Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Mirosława Pomichowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

„Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena jako powieść fantasy.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Zaproponowany temat dotyczy zagadnień ujętych w podstawie programowej i jest zgodny z moim planem wynikowym nauczania przedmiotu według programu”NOWE SŁOWA NA START!”. Lekcja służy zapoznaniu z cechami powieści fantasy na podstawie lektury obowiązkowej. Ponadto skłania do podjęcia refleksji na temat wartości, do wyrażania własnych sądów i opinii o postaciach i zdarzeniach, jak również służy tworzeniu własnego tekstu w formie prezentacji multimedialnej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Rozpoznawanie cech powieści fantasy w utworze „Hobbit, czyli tam i z powrotem”.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozróżnia typ narracji w utworze.

  2. Uczeń rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworze.

  3. Uczeń wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.

9. Metody i formy pracy

  • metoda webquestu,

  • metoda eksponująca,

  • metoda problemowa,

  • praca z tekstem,

  • gry dydaktyczne,

  • dyskusja,

  • praca indywidualna - jednolita,

  • praca zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

11. Wymagania w zakresie technologii

Do przeprowadzenia lekcji on‑line niezbędny jest komputer lub smartfon dla każdego ucznia. Niezbędne jest łącze internetowe. Aplikacja Google Meet.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie - narracja i definicja powieści fantasy

    • Czas trwania: 7 min

    • Opis aktywności:

  • Aktywność 2

    • Temat: Hobbit jako powieść fantasy

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

  • Aktywność 3

    • Temat: Fantastyczne postacie

    • Czas trwania: 20 min

    • Opis aktywności:

      • Klasa liczy sześcioro uczniów. Wykonują oni indywidualnie prezentacje w programie Power Point przydzielonych przez nauczyciela postaci: Hobbici, Krasnoludy, Elfy, Trolle, Gobliny. Każda prezentacja składa się ze strony tytułowej i trzech slajdów tematycznych dotyczących wyglądu, zachowania i zajęć postaci.

      • Następnie prezentują wyniki swojej pracy.

  • Aktywność 4

    • Temat: Wartości ważne dla bohaterów i ich ocena

    • Czas trwania: 8 min

    • Opis aktywności:

      • Uczniowie oceniają cel wyprawy bohaterów oraz wskazują ważne dla nich wartości. Odpowiedzi wpisują na padlecie https://padlet.com/mpomichowska/nbt4zo8fv29hz1d7

      • Klasyfikują postacie występujące w utworze jako pozytywne i negatywne, wykonując ćwiczenie w aplikacji learningapps https://learningapps.org/display?v=pcr9he3qj20

      • Podsumowanie lekcji i wnioski - dyskusja. 

      • Praca domowa (podaję na czacie Google Meet ) Temat: Odwołując się do utworu i własnych doświadczeń, uzasadnij pisemnie wybraną sentencję. „Bo w życiu nie chodzi o to, by przeczekać burzę, lecz by nauczyć się tańczyć w deszczu…”

13. Sposób ewaluacji zajęć

https://docs.google.com/forms/d/1_Gu0XGSXoZTMpbAG3R8G4w9akCboFwlVtu5HZb79i_o/edit

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Przed lekcją uczniowie otrzymują zadania:

  1. Wyszukaj zdjęcia bohaterów i zaznacz w tekście lektury informacje dotyczące przydzielonych przez nauczyciela postaci fantastycznych.

  2. Dokonaj wyboru wzorca prezentacji w programie Power Point.

  3. Wykonaj ćwiczenie na platformie e‑podręczniki https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/458035

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna