Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Hydroliza soli

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • istotę reakcji hydrolizy,

  • pojęcia: hydroliza kationowa i hydroliza anionowa.

Uczeń wie:

  • które sole ulegają hydrolizie,

  • które sole nie ulegają hydrolizie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wymienić kwasy i zasady należące do elektrolitów mocnych,

  • wyjaśnić mechanizm reakcji hydrolizy,

  • przewidzieć odczyn wodnego roztworu rozpuszczalnej soli,

  • zapisać równania reakcji hydrolizy w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej,

  • porównać rolę wody w procesie dysocjacji i w reakcji hydrolizy,

  • wykonywać proste doświadczenia.

c) Postawy

Uczeń współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Eksperyment laboratoryjny, burza mózgów, pogadanka, praca z całym zespołem, praca w grupach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Pogadanka na temat odczynów roztworów wodnych kwasów i wodorotlenków. Przypomnienie barw wskaźników w roztworach kwasów i zasad oraz mocy elektrolitów. Stworzenie sytuacji problemowej: Jaki odczyn mają wodne roztwory soli? Weryfikacja hipotez uczniów poprzez doświadczenia wykonywane w grupach (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

Omówienie ćwiczenia, podanie tematu lekcji, sformułowanie definicji reakcji hydrolizy, przedstawienie różnej roli wody w procesie dysocjacji i hydrolizy. Zapis odpowiednich równań reakcji. Wprowadzenie pojęć hydroliza anionowa i hydroliza kationowa. Wyjaśnienie kwestii, dlaczego sole mocnych kwasów i mocnych zasad nie ulegają hydrolizie. Omówienie odczynów roztworów wodnych soli, pochodzących od słabych kwasów i słabych zasad.

c) Faza podsumowująca

Weryfikacja umiejętności nabytych podczas lekcji poprzez samodzielną identyfikację roztworów wodnych soli na podstawie odczynu (załącznik 2). Omówienie ćwiczenia.

5. Bibliografia

  1. Czerwińska A., Czerwieński A., Jelińska – Kazimierczuk M., Kuśmierczyk K., Chemia 1, WSiP, Warszawa 2002.

  2. Pazdro K. M., Danikiewicz W., Chemia dla licealistów. Podstawy. Część 1. Chemia ogólna, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa, 1995.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Doświadczenie 1

Zbadaj odczyn wodnego roztworu chlorku amonu za pomocą oranżu metylowego i wypełnij poniższą tabelkę:

NH4Cl pochodzi od:

barwa wskaźnika

odczyn roztworu wodnego

kwasu

- wzór

zasady

- wzór

kwas

zasada

mocny

słaby

mocny

słaba

Odczyn NHIndeks dolny 4Cl pochodzi od mocnego (ej) ............................................................................................

Roztwór wodny tej soli ma odczyn .......................................................................................................

Doświadczenie 2

Zbadaj odczyn wodnego roztworu węglanu sodu za pomocą fenoloftaleiny i wypełnij poniższą tabelkę:

NaIndeks dolny 2COIndeks dolny 3 pochodzi od:

barwa wskaźnika

odczyn roztworu

wodnego

kwasu

- wzór

zasady

- wzór

kwas

zasada

mocny

słaby

mocna

słaba

Odczyn NaIndeks dolny 2COIndeks dolny 3pochodzi od mocnego (ej) ...........................................................................................

Roztwór wodny tej soli ma odczyn .......................................................................................................

Doświadczenie 3

Zbadaj odczyn wodnego roztworu chlorku sodu za pomocą papierka wskaźnikowego i wypełnij poniższą tabelkę:

NaCl pochodzi od:

barwa

wskaźnika

odczyn

wodnego

roztworu

kwasu

- wzór

zasady

- wzór

kwas

zasada

mocny

słaby

mocny

słaba

Odczyn NaCl pochodzi od mocnego (ej) ...............................................................................................

Roztwór wodny tej soli ma odczyn .......................................................................................................

Załącznik 2

W trzech nieopisanych probówkach znajdują się roztwory wodne następujących soli: AlClIndeks dolny 3, KNOIndeks dolny 3, NaIndeks dolny 2SOIndeks dolny 3. Mając do dyspozycji wskaźnik uniwersalny, określcie, w której probówce jest dany roztwór? Zapiszcie obserwacje i odpowiednie równania reakcji, określcie typ hydrolizy.

KARTA PRACY GRUPY

Probówka 1

Barwa papierka wskaźnikowego:

.................................................................................................................................................................

Odczyn wodnego roztworu:

.................................................................................................................................................................

Wnioski

.................................................................................................................................................................

Probówka 2

Barwa papierka wskaźnikowego:

.................................................................................................................................................................

Odczyn wodnego roztworu:

.................................................................................................................................................................Wnioski

................................................................................................................................................................. Probówka 3

Barwa papierka wskaźnikowego:

.................................................................................................................................................................

Odczyn wodnego roztworu:

.................................................................................................................................................................Wnioski

.................................................................................................................................................................

WNIOSKI KOŃCOWE

Probówka nr 1 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 2 zawiera roztwór: .......................................................

Probówka nr 3 zawiera roztwór: .......................................................

Równania reakcji :

Probówka 1

.................................................................................................................................................................

typ reakcji hydrolizy..........................................................

Probówka 2

.................................................................................................................................................................

typ reakcji hydrolizy..........................................................

Probówka 3

.................................................................................................................................................................

typ reakcji hydrolizy..........................................................

Zadanie domowe

Podane sole: azotan (III) potasu, siarczan (VI) potasu, siarczan (IV) potasu i chlorek cynku podziel na trzy grupy:

I - te, które jak kwasy zwiększają stężenie jonów HIndeks górny +,

II - te, które jak zasady zwiększają stężenie jonów OHIndeks górny -,

III - te, które po ich wprowadzeniu do wody nie naruszają równowagi między stężeniem jonów HIndeks górny + i OHIndeks górny -.

Dwa przykłady udowodnij, zapisując odpowiednie równania reakcji chemicznych w formie jonowej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RVqKUI2zK2QAY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 127.01 KB w języku polskim
R1U7K5o3vv3b8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.50 KB w języku polskim