Historia w sztuce… sztuka w historii

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

2.1) porównuje style i kierunki, uwzględniając źródła inspiracji, wzajemne oddziaływania, wpływ mecenatu artystycznego, wydarzeń́ historycznych i kulturalnych oraz estetyki na cechy tych stylów;

Temat lekcji:

Historia w sztuce… sztuka w historii

Czas na realizację:

2 godziny lekcyjne.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia style i kierunki,

  • zna wydarzenia historyczne ukazane w obrazach,

  • zna mecenasów sztuki

umiejętności – uczeń:

  • charakteryzuje zależności pomiędzy stylami i kierunkami w sztuce,

  • wymienia mecenasów wskazanym artystom,

  • przypisuje wydarzenia historyczne dziełom i umiejscawia je w czasie.

postawy:

  • kształtowanie świadomości historycznej,

  • szacunek dla dzieł, które pełnią ważną rolę w określonej kulturze i państwie,

  • rozbudzanie zainteresowań historycznych.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

schemat w postaci linii czasu ukazujący wzajemne oddziaływanie na siebie poszczególnych stylów. – naśladownictwo stylów,

prezentacja multimedialna na temat wydarzeń́ historycznych ukazywanych w wybranych dziełach malarstwa z różnych okresów i różnych państw.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(5 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel przeprowadza mini wykład na temat znaczenia historii w życiu danego narodu.

faza realizacyjna:

(75 min.)

  1. Nauczyciel informuje uczniów o zależnościach pomiędzy stylami i kierunkami w sztuce - prezentuje schemat w postaci linii czasu ukazujący wzajemne oddziaływanie na siebie poszczególnych stylów.

  2. Uczniowie z pomocą nauczyciela wskazują na relacje pomiędzy stylami i kierunkami: przywołują nawiązania do starożytności w renesansie, baroku I klasycyzmie, (plany budowli, dekoracje architektoniczne, rzeźba, motywy antyczne w malarstwie), wskazują na dziedzictwo średniowieczne w stylach architektonicznych: neoromanizmie i neogotyku oraz w malarstwie romantyzmu (Friedrich, Constable), podają przykłady nawiązania do rrenesansu w architekturze neorenesansu oraz do bbaroku w neobaroku.

  3. Uczniowie otrzymują karty pracy. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną na temat wydarzeń́ historycznych ukazywanych w wybranych dziełach malarstwa z różnych okresów i różnych państw, wzbogacając slajdy komentarzem na temat wydarzeń ukazanych w obrazach, na podstawie których są uzupełniane karty pracy:

II LEKCJA

  1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie mecenatu artystycznego jako opieki i protektoratu nad sztuką. Tłumaczy też pochodzenie pojęcia od nazwiska doradcy cesarza Gajusza Ciliniusza Mecenasa, który był między innymi protektorem poetów: Horacego i Wergiliusza.

  2. Uczniowie przypominają podczas burzy mózgów znanych protektorów sztuki. Uzupełniają kartę pracy – zadanie 2.

faza podsumowująca:

(10 min.)

Karta pracy do lekcji

Historia w sztuce… sztuka w historii

  1. Malarstwo historyczne

Tytuł i autor obrazu

Wydarzenie historyczne

Bitwa pod Orszą

Polski Prometeusz – Horacy Vernet

  1. Mecenaty artystyczne

Zapoznaj się z mecenasami poniższych artystów a następnie przydziel mecenasów do grup

  • Fidiasz (rzeźbiarz, Starożytna Grecja, V w. p.n.e.) - Perykles.

  • Lizyp (rzeźbiarz, Starożytna Grecja, IV w. p.n.e.) - Aleksander Wielki.

  • Bracia Limburg (malarze miniaturzyści gotyku, XV w.) - Książę Jan de Berry.

  • Jan van Eyck (malarz niderlandzki XV w.) - Książę Burgundii Filip Dobry.

  • Jean Fouquet (malarz francuski XV w.) - Król Francji Karol VII.

  • Piero della Francesca (malarz renesansowy XV w.) - Federico da Montefeltro- książę Urbino.

  • Sandro Botticelli (malarz renesansowy XVw.) - Wawrzyniec Medyceusz, zw. Wspaniałym.

  • Leonardo da Vinci (malarz renesansowy) - Wawrzyniec Wspaniały‑ks. Florencji, Ludovico Sforza, zw. il Moro, ks. Mediolanu, Franciszek I -król Francji,

  • Rafael Santi (malarz renesansowy) - papieże Juliusz II i Leon X.

  • Michał Anioł Buonarroti (rzeźbiarz, malarz, architekt renesansowy) - Wawrzyniec Wspaniały, papież Juliusz II, papież Aleksander VII, papież Paweł III.

  • Angelo Bronzino (malarz manierystyczny) - Cosimo II Medici- ks. Toskanii.

  • Tycjan Vecellio (malarz wenecki XVI w.) - Cesarz Karol V Habsburg.

  • Albrecht Dürer (malarz niemieckiego renesansu XVI w.) - Cesar Maksymilian I Habsburg.

  • Hans Holbein mł. (malarz niemieckiego renesansu XVI w.) - Król Anglii Henryk VIII.

  • Bartolomeo Berrecci ( architekt i rzeźbiarz renesansowy XVI w.) - Król Polski Zygmunt I Stary.

  • Marcin Kober (malarz manierystyczny XVI w.) - Król Polski Stefan Batory.

  • Michele Merisi zw. Caravaggio (malarz barokowy XVI/XVII w.) - Kardynał Francesco del Monte.

  • Giovanni Lorenzo Bernini (rzeźbiarz i architekt barok. XVII w.) - Scipione Boghese - kardynał, papież Urban VIII Barberini.

  • Diego Velazquez (malarz baroku hiszpańskiego XVII w.) - Król Hiszpanii Filip IV.

  • Piotr Paweł Rubens (malarz baroku flamandzkiego XVII w.) - Arcyksiążę Ferdynand i Izabela - namiestnicy Flandrii, królowa Francji Maria Medycejska.

  • Anthony van Dyck (malarz baroku flamandzkiego XVII w.) - Król Anglii Karol I Stuart.

  • Nicolas Poussin (malarz baroku francuskiego XVII w.) - Król Francji Ludwik XIII.

  • Hyacinthe Rigaud (malarz baroku francuskiego XVII w) - król Francji Ludwik XIV.

  • François Boucher (malarz rokoko. francuskiego XVIII w.) - król Francji Ludwik XV.

  • Jerzy Eleuter Szymonowicz‑Siemiginowski (malarz baroku polskiego XVII w.) - Król Jan III Sobieski.

  • Marcello Bacciarelli (malarz klasycyzmu XVIII w.) - Król Polski Stanisław August Poniatowski.

  • Dominik Merlini (architekt klasycyzmu pol. XVIII w.) - Król Polski Stanisław August Poniatowski.

  • Jacques‑Louis David (malarz francuskiego klasycyzmu XVIII/XIX w.) - Napoleon Bonaparte.

  • Francisco Goya (malarz hiszpańskiego romantyzmu XVIII/XIX w.) - Król Hiszpanii Karol IV.

R1WKoSfBVFiY0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 149.50 KB w języku polskim
R1Pk2knm4ZaiA

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 55.65 KB w języku polskim