History – ćwiczenia w mówieniu i słuchaniu
History – ćwiczenia w mówieniu i słuchaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na tematy historyczne.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z historią, ważne wydarzenia historyczne i ich daty,
zna strategie słuchania ze zrozumieniem,
wie, jak wykonać ćwiczenia w podręczniku,
zna zasady czytania dat w języku angielskim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami związanymi z historią,
słucha ze zrozumieniem,
opisuje wydarzenia historyczne,
czyta daty,
łączy zdjęcia z opisem i datami,
tłumaczy i streszcza słuchany tekst,
prawidłowo wymawia nowe słowa i zwroty,
bierze udział w grze językowej.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie oszukuje podczas gry.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, gra językowa, mapa skojarzeń
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, karty do gry (z datami i słowami kluczowymi)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o wydarzeniach histirycznych”.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel prosi o narysowanie mapy skojarzeń ze słowem “history”. Uczniowie wypisują i wyjaśniają słowa na tablicy (załącznik 1).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 41. Słuchają słów kluczowych i układają je w kolejności. Następnie wyjaśniają ich znaczenie z pomocą nauczyciela. Dopasowują słowa do zdjęć.
Uczniowie opisują zdjęcia i przedstawione na nich wydarzenia historyczne, podają daty. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.
Nauczyciel pyta o zasady czytania dat, a chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie łączą nazwy wydarzeń z ćwiczenia 2 ze zdjęciami lub, jeśli brak zdjęć, opowiadają o nich. Dopasowują do nich daty. Nauczyciel nie komentuje dat, uczniowie mają wykorzystać swoją wiedzę ogólną lub zgadywać.
Uczniowie słuchają ćwiczenia 3 – sprawdzają, czy dobrze połączyli wydarzenia z datami.
Gra językowa. Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 grupy i każdej rozdaje zestaw kart do gry (załącznik 2). Na kartach są daty napisane liczbami i słownie oraz słowa kluczowe (3 rodzaje kart). Karty zostają rozłożone na stole i każda osoba po kolei ma za zadanie znaleźć zestaw 3 kart dotyczących tego samego wydarzenia oraz przeczytać pełną odpowiedź na głos.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
order, century, discovery, event, expoloration, invention, revolution, terrorist attack, war, date, come down, solar system, Renaissance, begin, land, etc.
Załącznik 2.
Przykładowe karty do gry:
Daty liczbowe: 1410, 1492, 2001, 2004, 1981
Daty słowne: fourteen ten, fourteen ninety‑two, two thousand
Słowa kluczowe: the discovery of America, Battle of Grunwald
b) Zadanie domowe
Naucz się zwrotów z ćwiczenia 1 i wydarzeń historycznych. Wykonaj ćwiczenie 4. Pisemnie, krótko opisz 3 ważne, według ciebie, wydarzenia historyczne.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy wcześniej przygotować kilka zestawów kart do gry z datami i wydarzeniami historycznymi. Część wydarzeń do tej gry powinna być z podręcznika, część z historii Polski, czy historii powszechnej. Najwięcej czasu należy poświęcić opisowi wydarzeń historycznych.