534 p.n.e. – wystawienie pierwszej tragedii z aktorem przez Tespisa
525‑456 p.n.e. – lata życia Ajschylosa
496‑406 p.n.e. – lata życia Sofoklesa
ok. 485‑406 p.n.e. – lata życia Eurypidesa
ok. 445‑385 r. p.n.e. – lata życia Arystofanesa
342‑291 p.n.e. – lata życia Menandra
ok. 250‑184 p.n.e. – lata życia Plauta
ok. 190‑150 p.n.e. – lata życia Terencjusza
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RhCNFigFTXcaF1
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń: 7. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku: a) obecność tradycji greckiej i rzymskiej we współczesnym życiu publicznym i kulturalnym.
Nauczysz się
rozróżniać najważniejszych przedstawicieli greckiego i rzymskiego teatru;
opisywać budowę teatru greckiego i sposób prezentowania spektakli teatralnych w starożytności;
przedstawiać złożony charakter starożytnego teatru jako zjawiska kulturalnego, religijnego i społecznego.
Początki teatru antycznego
Teatr był dla obywateli greckich państw bardzo ważnym elementem życia. Było to wydarzenie religijne, poświęcone bogom i początkowo przedstawiające wyłącznie bogów. W trakcie świąt obywatele udawali się do teatru, by oglądać rywalizację tragediopisarzy. Agony tragiczne były finansowane przez obywateli, reżyserowali je obywatele, grali w nich obywatele i obywatele je oglądali. Było to więc ważne wydarzenie dla całej społeczności państwa‑miasta. Teatr angażował grecką społeczność, aktywizował ją. Wiedze o tym, jak przebiegały i wyglądały spektakle teatralne, czerpiemy w związku z tym z wielu źródeł – nie tylko literackich. Ważnym źródłem jest architektura – zachowane pozostałości dawnych teatrów. Równie ważne będą inne pozostałości materialne – malowidła dokumentujące spektakle, maski teatralne, listy zwycięzców w agonach, nawet dość popularne ceramiczne figurki, przedstawiające aktorów i odgrywane postaci. Badając teatr należy uwzględnić wszelkie dostępne źródła.
Początek widowiskom w Grecji dał chór, który śpiewał i prezentował pewne układy taneczne. Wprowadzenie dialogu między aktorem i chórem stanowiło już późniejszy etap rozwoju widowisk. Chór tańczył na ubitym piasku, na specjalnym placu, nazywanym orchestraOrchestraorchestra („miejsce do tańca”). Plac ten wyznaczony był u podnóża wzgórza, na którym mogli siedzieć widzowie i z dobrej perspektywy oglądać całe widowisko. Gdy na wzgórzu zaczęły pojawiać się rzędy ław do siedzenia, zaczyna powstawać theatronTheatrontheatron („miejsce do patrzenia”), czyli widownia. Z czasem po przeciwległej stronie orchestry pojawił się dodatkowy budynek – tzw. skeneSkeneskene. Jego powstanie wymuszone było potrzebą przebierania się aktora, który z początku był jeden i wcielał się w różne role, podejmując interakcję z chórem. Budynek skene mógł stanowić również element widowiska, przedstawiając w tle pałac lub dom. W późniejszym etapie rozwoju widowisk dach skene mógł również stanowić idealne miejsce do ukazania się aktora, odgrywającego boga.
Z czasem drewniane elementy teatru zastąpiły trwalsze kamienne konstrukcje. Najważniejszym kamiennym teatrem, wzorem dla powstających później budowli, był ateński teatr Dionizosa z IV w. p.n.e. (wcześniejsza drewniana konstrukcja pochodziła z V w. p.n.e.). Znajdował się on na zboczu Akropolu i jego widownia mogła pomieścić nawet kilkanaście tysięcy osób. To na nim swoje sztuki wystawiali najwybitniejsi greccy tragediopisarze.
R1XyPgyGW1r0M1
Najwybitniejsi przedstawiciele greckiej tragedii
Początek rozwoju greckiej tragedii dał Pizystrat, który, ustanawiając Wielkie Dionizje, trwale wprowadził do Aten obrzędy ludowe i podniósł je do rangi święta. Wprowadzenie aktora, który zaczyna podejmować dialog z chórem, przypisuje się tradycyjnie Tespisowi z Ikarii (VI w. p.n.e.). Pierwszą tragedię tego typu miał on zaprezentować w roku 534 p.n.e. Choirilosowi z Aten (VI/V w. p.n.e.) przypisuje się wprowadzenie masek teatralnych i urozmaicenie kostiumów, natomiast Frynichowi (IV/V w. p.n.e.) – wprowadzenie ról kobiecych, które jednak były odgrywane wyłącznie przez mężczyzn.
RUHvBpj5lsQ4M1
Szczyt swojego rozwoju tragedia przeżywała w V w. p.n.e., kiedy tworzyli trzej wielcy tragediopisarze:
RSWLkBhFFDfcP1
RMjx8Kdm6HcGZ1
RGwDuTm1Q2XfN1
R192COUzmgmfU1
Rozwój tragedii i komedii attyckiej
W IV i III w. p.n.e. stopniowo unowocześniano teatry, wprowadzając wiele udogodnień, jeszcze bardziej urozmaicających spektakle. Z czasem podczas przedstawień zaczęto wykorzystywać wymyślne wynalazki – np. żurawie - pozwalające podnosić aktorów, specjalne podesty czy urządzenia imitujące konkretne dźwięki (np. grzmot).
Jeszcze w V w. obok tragedii zaczyna kwitnąć komedia. Jest to gatunek wyraźnie bardziej realistyczny i satyryczny. Autorzy komedii staroattyckiej (starej) atakują niektóre przejawy życia społecznego i politycznego w polis ateńskiej. Nie oszczędzają wodzów, polityków, uczonych, czy nawet innych poetów. Najwybitniejszy przedstawiciel komedii starej – Arystofanes (ok. 445‑385 r. p.n.e.) w swoich utworach przedstawia chociażby Eurypidesa czy Sokratesa. Pod tym względem można komedię staroattycką porównać do dzisiejszych spektakli kabaretowych. Najbardziej znane komedie Arystofanesa to: Chmury, Osy, Ptaki czy Żaby.
Z czasem w gatunku komedii zachodzą wyraźne zmiany, zaczyna ona zmieniać się w scenki z życia rodzinnego lub komiczne trawestacje mitów (tzw. komedia średnia). Ostatecznie zaczyna w niej dominować komizm sytuacyjny i jaskrawe wyśmiewanie konkretnych typów charakteru (tzw. komedia nowa). Spośród twórców komedii nowej najbardziej znany jest Menander (342‑291 r. p.n.e.), którego twórczość będzie wzorem dla autorów komedii rzymskiej.
RpaOyuRw2pHyl1
R1HDCZ0b4qPxQ1
Teatr w Rzymie
Próba przeniesienia greckich spektakli na grunt rzymski okazała się niełatwym zadaniem. Tragedie rzymskie w większości stanowiły jedynie przeróbki znanych utworów greckich. Dopiero poeta Newiusz (zw. ok. 201 r. p.n.e.) jako pierwszy zaproponował tragedię o tematyce rzymskiej (tzw. fabula praetexta). Na warsztat brano w tym przypadku rzymskie legendy (np. w tragedii Romulus) lub wydarzenia historyczne (np. Wojna punicka). Twórczość Newiusza miała mieć wpływ na napisaną później przez Wergiliusza Eneidę. W późniejszym okresie tragedie w Rzymie pisał również m.in. Seneka Młodszy, choć utwory te prawdopodobnie przeznaczone były jedynie do recytacji.
RnH7lJjhQj4aZ1
RiTynKrJqR8eC1
Ważne były dokonania Rzymian w dziedzinie komediopisarstwa. Pierwsze próby podejmowali Liwiusz Andronik i Newiusz. Gatunek ten rozwinęli: Plaut (ok. 250‑184 r. p.n.e.) i Terencjusz (ok. 190‑150 r. p.n.e.).
R1F7y9xwPtuNZ1
R1bNFnwznvuTG1
Polecenie 1
Z pomocą słownika przetłumacz tekst o teatrze w starożytnym Rzymie.
Quamquam Rōmānī mīmō potius favēbant, tertiō ante Chrīstum nātum saeculō etiam fābulae Graecō mōre compositae in Ītaliā spectābantur. Histriōnum capita personīs obtēcta erant, quae hominum mōrēs significārent. Prīmō ante Chrīstum nātum saeculō Rōmānī theātrīs solidā strūctūrā aedificātīs ūtēbantur. Histriōnum mūnere lībertīnī fungēbantur. Feminis in scaenam prōdīre diū nōn licēbat, quā dē causā virī eās imitābantur. Erant histriōnēs, quī apud populum in magnō honōre essent.
Na podstawie: Anne Millard, Ecce Romani, Ravensburg 1987, s. XXVI.
Chociaż Rzymianie cenili bardziej mimMimymim, w trzecim wieku przed Chrystusem oglądane były także sztuki pisane na sposób grecki. Głowy aktorów zakryte były maskami teatralnymi, które ukazywały (oznaczały) charaktery postaci (ludzi). W pierwszym wieku przed Chrystusem Rzymianie korzystali ze stałych, budowanych teatrów. Zawodem aktorskim zajmowali się wyzwoleńcy. Kobietom przez długi czas nie wolno było wychodzić na scenę, z tego powodu naśladowali je mężczyźni. Bywali aktorzy, którzy byli darzeni wielką czcią wśród ludzi.
Źródło: tłumaczenie autora materiału
Zadania
R1669abZwttLT
Ćwiczenie 1
R1Wp2m8R3jLbq
Ćwiczenie 2
Poniższym terminom dotyczącym teatru przypisz odpowiednią definicję. orchestra Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. skene Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. theatron Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. mimy Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. dytyramby Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne.
Poniższym terminom dotyczącym teatru przypisz odpowiednią definicję. orchestra Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. skene Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. theatron Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. mimy Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne. dytyramby Możliwe odpowiedzi: 1. nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., 2. początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii., 3. nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., 4. pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., 5. realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne.
Poniższym terminom dotyczącym teatru przypisz odpowiednią definicję.
realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne., pieśni chóralne o charakterze patetycznym. Często były śpiewane na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton., nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra., nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią., początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii.
orchestra
skene
theatron
mimy
dytyramby
R1SIGV3ve4jz1
Ćwiczenie 3
Do poniższych imion twórców dodaj odpowiednie opisy: Tespis z Ikarii Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej Choirilos z Aten Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej Ajschylos Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej Menander Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej
Do poniższych imion twórców dodaj odpowiednie opisy: Tespis z Ikarii Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej Choirilos z Aten Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej Ajschylos Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej Menander Możliwe odpowiedzi: 1. grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), 2. poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych, 3. tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, 4. przedstawiciel tzw. komedii nowej
Do poniższych imion twórców dodaj odpowiednie opisy:
przedstawiciel tzw. komedii nowej, grecki poeta, któremu przypisuje się wprowadzenie aktora odpowiadającego chórowi (początek tragedii), tragediopisarz, uczestnik wojen z Persami, który wprowadził w tragedii drugiego aktora, poeta grecki, któremu przypisuje się pierwsze zastosowanie masek teatralnych
Tespis z Ikarii
Choirilos z Aten
Ajschylos
Menander
RLyDHr8jPfKFS
Ćwiczenie 4
RBVZDiVvEOeyd
Ćwiczenie 5
R4OrH2wGn6Sc8
Ćwiczenie 6
R5RJNr4cBrOWN
Ćwiczenie 7
Słowniki
Słownik pojęć
Dytyramb
Dytyramb
pieśń chóralna o charakterze patetycznym. Często była śpiewana na cześć Dionizosa, niejednokrotnie miała tragiczny ton. Dytyramb miał z czasem, wraz z pojawieniem się aktorów, przeobrazić się w tragedię.
Mimy
Mimy
realistyczne scenki rodzajowe z życia wiejskiego i miejskiego. Był to gatunek popularny w Rzymie, przedstawieniom towarzyszył często akompaniament muzyczny, w samych mimach często pojawiały się sceny nieprzyzwoite i frywolne.
Orchestra
Orchestra
nazwa placu, centralnej części teatrów greckich i rzymskich, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią.
Skene
Skene
początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni w teatrach greckich, po przeciwnej stronie orchestry. Służył aktorom jako garderoba, nieraz również jako element scenografii.
Theatron
Theatron
nazwa widowni w teatrach greckich i rzymskich. W początkach teatru greckiego miejsca do siedzenia były wyznaczane na wzgórzach, u podnóży których znajdowała się orchestra.