Hodowla kwiatów
Scenariusz zajęć „Hodowla kwiatów”
PRZYRODA, II etap edukacyjny
Temat: Hodowla kwiatów.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (1.8) [uczeń] podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka, w tym w pracowni przyrodniczej, i wymienia podstawowe zasady opieki nad nimi.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | rozpoznaje kwiaty hodowlane; |
wie jaką rolę pełni przyroda dla człowieka; | |
rozpoznaje zwierzęta gospodarskie i domowe; | |
zna zasady hodowli roślin. |
Nabywane umiejętności:
UCZEŃ | potrafi wymienić czynniki wpływające na hodowlę roślin; |
potrafi wymienić korzyści wynikające z hodowli zwierząt; | |
potrafi pracować samodzielnie jak i w grupie. |
Kompetencje kluczowe:
kompetencje naukowe
porozumiewanie się w języku ojczystym
poszanowanie przyrody
umiejętność uczenia się
Etapy lekcji:
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Hodowla kwiatów. Inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy - Nauczyciel zadaje pytanie: Jaką rolę pełni przyroda w życiu istot żywych? Uczniowie udzielają odpowiedzi: dostarcza pokarmu, może wpływać na poprawę samopoczucia, dostarcza tlen,…. . (burza mózgów, uczniowie odkrywają jak wielką rolę pełni przyroda w otaczającym ich świecie, dowiadują się, jak należy ją chronić).
Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie znacie zwierzęta domowe i gospodarskie? Uczniowie odpowiadają, nauczyciel kontroluje rozmowę.
Po krótkiej rozmowie nauczyciel zadaje kolejne pytanie: Czy wiecie jakie są korzyści wynikające z hodowli zwierząt? Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel za pomocą komputera i rzutnika prezentuje uczniom prezentacje multimedialną: „Zakładamy hodowlę”, szczegółowo opisuje temat każdego slajdu. Na koniec zachęca uczniów do hodowli własnych roślin.
Nauczyciel przekazuje uczniom dwa egzemplarze zdjęć roślin. Uczniowie zapoznają się z gatunkami hodowlanymi. Są to rośliny rolnicze oraz ogrodowe.
Na koniec lekcji nauczyciel dyktuje notatkę. Uczniowie robią notatki.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Zadanie domowe
Wyjaśnij co oznacza termin: gospodarstwo ekologiczne.
Przeprowadź obserwację wzrostu rzeżuchy.
Obserwacja:
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Pieprzyca siewna (rzeżucha) jest rośliną szczególnie łatwą w hodowli. Cały okres uprawy trwa zaledwie ok. 10 dni, poszczególne fazy roślin są więc łatwe do opisywania przez uczniów.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest stworzenie opisu procesu wzrostu rzeżuchy.
3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja prowadzona jest w domu ucznia. Potrzebne sprzęty – plastikowa tacka, bibuła, gaza albo wata, nasiona rzeżuchy.
4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczeń tworzy hodowlę zgodnie z prezentacją multimedialną pt. Zakładamy hodowlę. Codziennie o stałej porze dokonuje obserwacji hodowli.
5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie zapisują dzień, kiedy roślina zaczęła kiełkować. Codziennie mierzą linijką długość łodygi kilku roślin i wyciągają średnią. Oceniają, kiedy roślina nadaje się do spożycia.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Komputer
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Prezentacja multimedialna
Metody nauczania
Pogawędka
„Burza mózgów”
Rozmowa kierowana
Obserwacja
Formy pracy
Praca indywidualna
Rozmowa kierowana
Zadanie dla chętnych
Przygotuj szkic rośliny (korzeń, łodyga, liście, kwiatostan) nazywając poszczególne elementy rośliny.