„Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena jako powieść fantasy.
Autor/autorka
Mirosława Pomichowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
„Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena jako powieść fantasy.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Zaproponowany temat dotyczy zagadnień ujętych w podstawie programowej i jest zgodny z moim planem wynikowym nauczania przedmiotu według programu”NOWE SŁOWA NA START!”. Lekcja służy zapoznaniu z cechami powieści fantasy na podstawie lektury obowiązkowej. Ponadto skłania do podjęcia refleksji na temat wartości, do wyrażania własnych sądów i opinii o postaciach i zdarzeniach, jak również służy tworzeniu własnego tekstu w formie prezentacji multimedialnej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Rozpoznawanie cech powieści fantasy w utworze „Hobbit, czyli tam i z powrotem”.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozróżnia typ narracji w utworze.
Uczeń rozróżnia elementy realistyczne i fantastyczne w utworze.
Uczeń wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera.
9. Metody i formy pracy
metoda webquestu,
metoda eksponująca,
metoda problemowa,
praca z tekstem,
gry dydaktyczne,
dyskusja,
praca indywidualna - jednolita,
praca zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
ćwiczenie na Jamobardzie https://jamboard.google.com/d/1zTlV3cByLrjpbZYYm1UrwJHDRflA5lUQIGBsIofm1XI/edit?usp=sharing
aplikacja learningapps https://learningapps.org/10532905
wykorzystanie padleta https://padlet.com/mpomichowska/t7kwqhl9ijsqshgp
wykorzystanie padleta https://padlet.com/mpomichowska/nbt4zo8fv29hz1d7
prezentacja w PowerPoint
aplikacja learningapps https://learningapps.org/display?v=pcr9he3qj20
ankieta ewaluacyjna https://docs.google.com/forms/d/1_Gu0XGSXoZTMpbAG3R8G4w9akCboFwlVtu5HZb79i_o/edit
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia lekcji on‑line niezbędny jest komputer lub smartfon dla każdego ucznia. Niezbędne jest łącze internetowe. Aplikacja Google Meet.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie - narracja i definicja powieści fantasy
Czas trwania: 7 min
Opis aktywności:
Uczniowie określają typ narratora w powieści. Wykonują ćwiczenie na Jamboardzie https://jamboard.google.com/d/1zTlV3cByLrjpbZYYm1UrwJHDRflA5lUQIGBsIofm1XI/edit?usp=sharing
Następnie prezentują wykonanie zadań 1), 2) i 3), zrealizowanych przed lekcją w ramach webqestu, zgodnie z materiałem: https://epodreczniki.pl/a/zielone-slonce-albo-o-tym-dokad-wyobraznia-moze-nas-zaprowadzic-i-co-mozna-tam-odnalezc/DRSL2XLIi
Aktywność 2
Temat: Hobbit jako powieść fantasy
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie wyszukują cechy powieści fantasy w utworze „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Odpowiedzi wpisują na padlecie https://padlet.com/mpomichowska/t7kwqhl9ijsqshgp
Aktywność 3
Temat: Fantastyczne postacie
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Klasa liczy sześcioro uczniów. Wykonują oni indywidualnie prezentacje w programie Power Point przydzielonych przez nauczyciela postaci: Hobbici, Krasnoludy, Elfy, Trolle, Gobliny. Każda prezentacja składa się ze strony tytułowej i trzech slajdów tematycznych dotyczących wyglądu, zachowania i zajęć postaci.
Następnie prezentują wyniki swojej pracy.
Aktywność 4
Temat: Wartości ważne dla bohaterów i ich ocena
Czas trwania: 8 min
Opis aktywności:
Uczniowie oceniają cel wyprawy bohaterów oraz wskazują ważne dla nich wartości. Odpowiedzi wpisują na padlecie https://padlet.com/mpomichowska/nbt4zo8fv29hz1d7
Klasyfikują postacie występujące w utworze jako pozytywne i negatywne, wykonując ćwiczenie w aplikacji learningapps https://learningapps.org/display?v=pcr9he3qj20
Podsumowanie lekcji i wnioski - dyskusja.
Praca domowa (podaję na czacie Google Meet ) Temat: Odwołując się do utworu i własnych doświadczeń, uzasadnij pisemnie wybraną sentencję. „Bo w życiu nie chodzi o to, by przeczekać burzę, lecz by nauczyć się tańczyć w deszczu…”
13. Sposób ewaluacji zajęć
https://docs.google.com/forms/d/1_Gu0XGSXoZTMpbAG3R8G4w9akCboFwlVtu5HZb79i_o/edit
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Przed lekcją uczniowie otrzymują zadania:
Wyszukaj zdjęcia bohaterów i zaznacz w tekście lektury informacje dotyczące przydzielonych przez nauczyciela postaci fantastycznych.
Dokonaj wyboru wzorca prezentacji w programie Power Point.
Wykonaj ćwiczenie na platformie e‑podręczniki https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/458035
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna