Historie biblijne w poezji współczesnej — "Żona Lota" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz "Kain i Abel" Kazimiery Iłłakowiczówny
Historie biblijne w poezji współczesnej — Żona Lota Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz Kain i Abel Kazimiery Iłłakowiczówny
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: treść historii biblijnych o Kainie i Ablu oraz zniszczeniu Sodomy i Gomory; termin parodia, motyw biblijny.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: analizować utwory poetyckie i historie biblijne; odnajdywać sensy uniwersalne; myśleć abstrakcyjnie.
2. Metoda i forma pracy
Elementy dyskusji, praca w grupach, praca indywidualna, praca jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Tekst utworów i fragmenty Biblii.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Podział klasy na 4 grupy.
Analiza tekstów w grupach zgodnie z Kartą pracy.
Przedstawienie wyników pracy dwu grup. (historia Kaina i Abla)
Dyskusja: dlaczego podmiotem lirycznym jest zabójca? dlaczego nie znamy powodu kłótni?
Prezentacja wyników pracy dwu pozostałych grup. (historia Lota)
Dyskusja: czemu poeta zmienił gatunek (dramat)? co osiąga przez ten zabieg?
Podsumowanie: Dlaczego współcześni poeci sięgają po biblijne tematy? (etyka, ponadczasowość) Czemu tematy ulegają modyfikacji? (zmiana nadrzędnej roli Boga, człowiek staje się podmiotem, humanizm poezji)
5. Bibliografia
Biblia tysiąclecia, dowolne wydanie — Rdz 4, 2 -11; Rdz 19, 1 – 29.
Gałczyński K.I., Wybór poezji, Wrocław 1982. — Żona Lota.
Iłłakowiczówna K., Poezje wybrane, wybrał Hertz P., PIW, Poznań 1977. — Kain i Abel.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Karta pracy — Kain i Abel.
Charakterystyka Kaina
Charakterystyka Abla
Powód kłótni.
Rola Boga w całej historii.
Karta pracy — Lot i jego żona.
Charakterystyka żony Lota.
Stosunki małżeńskie.
Autorytet męża.
Stosunek do Boga i jego rola w tej historii.
Tekst wpisany stylem tekst podstawowy
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.