Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

Tytuł

How long is she staying? – The Present Continuous Tense

Przedmiot

Język angielski

Autor (imię i nazwisko)

Aleksandra Kazimierczyk

Autor (ulica, nr domu)

Autor (kod, miejscowość)

Autor (login w Scholaris)

olakazimierczyk

Abstrakt

Scenariusz zaplanowany do realizacji w czasie 45‑minutowej lekcji, której celem jest doprowadzenie uczniów do pełnego zrozumienia zasad używania i tworzenia zdań twierdzących, pytań, zdań przeczących i form skróconych w czasie Present Continuous. Uczniowie opanują również praktyczną umiejętność opisywania czynności wykonywanych w momencie mówienia, którą wykorzystają podczas tworzenia zdań, dialogów czy opisywania fotografii.

Wydawca

Źródło

Hutchinson T., Hotline Elementary. Student’s book, Oxford University Press.

Mitchel H. Q., Enter the World of Grammar 3, MM Publications.

Odnośniki

karta pracy ucznia

Etap edukacyjny

gimnazjum, liceum

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

angielski, gramatyka, present continuous, czas teraźniejszy ciągły

UDC

Czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji)

45 min.

Uwagi

Scenariusz lekcji – How long is she staying? – The Present Continuous Tense

dla gimnazjum i liceum – poziom intermediate

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Celem lekcji opartej na ćwiczeniach pochodzących z podręcznika autorstwa Toma Hutchinsona „Hotline Elementary. Student’s book” wydanego przez Oxford University Press oraz „Enter the World of Grammar 3” H. Q. Mitchela, wydanego przez MM Publications, jest doprowadzenie uczniów do pełnego zrozumienia zasad używania i tworzenia zdań twierdzących, pytań, zdań przeczących i form skróconych w czasie Present Continuous. Uczniowie opanują również praktyczną umiejętność opisywania czynności wykonywanych w momencie mówienia, którą wykorzystają podczas tworzenia zdań, dialogów czy opisywania fotografii.

b) Umiejętności

Podczas lekcji ćwiczona jest umiejętność mówienia – w pierwszej części lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem na temat ich ulubionych gwiazd muzyki. Odpowiadając biografie wybranych artystów, ćwiczą też zastosowanie czasu Past Simple. Umiejętność ta rozwijana jest również podczas dialogów prowadzonych w parach.

Ćwiczona jest również umiejętności czytania – uczniowie czytają tekst z podziałem na role.

Umiejętność pisania ćwiczona jest przez większą część lekcji – uczniowie zapoznają się z nową strukturą gramatyczną, zapisują i analizują przykłady oraz tworzą własne zdania, korzystając z podanych wzorów.

2. Metoda i forma pracy

Uczniowie przez część lekcji pracują samodzielnie – rozwiązując zadania pisemne. Pracują również w parach – opisując przedstawione im zdjęcia oraz układając dialogi na ich podstawie. Pracują również jako jedna grupa – zapoznając się z zasadami tworzenia i zastosowania czasu Present Continuous.

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia oparte na zadaniach pochodzących z podręcznika autorstwa Toma Hutchinsona, „Hotline Elementary. Student’s book” wydanego przez Oxford University Press oraz “Enter the World of Grammar 3” H. Q. Mitchela, wydanego przez MM Publications, zeszyty uczniów, tablica i kreda (mazak).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Chcąc skłonić uczniów do mówienia, a jednocześnie ćwiczenia praktycznego zastosowania czasu Past Simple, nauczyciel prosi ich o opowiedzenie biografii ulubionych gwiazd muzyki.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z zasadą zastosowania zdania tworzonego w czasie Present Continuous – nauczyciel, korzystając z przykładowych zdań wybranych z przeczytanego wcześniej tekstu, tłumaczy, kiedy użycie czasu Present Continuous jest najbardziej adekwatne. Zapisuje na tablicy regułę: “The Present Continuous Tense describes what is happening now”.

Następnie nauczyciel rysuje na tablicy tabelę, która przedstawia zasady tworzenia zdań twierdzących, przeczących i form skróconych w czasie Present Continuous.

Uczniowie ćwiczą tworzenie zdań w tym czasie gramatycznym, powtarzając przykłady wypowiedziane przez nauczyciela. Kolejnym etapem jest przetwarzanie podanych zdań tak, by np. ze zdania twierdzącego powstało przeczenie.

Korzystając ze zdjęcia i zdań pochodzących z ćwiczenia zawartego w podręczniku H. Q. Mitchela „Enter the World of Grammar 3”, uczniowie ćwiczą tworzenie zdań w czasie Present Continuous. Wzorując się na przykładzie, układają zdania, które opisują, co dzieje się na obrazku.

Nauczyciel tłumaczy uczniom jak tworzyć pytania w czasie Present Continuous, na tablicy zapisuje przykłady. Uczniowie przepisują przykłady z tablicy, notują regułę (“To make questions in the Present Continuous tense, we put «am», «is» or «are» in front of the subject”), a następnie uzupełniają tabelę pochodzącą ze strony 32 podręcznika “Hotline Elementary”.

c) Faza podsumowująca

Ostatnim zadaniem jest ćwiczenie tworzenia pytań w czasie Present Continiuous. Uczniowie ponownie pracują w parach i ponownie korzystają ze zdjęcia, pochodzącego z podręcznika “Enter the World of Grammar 3”. Jeden z uczniów wciela się w wybraną ze zdjęcia postać, drugi zadaje mu pytania, by odgadnąć, którą jest osobą. Uczniowie zamieniają się rolami.

6. Zadanie domowe

Uczniowie rozwiązują wybrane zadania z podręczników, z których korzystali podczas lekcji:

ćwiczenie 2b, s. 26 z zeszytu ćwiczeń “Hotline Elementary”;

ćwiczenia 42, 43, s. 33 z podręcznika “Enter the World of Grammar 1”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jest to lekcja oparta na ćwiczeniach pochodzących z podręcznika autorstwa Toma Hutchinsona, “Hotline Elementary. Student’s book” wydanego przez Oxford University Press oraz “Enter the World of Grammar 3” H. Q. Mitchela, wydanego przez MM Publications.

Aleksandra Kazimierczyk

Nauczyciel języka angielskiego

British School

Warszawa

RFa8er5i953e8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim