Holidays in the English speaking world – ćwiczenia w mówieniu
Holidays in the English speaking world – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia o świętach i tradycjach brytyjskich.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
wyrażenia związane ze świętami i tradycją,
wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
najważniejsze informacje o brytyjskich świętach i tradycjach,
poszerza słownictwo związane z tematem (święta).
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi świąt podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
prezentuje wiadomości o świętach,
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o świętach,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
ćwiczy wymowę,
opisuje zdjęcia,
porównuje polskie i brytyjskie święta.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Materiały i zdjęcia o świętach i tradycjach, kalendarz 2006/2007 Wydawnictwa MacMillan
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić i słuchać o brytyjskich świętach i tradycjach. Porównacie je z polskimi. Będziecie wykonywać ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia, czy uczniowie odrobili pracę domową
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają święta i jak nazywają się one w języku angielskim. Uczniowie odpowiadają ustnie i zapisują nazwy na tablicy (załącznik 1).
Nauczyciel przydziela każdej parze kilka świąt i prosi o przygotowanie kilku zdań opisujących ich tradycje.
Każda para prezentuje swoją pracę. Pozostali uczniowie mogą się również wypowiedzieć i przekazać swoją wiedzę. Prezentacja ma zachować chronologię, zaczynając od stycznia.
Nauczyciel uzupełnia wiadomości uczniów po każdej prezentacji, podając ciekawe informacje i pokazując zdjęcia.
Uczniowie ustnie wyrażają opinie o ulubionych i nielubianych świętach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Notatki dla nauczyciela
Załącznik 1
New Year’s Day
Epiphany
Valentine’s Day
Shrove Tuesday
Ash Wednesday
St. David’s Day
St. Patrick’s Day
Palm Sunday
April Fool’s Day
Good Friday
Easter
St. George’s Day
May Day
Constitution Day
Mother’s Day
Children’s Day
Corpus Christi
Father’s Day
Midsummer’s Day
Halloween
All Saints’ Day
Guy Fawkes Day
Independence Day
Thanksgiving Day
St. Andrew’s Day
St. Nicholas Day
Christmas
New Year’s Eve
b) Zadanie domowe
Wybierz jedno święto i opisz je w około 100 słowach.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ świąt jest bardzo dużo (około 30), należy narzucić szybkie tempo pracy i dopilnować, aby każde z nich zostało krótko opisane. Warto zlecić uczniom przed lekcją wyszukanie informacji o świętach tak, aby to oni poprowadzili lekcję, a nie tylko wysłuchali wykładu nauczyciela. Mogą oni mieć za zadanie przyniesienie zdjęć, ale i nauczyciel musi się o nie postarać. Po lekcji uczeń powinien znać najważniejsze fakty o świętach i tradycjach w Wielkiej Brytanii oraz Polsce oraz wyrażenia związane ze świętami (celebrate, bank holiday, customs, etc.), a także powtórzyć nazwy dni tygodnia i miesięcy.