How to learn foreign languages? – praca z oryginalnym tekstem anglojęzycznym z zastosowaniem Internetu
SCENARIUSZ LEKCJI KOLEŻEŃSKIEJ Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Temat lekcji: How to learn foreign languages? – praca z oryginalnym tekstem anglojęzycznym z zastosowaniem Internetu
- uczeń zna struktury gramatyczne (czasy Simple Present i Present Perfect, tryb rozkazujący, czasowniki can, have) oraz słownictwo objęte programem nauczania dla klasy drugiej;
- rozumie pisany tekst anglojęzyczny (fragmenty poradnika opracowanego przez Radę Europy), korzystając ze słownika tradycyjnego i on‑line;
- formułuje główne treści przeczytanego tekstu;
- rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów;
- pisze program uczenia się języka obcego opierając się na zaleceniach zawartych w poradniku (formułuje rady).
Umiejętności
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych;
- zna sposoby i strategie uczenia się języków obcych;
- potrafi zaplanować proces uczenia się;
- doskonali umiejętność pracy z komputerem i korzystania z Internetu;
- pracuje w grupie.
Metoda i forma pracy
Metody i techniki pracy:
metody aktywizujące: praca z oryginalnym tekstem zamieszczonym w internecie, zadanie typu prawda – fałsz, jiggsaw, pisanie własnej wypowiedzi.
Formy pracy: grupowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne
komputer z połączeniem z Internetem, słowniki tradycyjne i słownik on‑line, kartki papieru, mazaki.
Podanie tematu i celów lekcji. Nauczyciel wyjaśnia, że celem lekcji jest poznanie strategii uczenia się języków obcych i zapisuje temat lekcji.
Zapoznanie się uczniów ze stroną główną www Rady Europy. Nauczyciel zapisuje na tablicy adres http://www.coe.int i poleca uczniom wejść na stronę www Rady Europy oraz odszukać na niej podstronę Europejskiego Dnia Języków.
Uczniowie poznają zawartość strony www Rady Europy i Europejskiego Dnia Języków oraz stronę poświęconą językom w ogóle: http://www.coe.int/T/DG4/Linguistic/Default_en.asp
Praca z autentycznym materiałem anglojęzycznym poradnikiem Rady Europy (ćwiczenie sprawności czytania i pisania). Nauczyciel poleca uczniom szybkie przeczytanie wstępu do poradnika i sprawdza zrozumienie tekstu. Zapisuje na tablicy stwierdzenia, które są głównymi założeniami poradnika. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów – czytanie tekstu dla zrozumienia głównych myśli jego fragmentów.
Uczniowie czytają wstęp do poradnika oraz rozwiązują zadanie zamknięte typu prawda – fałsz (karta pracy). Główne założenia dotyczące uczenia się języków (You are never too old to learn foreign languages. You can communicate with other people knowing a little language. Nowadays learning foreign languages is easy and pleasant. You can use a foreign language even if you make mistakes. Knowing English only is not enough in the modern world.) zostają zapisane na tablicy. Uczniowie pracują w 4 grupach 2, 3‑osobowych. Każda z grup opracowuje jedną z 4 stron poradnika oraz zapisuje jej główne myśli w postaci praktycznych rad dla uczących się języków obcych.
Jigsaw – uczenie się we współpracy (ćwiczenie sprawności mówienia i słuchania). Poszczególne grupy prezentują opracowane przez siebie fragmenty poradnika.
Ocena pracy uczniów. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
ZADANIE I
Przeczytaj podane poniżej stwierdzenia i zadecyduj czy są one zgodne (true) czy niezgodne (false) z treścią tekstu.
TRUE | FALSE | |
When you are over 40 years old you cannot learn a foreign language. | ||
You can communicate with other people knowing a little language. | ||
Nowadays learning foreign languages is easy and pleasant. | ||
You shouldn’t use a foreign language if you make mistakes. | ||
Knowing English only is enough in the modern world. |