Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. wie, kiedy nastąpił rozwój hutnictwa żelaza;

      2. wie, co to jest stal;

      3. wie, co to są dodatki stopowe;

      4. zna główne ośrodki wydobycia żelaza na świecie;

      5. zna trzy główne czynniki lokalizacji hut żelaza;

      6. zna główne ośrodki hutnictwa na świecie;

      7. wie, co to jest recykling.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi dopasować przykładowe huty żelaza do odpowiednich typów lokalizacji;

      2. potrafi wskazać przykłady hut żelaza, o których lokalizacji zadecydowały odmienne czynniki (np. polityczne);

      3. potrafi wskazać przyczyny zmniejszania wielkości produkcji stali na świecie w latach 80. i 90. XX w.;

      4. potrafi wskazać przyczyny zwiększenia wielkości produkcji stali na świecie na początku XXI w.;

      5. potrafi przewidzieć tendencje zmian wielkości produkcji stali na świecie w pierwszej połowie XXI w.

  2. Metoda pracy Wykład, dyskusja.

  3. Środki dydaktyczne Atlasy, mapa ścienna świata oraz Polski.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe – sprawdzenie obecności.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • działalność produkcyjna;

        • przyrodnicze i pozaprzyrodnicze czynniki lokalizacji przemysłu;

        • zarys historii przemysłu – rewolucje przemysłowe;

        • znaczenie i miejsca wydobycia węgla kamiennego.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie przekazując podstawowe informacje na temat hutnictwa żelaza:

        • wyjaśnia, że rozwój hutnictwa żelaza nastąpił podczas pierwszej rewolucji przemysłowej;

        • wyjaśnia, że stal jest stopem żelaza z niewielkim dodatkiem węgla oraz dodatkami stopowymi;

        • wyjaśnia, które metale mogą być dodatkami stopowymi.

      2. Nauczyciel poleca uczniom odnaleźć w atlasach główne miejsca wydobycia rud żelaza na świecie.

      3. Wybrani uczniowie podchodzą do mapy ściennej i wskazują główne miejsca wydobycia rud żelaza na poszczególnych kontynentach.

      4. Nauczyciel poleca uczniom, aby podali, co odgrywa najistotniejszą rolę przy lokalizacji hut żelaza.

      5. Uczniowie stwierdzają (nauczyciel w razie trudności może naprowadzać na poprawne rozwiązanie), że najdogodniejszymi obszarami są miejsca wydobycia węgla kamiennego lub rudy żelaza oraz miejsca, gdzie łatwo dowieźć obydwa surowce – czyli porty.

      6. Do każdego typu lokalizacji nauczyciel podaje konkretne przykłady ze świata i Polski.

      7. Uczniowie wykonują notatki.

      8. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy wszystkie huty żelaza są zlokalizowane według wymienionych wcześniej czynników? Jeżeli nie wszystkie, to które zostały zlokalizowane ze względu na odmienne czynniki? (Jeżeli uczniowie mają trudności z odpowiedzią to zadaje pytanie prowadzący podsuwa im konkretny przykład – np. Co zdecydowało o lokalizacji huty żelaza w Krakowie?)

      9. Uczniowie, naprowadzani przez nauczyciela, starają się odnaleźć odpowiedź i wskazać na czynnik polityczny.

      10. Nauczyciel wyjaśnia, że w latach 80. i 90. XX w. następowało zmniejszenie produkcji stali na świecie, jednak na początku XXI w. nastąpiło ponowne zwiększenie produkcji.

      11. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o przyczyny zmian produkcji stali w ostatnich dziesięcioleciach.

      12. Nauczyciel naprowadza uczniów na prawidłową odpowiedź.

      13. Nauczyciel wyjaśnia, że coraz większy udział w produkcji stali na świecie ma recykling.

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję.

      2. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia [1] T. Michalski, E. Sołohubiak - Borchert, Geografia 1, Nowa Era, Warszawa 2002.
    [2] J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia społeczno‑ekonomiczna, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.
    [3]Atlas geograficzny dla szkół średnich, PPWK, Warszawa 2000.
    [4]Atlas geograficzny. Liceum. Świat – Polska, Wydawnictwo DEMART, Warszawa 2003.
    [5] I. Fierla (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.
    [6] I. Fierla (red.), Geografia gospodarcza Polski, PWE, Warszawa 2004.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, określ tendencje zmian wielkości produkcji stali na świecie w pierwszej połowie XXI w. Odpowiedź uzasadnij.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R5vyu7e7Yyxy1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 86.10 KB w języku polskim
R11VxUNImVI4x

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim