How long is she staying? – The Present Continuous Tense
Metadane scenariusza
ID | |
Tytuł | How long is she staying? – The Present Continuous Tense |
Przedmiot | Język angielski |
Autor (imię i nazwisko) | Aleksandra Kazimierczyk |
Autor (ulica, nr domu) | |
Autor (kod, miejscowość) | |
Autor (login w Scholaris) | olakazimierczyk |
Abstrakt | Scenariusz zaplanowany do realizacji w czasie 45‑minutowej lekcji, której celem jest doprowadzenie uczniów do pełnego zrozumienia zasad używania i tworzenia zdań twierdzących, pytań, zdań przeczących i form skróconych w czasie Present Continuous. Uczniowie opanują również praktyczną umiejętność opisywania czynności wykonywanych w momencie mówienia, którą wykorzystają podczas tworzenia zdań, dialogów czy opisywania fotografii. |
Wydawca | |
Źródło | Hutchinson T., Hotline Elementary. Student’s book, Oxford University Press. Mitchel H. Q., Enter the World of Grammar 3, MM Publications. |
Odnośniki | karta pracy ucznia |
Etap edukacyjny | gimnazjum, liceum |
Informacje o prawach | |
Słowa kluczowe | angielski, gramatyka, present continuous, czas teraźniejszy ciągły |
UDC | |
Czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 min. |
Uwagi |
Scenariusz lekcji – How long is she staying? – The Present Continuous Tense
dla gimnazjum i liceum – poziom intermediate
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Celem lekcji opartej na ćwiczeniach pochodzących z podręcznika autorstwa Toma Hutchinsona „Hotline Elementary. Student’s book” wydanego przez Oxford University Press oraz „Enter the World of Grammar 3” H. Q. Mitchela, wydanego przez MM Publications, jest doprowadzenie uczniów do pełnego zrozumienia zasad używania i tworzenia zdań twierdzących, pytań, zdań przeczących i form skróconych w czasie Present Continuous. Uczniowie opanują również praktyczną umiejętność opisywania czynności wykonywanych w momencie mówienia, którą wykorzystają podczas tworzenia zdań, dialogów czy opisywania fotografii.
b) Umiejętności
Podczas lekcji ćwiczona jest umiejętność mówienia – w pierwszej części lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem na temat ich ulubionych gwiazd muzyki. Odpowiadając biografie wybranych artystów, ćwiczą też zastosowanie czasu Past Simple. Umiejętność ta rozwijana jest również podczas dialogów prowadzonych w parach.
Ćwiczona jest również umiejętności czytania – uczniowie czytają tekst z podziałem na role.
Umiejętność pisania ćwiczona jest przez większą część lekcji – uczniowie zapoznają się z nową strukturą gramatyczną, zapisują i analizują przykłady oraz tworzą własne zdania, korzystając z podanych wzorów.
2. Metoda i forma pracy
Uczniowie przez część lekcji pracują samodzielnie – rozwiązując zadania pisemne. Pracują również w parach – opisując przedstawione im zdjęcia oraz układając dialogi na ich podstawie. Pracują również jako jedna grupa – zapoznając się z zasadami tworzenia i zastosowania czasu Present Continuous.
3. Środki dydaktyczne
Ćwiczenia oparte na zadaniach pochodzących z podręcznika autorstwa Toma Hutchinsona, „Hotline Elementary. Student’s book” wydanego przez Oxford University Press oraz “Enter the World of Grammar 3” H. Q. Mitchela, wydanego przez MM Publications, zeszyty uczniów, tablica i kreda (mazak).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Chcąc skłonić uczniów do mówienia, a jednocześnie ćwiczenia praktycznego zastosowania czasu Past Simple, nauczyciel prosi ich o opowiedzenie biografii ulubionych gwiazd muzyki.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z zasadą zastosowania zdania tworzonego w czasie Present Continuous – nauczyciel, korzystając z przykładowych zdań wybranych z przeczytanego wcześniej tekstu, tłumaczy, kiedy użycie czasu Present Continuous jest najbardziej adekwatne. Zapisuje na tablicy regułę: “The Present Continuous Tense describes what is happening now”.
Następnie nauczyciel rysuje na tablicy tabelę, która przedstawia zasady tworzenia zdań twierdzących, przeczących i form skróconych w czasie Present Continuous.
Uczniowie ćwiczą tworzenie zdań w tym czasie gramatycznym, powtarzając przykłady wypowiedziane przez nauczyciela. Kolejnym etapem jest przetwarzanie podanych zdań tak, by np. ze zdania twierdzącego powstało przeczenie.
Korzystając ze zdjęcia i zdań pochodzących z ćwiczenia zawartego w podręczniku H. Q. Mitchela „Enter the World of Grammar 3”, uczniowie ćwiczą tworzenie zdań w czasie Present Continuous. Wzorując się na przykładzie, układają zdania, które opisują, co dzieje się na obrazku.
Nauczyciel tłumaczy uczniom jak tworzyć pytania w czasie Present Continuous, na tablicy zapisuje przykłady. Uczniowie przepisują przykłady z tablicy, notują regułę (“To make questions in the Present Continuous tense, we put «am», «is» or «are» in front of the subject”), a następnie uzupełniają tabelę pochodzącą ze strony 32 podręcznika “Hotline Elementary”.
c) Faza podsumowująca
Ostatnim zadaniem jest ćwiczenie tworzenia pytań w czasie Present Continiuous. Uczniowie ponownie pracują w parach i ponownie korzystają ze zdjęcia, pochodzącego z podręcznika “Enter the World of Grammar 3”. Jeden z uczniów wciela się w wybraną ze zdjęcia postać, drugi zadaje mu pytania, by odgadnąć, którą jest osobą. Uczniowie zamieniają się rolami.
6. Zadanie domowe
Uczniowie rozwiązują wybrane zadania z podręczników, z których korzystali podczas lekcji:
ćwiczenie 2b, s. 26 z zeszytu ćwiczeń “Hotline Elementary”;
ćwiczenia 42, 43, s. 33 z podręcznika “Enter the World of Grammar 1”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to lekcja oparta na ćwiczeniach pochodzących z podręcznika autorstwa Toma Hutchinsona, “Hotline Elementary. Student’s book” wydanego przez Oxford University Press oraz “Enter the World of Grammar 3” H. Q. Mitchela, wydanego przez MM Publications.
Aleksandra Kazimierczyk
Nauczyciel języka angielskiego
British School
Warszawa