Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Formatowanie czcionek w języku HTML

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  • Różne sposoby formatowania czcionek

  • Pogrubianie, podkreślanie, kursywa, kolor czcionki

  • Wielkość czcionki

b) Umiejętności

- Stosowanie znacznika FONT;

- Przejście do następnego wiersza;

- Pogrubienie, pochylenie, podkreślenie czcionki;

- Wstawienie linii poziomej.

2. Metoda i forma pracy

- Pogadanka

- Elementy wykładu

- Metoda problemowa

- Metoda zajęć praktycznych

3. Środki dydaktyczne

- Plik o nazwie index.html z poprzedniej lekcji

- Karta pracy

- Test

4. Przebieg lekcji

Uwaga: podział na poszczególne fazy jest opcjonalny

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie z lekcji poprzedniej sposobu edycji tekstu w języku HTML. Można otworzyć stronę zapisaną w „moich dokumentach”, dopisać dowolny tekst do źródła, zapisać i odświeżyć w oknie przeglądarki.

Przypomnienie z lekcji dotyczących edytorów tekstu sposobów formatowania czcionki:

RcHKiTYhvU1eD

b) Faza realizacyjna

Uczniowie otwierają swoją stronę w przeglądarce, a następnie menu WIDOKŹRÓDŁO

Dopisujemy do tekstu:

<B>pogrubienie czcionki</B>

<I>pochylenie czcionki</I>

<U>podkreślenie czcionki</U>

Zapisujemy pracę i odświeżamy w oknie przeglądarki. Otrzymamy:

RLvU85iC1etof

Z pewnością zauważyliśmy, że tekst zlewa się w jedną całość. Przydałoby się oddzielenie poszczególnych części od siebie. Przyciśnięcie ENTER na klawiaturze nie daje spodziewanych efektów – sprawdź!

Możesz zastosować znacznik <HR>

np. <HR COLOR=”#000080” WIDTH=”89%”>

lub <BR>

RgVkeYty11TwD

Twoja strona wygląda następująco:

RsaNcoBGNoe0n

W kodzie strony pojawiło się coś nowego:

Polecenie <BR> przenosi tekst do nowego wiersza;

Polecenie <HR> powoduje przejście tekstu do nowego wiersza oraz rysuje linię poziomą o określonym kolorze.

Kolor linii ustala się poleceniem COLOR – można tu podać nazwę angielską, np. RED, YELLOW, BLUE itd., lub podać nazwę szesnastkową. Każdy kod składa się z sześciu znaków: #000000 – jest to kolor czarny, #808080 – szary, #FF8F00 – żółty. Możesz poeksperymentować, wpisując swoje wartości. W niektórych programach graficznych można odczytać kod koloru.

WIDTH można podawać w procentach lub pikselach.

Spróbujemy teraz pokolorować czcionkę i nadać jej odpowiednią wielkość:

<FONT COLOR=”#FF00FF” SIZE=”4”> Kolorowa czcionka </FONT>

Jest to czcionka koloru różowego rozmiaru 4.

<FONT COLOR=”#FF00FF” size=”4” FACE=”VERDANA”> Kolorowa czcionka wielkości 4 rodzaj Verdana </FONT>

Kolor czcionki podajemy, pisząc nazwę w języku angielskim lub nadając nazwę szesnastkową.

Rozmiar czcionki podajemy przy pomocy polecenia SIZE, podając liczby z zakresu od 1 do 7. 7 jest największą czcionką.

Jeżeli na początku dokumentu podasz wielkość czcionki, możesz zwiększać ją poprzez wpisanie np. +2 – oznacza to, że poprzedni rozmiar zwiększy się o 2.

Rodzaj czcionki widoczny na ekranie Twojego komputera niekoniecznie musi być widoczny w innym komputerze. Zależy to od czcionek systemowych zainstalowanych w komputerze. (Jakie masz czcionki? Możesz sprawdzić: MÓJ KOMPUTERDYSK CWINDOWSFONTS). Dlatego czcionka pięknie wyglądająca u Ciebie czasami jest niedostępna u kolegi.

Twój kod źródłowy może wyglądać następująco:

ReE3qlYjLOiyf

Otrzymasz następującą stronkę:

RDxxrCjj5goIr

Z pewnością zauważyliście, że w ostatnim poleceniu użyto formatowania rodzaju czcionki FACE trzykrotnie: ARIAL, HELVETICA, SANS‑SERIF. Przeglądarka może nie znaleźć pierwszej wymienionej czcionki, wówczas szuka następnej itd. Jeżeli nie znajdzie żadnej z nich, pokazuje czcionkę domyślną.

c) Faza podsumowująca

Dzisiaj nauczyliście się formatować czcionki: pogrubiać, pochylać, podkreślać. Potraficie również nadać czcionce kolor. Jeżeli chcesz formatować rodzaj czcionki (FACE), musisz pamiętać, że to, co zobaczy przypadkowy użytkownik witryny, zależy od czcionek systemowych (tzn. zainstalowanych w systemie).

5. Bibliografia

Sysło M., Gurbiel E., Hardt‑Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Informatyka – Podręcznik dla ucznia gimnazjum, WSiP, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Karta pracy – Formatowanie czcionki

Prezentacja – Formatowanie czcionki

b) Test – programowanie HTML

R7hALgejKSEAR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 200.50 KB w języku polskim