RLxTWjYKC4Vkk

How to become famous?

Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • to characterise different ways of achieving famefamefame

  • to analyse the figures of famous people

  • to differentiate the basic self‑presentationself‑presentationself‑presentation techniques

R1WW0xmAy3OJq
Nagranie abstraktu

Before the lesson

Prepare some information about a famous person (use the information from the media - a few photos and short texts). It can be a pop starstarstar, a sportsman or a politician.

Fame

Fame... Many people dream about fame, they are interested in the celebritiescelebritycelebrities, actors, singers or sportsman’s lives... However, there is something ambiguous in fame. Fame very often means appearances and emptiness. People who compete in the race for fame are very often perceived in a negative way, their behaviour is seen as a vanity and selfishness. Can we dream of fame and not expose ourselves to the similar accusations?

R1FzpRn8xIOzi
Exercise 1
Complete the set phrases connected with fame. Do you understand their meaning? 1. To be held in Tu uzupełnij. 2. Tu uzupełnij has many parents. 3. Peak of Tu uzupełnij. 4. Man of Tu uzupełnij.
RzbrlIgjM60zY1
Witold Gombrowicz
Source: Bohdan Paczowski, domena publiczna.

Witold Gombrowicz (1904‑1969), one of the best known Polish writers in the world, was sceptical about fame. On the one hand, he treated with suspicion fame that was unmerited or apparent, on the other hand, he wanted himself and his books to be famous. He was convinced that the fame should be earned, and it is not guaranteed only by the fact of being a writer. He called himself a genius. It is easy to guess that many readers and literary critics could not bear it.

Witold Gombrowicz Piątek

Piszę ten dziennik z niechęcią. Jego nieszczera szczerość męczy mnie. Dla kogo piszę? Jeśli dla siebie, dlaczego to idzie do druku? A jeśli dla czytelnika, dlaczego udaję, że rozmawiam ze sobą? Mówisz do siebie tak, żeby cię inni słyszeli?

(…)

Trudność na tym polega, że piszę o sobie, ale nie w nocy, nie w samotności, tylko właśnie w gazecie i wśród ludzi. Nie mogę w tych warunkach potraktować siebie z należytą powagą, muszę być „skromny” – i znów mnie męczy to samo, co przez całe życie mnie męczyło, co tak zaważyło na moim sposobie bycia z ludźmi, ta konieczność lekceważenia siebie, aby się dostroić do tych, którzy mnie lekceważą, lub którzy w ogóle nie mają o mnie zielonego pojęcia. A tej „skromności” ja za nic nie chcę się poddać i odczuwam ją jako mego śmiertelnego wroga. (…) Trzeba grać w otwarte karty. Pisanie nie jest niczym innym, tylko walką, jaką toczy artysta z ludźmi o własną wybitność. (…) Powinienem potraktować ten dziennik jako narzędzie mego stawania się wobec was – dążyć do tego abyście w pewien sposób mnie ujęli – w sposób, który by umożliwił mi (niech się pojawi słowo niebezpieczne) talent. Ten dziennik niech będzie bardziej nowoczesny i bardziej świadomy i niechaj będzie przepojony ideą, że talent mój może powstać tylko w związku z wami, to jest iż wy jedynie możecie podniecić mnie do talentu – więcej – stworzyć go we mnie.

(…)

Wydobyć się na koniec z tego przedmieścia, przedpokoju, kredensu, stać się nie autorkiem – polskim, czyli podrzędnym, nieprawdaż? – ale zjawiskiem mającym własny sens i rację! Przebić się przez morderczą drugorzędność mego środowiska i wreszcie zaistnieć! Sytuacja moja jest dramatyczna i, rzekłbym, rozpaczliwa – ja już od dłuższego czasu sugeruję delikatnie tym umysłom, umeblowanym „rozgłośnymi nazwiskami” że jednak i bez światowej sławy można coś znaczyć, jeśli się jest naprawdę i bezwzględnie sobą; ale oni chcą abym ja naprzód stał się rozgłośny; dopiero wówczas wciągną mnie do swego inwentarza i będą się nade mną głowić. (...)

(…)

Inny zarzut w tej polemice zwrócił moją uwagę, ten mianowicie którym Łobodowski godzi w moją „geniuszowską minoderię”, co znaczy, że kokietuję „genialnością” i zdradzam skłonności do megalomanii. Przypuszczam, że jeszcze nieraz zostanę obstrzelany inwektywami z tej beczki – ja, i zapewne mój dziennik.

Zgadzam się… może być rażąca dla konwencjonalnego widzenia, przyzwyczajonego do taktownej skromności, ta nieprzyzwoitość z jaką obnażam moje apetyty gdy idzie o chwałę, odkrywczość, genialność nawet. Ale, skromnisie, nie macie powodu do obaw; i ja umiem stroić skromną minkę, nie gorzej od was; tyle tylko, że ona już nie może mi być przydatna w moim stosunku do czytelnika – który ja chcę mieć bardziej rzeczywistym, osadzonym na istotnej grze sił w literaturze.

I w mojej „minoderii”, obnażającej ambicje, więcej może skromności niż w waszym taktownym chowaniu ich pod sukno… I w ogóle, mając do czynienia z człowiekiem świadomym, który wie co robi i wie dlaczego to robi, nie używajcie chwytów płytkich jak uszczypnięcie.

witold Source: Witold Gombrowicz, Piątek, [w:] tegoż, Dziennik 1953-1956, Kraków 1997, s. 56–198.
Exercise 2

Read the fragment of the “The Diary” by Witold Gombrowicz and answer the following questions:

RlytkpFW40Z6w
For whom did Gombrowicz write his diary? Justify your answer. (Uzupełnij). According to Gombrowicz, who expects modesty from the writer? (Uzupełnij). How does the writer define “modesty”? Find the relevant fragment and answer in your own words. (Uzupełnij).
R1FRnCKm3fB0Z
Exercise 3
According to Gombrowicz, what is talent? Indicate the right answers. Możliwe odpowiedzi: 1. Talent is an inherent skill., 2. Talent is independent of the artist or the recipients of his work., 3. Talent can develop only in the relationship between the artist and his work recipients., 4. talent appears in the artist only under the influence of the recipients of his works., 5. Talent depends solely on the artist., 6. Talent is an acquired skill.

Witold Gombrowicz letters were published in the collection entitled Fight for fame. At that time his efforts to become popular, and the constant writing about himself and his own works seemed scandalous for many people. Today, similar behaviour is not surprising. In the colour magazines and on the Internet we can observe celebrities deliberately directing their careerscareercareers. Very often the following rule applies: it doesn't matter what people say about you, as long as they're talking about you.

Exercise 4

Work in pairs. Discuss: who are celebrities? Try to make a definition of this term. Exchange your opinions with the rest of the class.

RUc2jUprZotNM
A celebrity is (uzupełnij).
Exercise 5
Work in groups. Analyse and evaluate the  of a famous person (i.e.: an artist, a sportsman, a politician, etc.). Follow the instructions. 1. Choose one person from the suggested groups., 2. Listen some articles or short texts about the chosen person and then: separate facts from opinions, decide if the texts brought to the today’s lesson pass some information indirectly. 3. Answer the following question: What is the purpose of creating the image of a given star.
Work in groups. Analyse and evaluate the  of a famous person (i.e.: an artist, a sportsman, a politician, etc.). Follow the instructions. 1. Choose one person from the suggested groups., 2. Listen some articles or short texts about the chosen person and then: separate facts from opinions, decide if the texts brought to the today’s lesson pass some information indirectly. 3. Answer the following question: What is the purpose of creating the image of a given star.
Task 1
Get acquainted  with the most popular self‑presentation techniques presented below. Match them with people, whose images you analysed in the previous exercise. people whose images you analyzed in the previous exercise.
Get acquainted  with the most popular self‑presentation techniques presented below. Match them with people, whose images you analysed in the previous exercise. people whose images you analyzed in the previous exercise.
R1epXLCpq4nrA
Ilustracja przedstawia tablicę z napisem "hello" i filiżankę kawy na tle drewna. 1. Describing yourself Describing yourself in such a way that the desired impression on other people is made., 2. Expressing opinions. Expressing opinions in a way that suggests that a given person has these and no other features., 3. Public attributions. Explaining own behaviour in a manner that is consistent with a specific social image., 4. Memory manipulations Real or pretended memorizing or forgetting for self-presentation purposes., 5. Non-verbal behaviours. Facial expression, gestures, body position and the way of moving., 6. Social contacts. Public manifestation of certain relationships and cutting off from other., 7. Conformism and submission. Behaving in accordance with social norms or with other people expectations., 8. Decorations, props and lights. Using elements of environment for self-presentation purposes.
Based on: M. Leary, "Self-presentation: Impression Management And Interpersonal Behaviour", translated by: A. Kacmajor, M. Kacmajor, Sopot ,2003.

Keywords

literature, diary, fame, public image, celebrity

Glossary

journal
journal
RKLuzBA5iwAPz
Nagranie słówka: journal

dziennik

fame
fame
R9OZTCnrc3PP2
Nagranie słówka: fame

sława

public image
public image
RVyFfP1z4mIJt
Nagranie słówka: public image

wizerunek publiczny

celebrity
celebrity
RFYOcQ70ZbjKB
Nagranie słówka: celebrity

celebryta

self‑presentation
self‑presentation
R1C6g73U5Tcj4
Nagranie słówka: self‑presentation

autoprezentacja

image creating
image creating
RkLPFmqt9SUqh
Nagranie słówka: image creating

kreowanie wizerunku

self‑promotion
self‑promotion
RoUqbZl0ulYNP
Nagranie słówka: self‑promotion

autopromocja

self‑presentation techniques
self‑presentation techniques
RBFUaLo06h6PZ
Nagranie słówka: self‑presentation techniques

taktyki autoprezentacyjne

make impression
make impression
R63T9gVfYGeZZ
Nagranie słówka: make impression

wywieranie wrażenia

modesty
modesty
RuVZCBe2B7q18
Nagranie słówka: modesty

skromność

success
success
RYtQc3CDxsLxs
Nagranie słówka: success

sukces

talent
talent
R41MzNHjWQHPv
Nagranie słówka: talent

talent

popularity
popularity
R11gbEe9aveqL
Nagranie słówka: popularity

popularność

career
career
R1YOLyokQgnRd
Nagranie słówka: career

kariera

star
star
R97ZW3YxsPz2G
Nagranie słówka: star

gwiazda