio grupują ich wypowiedzi. Prowadzący zajęcia pyta, które z wypowiedzi narratora służą nie tylko opowiadaniu historii, ale są skierowane bezpośrednio do czytelnika: umieszcza je na osobnej planszy i wprowadza pojęcie morału. Przypomina, że morał to pouczenie, nauka umoralniająca, puenta końcowa o charakterze pouczającym. Prosi uczniów o zapisanie tych informacji w zeszytach. Po chwili uczniowie zapisują także morały z bajek (uwaga: jedna z proponowanych bajek nie ma morału wypowiedzianego wprost, można albo zastąpić ją inną, albo – co lepsze – poprosić dzieci, aby spróbowały powiedzieć, czego uczy akurat ta wersja).
W kolejnej części zajęć nauczyciel podsumowuje pracę grup i całej klasy, wprowadza pojęcie bajki. Podkreśla, że bajka to opowiadana historyjka, która przede wszystkim czegoś nas uczy, a jej przesłanie i sens odnajdujemy w morale. Proponuje obejrzenie filmu poświęconego bajkom, ich treści i temu, co niosą dla czytelnika lub słuchacza. Prosi, by uczniowie zapamiętali, na podstawie jakiej bajki został omówiony morał i w jaki sposób został wskazany.
Etap końcowy
Nauczyciel krótko omawia obejrzany film. Uczniowie zapisują do zeszytów nazwiska autorów i tytuły bajek, które pojawiły się na lekcji, a następnie kolejno kończą zdanie: „Dzisiaj na lekcji podobało mi się………….”.
Praca domowa:
1. Narysuj komiksową ilustrację do jednej z bajek o kruku i lisie poznanych na lekcji (w „dymkach” umieść cytaty z tekstów bajek) pod rysunkiem zapisz morał.
2. Odwiedź bibliotekę szkolną lub publiczną i znajdź :
Definicje uosobienia, morału i bajki,
Informacje o autorach bajek, które poznałeś na lekcji.
Zapisz wyniki swojej pracy w zeszycie. Pamiętaj o podaniu źródła, w którym je znalazłeś. W razie trudności poproś o pomoc bibliotekarza (treść pracy domowej warto przygotować na kartce, aby uczniowie mogli wkleić ją do zeszytu). Jak sądzisz, czy morały, puenty bajek mają swoje odzwierciedlenie w życiu? Zapisz przykład takiej sytuacji.
Zadanie dla chętnych:
Przygotuj plakat na temat bajek, ich historii, najpopularniejszych bohaterów i najsłynniejszych bajkopisarzy.
Proponowane źródło: Józef Ignacy Krasicki, Kruk i lis, [w]: tegoż, Bajki, Warszawa 1983*,* s. 10.↩
Proponowane źródło: Artur Marya Swinarski, Kruk i lis, [w]: Antologia bajki polskiej, wybór i oprac. W. Woźnowski,Wrocław 1982, s. 642.↩
Proponowane źródło: Jan Sztaudynger, Nauka nie poszła w las, [w:] Antologia bajki polskiej, wybór i oprac. W. Woźnowski, Wrocław 1982, s. 652.↩