Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Holidays in the English speaking world – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia o świętach i tradycjach brytyjskich.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wyrażenia związane ze świętami i tradycją,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • najważniejsze informacje o brytyjskich świętach i tradycjach,

  • poszerza słownictwo związane z tematem (święta).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi świąt podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,

  • prezentuje wiadomości o świętach,

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o świętach,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • ćwiczy wymowę,

  • opisuje zdjęcia,

  • porównuje polskie i brytyjskie święta.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Materiały i zdjęcia o świętach i tradycjach, kalendarz 2006/2007 Wydawnictwa MacMillan

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić i słuchać o brytyjskich świętach i tradycjach. Porównacie je z polskimi. Będziecie wykonywać ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia, czy uczniowie odrobili pracę domową

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają święta i jak nazywają się one w języku angielskim. Uczniowie odpowiadają ustnie i zapisują nazwy na tablicy (załącznik 1).

  2. Nauczyciel przydziela każdej parze kilka świąt i prosi o przygotowanie kilku zdań opisujących ich tradycje.

  3. Każda para prezentuje swoją pracę. Pozostali uczniowie mogą się również wypowiedzieć i przekazać swoją wiedzę. Prezentacja ma zachować chronologię, zaczynając od stycznia.

  4. Nauczyciel uzupełnia wiadomości uczniów po każdej prezentacji, podając ciekawe informacje i pokazując zdjęcia.

  5. Uczniowie ustnie wyrażają opinie o ulubionych i nielubianych świętach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Notatki dla nauczyciela

Załącznik 1

  • New Year’s Day

  • Epiphany

  • Valentine’s Day

  • Shrove Tuesday

  • Ash Wednesday

  • St. David’s Day

  • St. Patrick’s Day

  • Palm Sunday

  • April Fool’s Day

  • Good Friday

  • Easter

  • St. George’s Day

  • May Day

  • Constitution Day

  • Mother’s Day

  • Children’s Day

  • Corpus Christi

  • Father’s Day

  • Midsummer’s Day

  • Halloween

  • All Saints’ Day

  • Guy Fawkes Day

  • Independence Day

  • Thanksgiving Day

  • St. Andrew’s Day

  • St. Nicholas Day

  • Christmas

  • New Year’s Eve

b) Zadanie domowe

  1. Wybierz jedno święto i opisz je w około 100 słowach.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ponieważ świąt jest bardzo dużo (około 30), należy narzucić szybkie tempo pracy i dopilnować, aby każde z nich zostało krótko opisane. Warto zlecić uczniom przed lekcją wyszukanie informacji o świętach tak, aby to oni poprowadzili lekcję, a nie tylko wysłuchali wykładu nauczyciela. Mogą oni mieć za zadanie przyniesienie zdjęć, ale i nauczyciel musi się o nie postarać. Po lekcji uczeń powinien znać najważniejsze fakty o świętach i tradycjach w Wielkiej Brytanii oraz Polsce oraz wyrażenia związane ze świętami (celebrate, bank holiday, customs, etc.), a także powtórzyć nazwy dni tygodnia i miesięcy.

Ra0dAnfWDy88O

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.43 KB w języku polskim
RaFeNHgAIgYg4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim