Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Holiday letters

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak wyglądać powinien układ listu nieformalnego,

  • zna słownictwo dotyczące wakacji,

  • zna podstawowe konstrukcje gramatyczne czasów: Present Simple, Past Simple, Present Perfect, Future Simple.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • opowiada o swoich wakacjach,

  • uzupełnia listy właściwym słownictwem,

  • potrafi napisać list nieformalny na temat wakacji, używając odpowiedniego słownictwa i konstrukcji gramatycznych,

  • układa pytania, używając podstawowych konstrukcji gramatycznych.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: frontalna, ćwiczebna

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: Where do people usually go on holiday? What do they travel by? What do they do on holiday? Odpowiedzi uczniów zapisuje na tablicy w trzech kolumnach, ewentualnie uzupełnia ich słownictwo.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie mają za zadanie przeprowadzić ze sobą konwersacje i wynotować odpowiedzi partnera, zgodnie z sugestiami w ćwiczeniu 1 (załącznik 1). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Jeśli układanie pytań sprawiało uczniom problemy, po zakończeniu ćwiczenia należy wypisać poprawne wersje pytań na tablicy i zadać je kilku wybranym uczniom.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, do kogo i czy często piszą listy z wakacji. (Do you write holiday letters? How often do you write holiday letters? Who do you write letters to?) W razie potrzeby można podkreślić, że pisanie listów jest umiejętnością istotną przy zdawaniu egzaminów z języka angielskiego (matura, certyfikaty).

  3. Ćwiczenie drugie z karty pracy (załącznik 2). Uczniowie uzupełniają list odpowiednimi wyrażeniami z ramki.

  4. Na podstawie ćwiczenia uczniowie wraz z nauczycielem omawiają zasady pisania listu nieformalnego. Nauczyciel uzupełnia uzyskane od uczniów informacje (np. mówi o różnych rodzajach zakończenia listu).

  5. Ćwiczenie trzecie z karty pracy (załącznik 3). Uczniowie uzupełniają odpowiedź na list własnymi pomysłami. Wybrani uczniowie odczytują swoje listy (pomiędzy wersjami listów nie powinno być istotnych różnic).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wyjaśnia pracę domową. Jest to zadanie typu maturalnego, nauczyciel wyjaśnia, za co uczeń może na maturze dostać punkty. Podkreśla, jak istotne dla ucznia jest zawarcie wymaganych informacji, przypomina o zaznaczaniu paragrafów i limicie słów. Odpowiada na pytania uczniów i ocenia ich aktywność na lekcji.

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Ask your partner about his holidays. Use these clues to help you.

STUDENT A

  1. Where / you / go / last time ?

  2. How / you / usually/ travel?

  3. What / you / like/ do / on holiday?

  4. What / be/ best / holiday / in your life?

  5. What / be/ best place / you / stay/ at?

  6. You / ever/ sleep/ in a tent?

  7. What/ you/ visit/ in the future?

  8. you/ write/ letters/ when / you/ be/ on holiday?

STUDENT B

  1. Where/ you / like / go / as a child?

  2. What / be/ worst place / you / stay at?

  3. What / be / worst / holiday/ in your life?

  4. Who / you / go with / most often?

  5. you/ ever/ be/ abroad?

  6. What / you/ like / see/ in the future?

  7. Where/ you / go/ next holiday?

  8. you/ write/ letters/ when / you/ be/ on holiday?

Załącznik 2.

Fill in the letter. Use the words from the box.

Dear Iggy,

I’ve been here 1………………and I really don’t like the place. This town is horrible, small and boring. The buildings look modern but unattractive, and there are a lot of ugly 2……………. of flats.

The city center is dirty and polluted. The 3 ………………go until 10 o’clock p.m. and it’s impossible to get a taxi here. This is the reason why the streets are completely 4…………….in the evenings. The 5……………………….doesn’t exist here. There is 6 ……………………to do.

The people look miserable and they aren’t very friendly. I suppose they are like that because the weather is awful all the time. It’s cold and it hasn’t stopped 7…………………..since I arrived. Seven days of rain – can you 8…………………….this?

But the worst thing is the food – I can’t 9………….it. And the coffee tastes disgusting. There are just a few restaurants and they’re really expensive.

I want to come back 10……………..! I hate it here.

Love,

Sue.

Odpowiedzi do ćwiczenia: 1. for a week, 2. blocks, 3. buses, 4.empty, 5. nightlife, 6. nothing, 7. raining, 8.imagine, 9. eat, 10. home.

Załącznik 3.

Uzupełnij list wyrazami lub wyrażeniami tak, aby tworzył poprawną logicznie i gramatycznie całość.

Dear Sue,

I am really ………… that you aren’t enjoying your holidays. I hope that …............................................

……………………………………………………………………………………………………………

I’m having a good time here. London is a …………………. city. Every night we go ………………

…………………………………….. After that we …………………………………………………..

Then we come back really tired to our small flat.

The people are really helpful and …………... here. I often …………… TV with my neighbours and we love watching …………………. matches together, especially the world cup. They even cook for me. The food is ……………….! I can eat everything with pleasure.

It’s ok here but I really ……………………..………. you and I’m looking forward to meeting you again.

See you in two week’s time.

Lots of love,

Iggy.

b) Zadanie domowe

Jesteś na wymarzonych wakacjach. W liście do przyjaciela albo przyjaciółki napisz:

- jak długo tam jesteś i jak ci minęła podróż,

- co robisz codziennie i gdzie się bawisz wieczorami,

- o nowo poznanej dziewczynie albo chłopcu i jej bądź jego niezwykłym hobby,

- ile jeszcze masz zamiar tam pozostać i umów się na spotkanie z przyjacielem po powrocie.

Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy i stylu listu. Nie umieszczaj żadnych adresów. Podpisz się jako XYZ. Długość listu powinna wynosić 120–150 słów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1dEaEfVWwHK5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 136.49 KB w języku polskim
R1GfNOuqXVZqb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim