„Hit czy kit?” — kultura wysoka i pop-kultura
„Hit czy kit?” — kultura wysoka i pop‑kultura
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: wyznaczniki kultury masowej i kultury wysokiej; cechy arcydzieła i kiczu; treść filmu Pasja w reżyserii Mela Gibsona.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: zdecydować, który typ sztuki mu odpowiada; zaliczyć dzieło do arcydzieł lub kiczu; docenić wartość autorytetów opiniotwórczych; kulturalnie debatować.
2. Metoda i forma pracy
Elementy dyskusji, elementy debaty, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Kopia filmu Pasja, reż. Mel Gibson, urządzenie do odtwarzania.
4. Przebieg lekcji
Przedstawienie celów lekcji
Dyskusja na temat: kto to jest człowiek kulturalny? co kształtuje nasz obraz świata? jak wyczuwamy, co jest wartościowe? co to jest kultura wysoka a co to jest pop‑kultura?
Obejrzenie krótkiego, wybranego fragmentu filmu.
Podział klasy na 3 grupy: adwokatów i prokuratorów oraz trzyosobowy skład sędziowski.
Przygotowanie do argumentów udowadniających, że film Pasja to „hit” — należy do kultury wysokiej (adwokaci) lub „kit” i należy do pop‑kultury (prokuratorzy).
Spośród każdej grupy wyznaczamy moderatora dyskusji, który będzie udzielał głosu członkom swojej grupy i dbał o spokojny przebieg debaty.
Rozpoczyna się debata — strony przedstawiają swoje argumenty.
Skład sędziowski stara się bezstronnie rozważyć rzeczowość argumentów i wydaje werdykt z krótkim uzasadnieniem.
Krótkie podsumowanie: nie zawsze da się rozsądzić co jest „hitem” a co „kitem”, należy polegać na własnym wyczuciu i opinii autorytetów w danej dziedzinie.
5. Bibliografia
Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.