Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Html – szkielet strony internetowej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. W jaki sposób przeglądamy witryny internetowe?

  2. Czym jest HTML?

  3. Podstawowe elementy szkieletu strony.

b) Umiejętności

  1. Otwieranie stron internetowych w przeglądarce

  2. Kiedy powstał HTML? Następca HTML – XHTML

  3. Utworzenie prostej strony z tekstem

2. Metoda i forma pracy

  1. Pogadanka

  2. Elementy wykładu

  3. Metoda problemowa

  4. Metoda zajęć praktycznych

3. Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja w programie Power Point

  2. Karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  • Zapis tematu lekcji do zeszytu. Przedstawienie celów lekcji.

  • Wyjaśnienie słowa „przeglądarka”: jest to program komputerowy, który przetwarza kod języka HTML i pokazuje witryny internetowe. Aby obejrzeć witrynę, należy wpisać adres strony lub nazwę pliku, który chcemy otworzyć. W tej chwili w użyciu jest wiele przeglądarek. Najczęściej używane: Internet Explorer, Mozilla, Opera, Netscape Nawigator.

  • Wyjaśnienie pojęcia „HTML”: jest to język programowania, nazwany skrótowo od Hypertext Markup Language – język dokumentów znajdujących się w internecie. Następcą tego języka jest XHTML.

  • Założenie folderu osobistego w MOICH DOKUMENTACH do zapisu pierwszej strony. Może on nazywać się moja_stronka lub moja_witrynka albo inaczej.

RlpYpqMMfO1xb

b) Faza realizacyjna

  • Edytorem tworzonej strony będzie notatnik dostępny po otworzeniu START WSZYSTKIE PROGRAMY AKCESORIA NOTATNIK. Do tworzenia strony użyjemy notatnika – pliki muszą zajmować jak najmniej miejsca na serwerze internetowym. Najbardziej znanymi edytorami do pisania kodu HTML są Front Page i Dreamwear. W celu nauczenia się czytania i wpisywania kodu źródłowego użyjemy na najbliższych lekcjach notatnika.

RjQRYssjl3PjS

Przypomnijmy, jak wygląda okno notatnika.

Pasek tytułu

Pasek MENU

Miejsce do wpisywania tekstu

R13VBl50x4gsY

W miejsce migającego kursora – inaczej znaku zachęty – należy wpisać kod źródłowy:

<HTML*> Jest to początek strony.*

<BODY> Miejsce wpisywania właściwego tekstu strony, z ang. body – ciało.

Moja pierwsza strona internetowa – tutaj możesz wpisać inny tekst, np. nazywam się Kasia Kowalska i to jest moja pierwsza strona

</BODY> Ten znak mówi, że jest to koniec BODY.

</HTML> Także tutaj slash oznacza koniec kodu HTML.

Twój wpis powinien wyglądać następująco:

RqvcrBEGa4L5l

Początkowo kod będziemy wpisywać dużymi literami dla odróżnienia go od reszty tekstu lub w celu szybszego znalezienia błędu. Jednak nie ma to właściwie żadnego znaczenia, jakimi literami piszesz. Twój tekst powinien natomiast zawierać polskie znaki, nieładnie wygląda strona napisana nieortograficznie.

Pozostaje zapisać swoją pracę. W tym celu należy otworzyć menu Plik zapisz jako odnajdziemy w moich dokumentach swój folder (MOJA_WITRYNKA) nazwa pliku index.html

Standardowo pliki z notanika zapisują się z rozszerzeniem *.txt, należy w tym przypadku zmienić ich rozszerzenie na HTM lub HTML.

Rvc2tyrhhaOc2

Dlaczego ten plik ma nazwę index, zostanie wyjaśnione na kolejnych lekcjach. Rozszerzenie oznacza dokument HTML.

Zapisany plik tekstowy w notatniku ma ikonkę wyglądającą następująco:

RwN4gUsFTWyjJ

Po zapisaniu w formacie HTML ikona pliku zmienia się na taką:

R1Md1W0eIaG5j

Należy teraz odnaleźć w folderze MOJE DOKUMENTY MOJA WITRYNKA index.html

RAoG9R5TpITqs

A tak wygląda Twoja pierwsza strona internetowa:

R1b9S7eDvIoMA

Spróbuj teraz w przeglądarce otworzyć menu Widok źródło. Twoje dzieło otworzy się w notatniku. Zmodyfikuj swoją stronę, dopisując szkołę, w której się uczysz. Zapisz pracę, klikając polecenie „zapisz”, lub przyciskając kombinację klawiszy ctrl+s.

Żeby zobaczyć zmiany na swojej stronie internetowej, w pasku narzędzi przeglądarki przyciśnij przycisk „odśwież”.

R1GaBEv8dD1c9

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości: Jakie przeglądarki poznaliśmy na dzisiejszej lekcji? Jak nazywa się język do programowania witryn internetowych? W której części dokumentu umieszczamy tekst? Jak nazywa się następca języka HTML? Jakie znasz edytory kodu HTML?

5. Bibliografia

Sysło M., Gurbiel E., Hardt‑Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Informatyka – podręcznik dla ucznia gimnazjum.

6. Załączniki

Prezentacja – Szkielet strony internetowej.

a) Karta pracy ucznia

Karta pracy – Szkielet strony internetowej.

b) Zadanie domowe

Zastanów się nad ewentualnym tematem strony (witryny) internetowej.

R1FL7MHu3qBLI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 310.50 KB w języku polskim