Hydrostatyka i aerostatyka – powtórzenie materiału

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie, jak działa nurek Kartezjusza.

b) Umiejętności

  1. Uczeń umie wyjaśnić, jak działa nurek Kartezjusza.

  2. Uczeń umie rozwiązać proste zadanie z zakresu statyki płynów.

2. Metoda i forma pracy

Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:

  1. Metody asymilacji wiedzy: praca z podręcznikiem

  2. Metody waloryzacyjne: prezentacja uczniowska

Forma pracy: grupowa

3. Środki dydaktyczne

  1. Tablica i kreda

  2. Arkusze papieru formatu A3

  3. Podręcznik uczniowski i zeszyt ćwiczeń

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy liczba grup musi odpowiadać liczbie przygotowanych przez nauczyciela zjawisk do opracowania. Nauczyciel prosi uczniów, aby poza podręcznikiem i zeszytem przedmiotowym zostawili ma ławce tylko piórniki z mazakami. Informuje uczniów, że będą musieli dobrze wykorzystać czas, bo nie będzie go dużo.

b) Faza realizacyjna

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z wpisanym tytułem określającym jedno ze zjawisk lub pojęć omawianych podczas lekcji, np. ciśnienie, ciśnienie hydrostatyczne, ciśnienie w gazie, prawo Pascala, prawo Archimedesa, pływanie ciał. Praca uczniów jest podzielona na trzy części. Nauczyciel ustala czas na wykonanie zadania (tak aby starczyło jeszcze czasu na podsumowanie). W każdej rundzie uczniowie będą pracowali nad innym aspektem zagadnienia. W pierwszej rundzie muszą podać przykład zjawiska, w drugiej rundzie muszą opisać je teoretycznie, a w trzeciej podać zastosowanie techniczne. Po każdej rundzie zespoły wymieniają się kartkami, także w odniesieniu do każdego zjawiska każdą część przygotowuje inny zespół.

c) Faza podsumowująca

Grupy uczniów w kolejności prezentują te kartki, które znalazły się w ich rękach podczas ostatniej rundy przygotowywania. Nad każdym zjawiskiem uczniowie mogą dyskutować, poprawiać ewentualne błędy kolegów. Nauczyciel koryguje pojawiające się błędy i udziela dodatkowych wyjaśnień.

5. Bibliografia

M. Rozenbajger, R. Rozenbajger, Fizyka dla gimnazjum część 2, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2002.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RfQNtoyrFVVuI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 91.70 KB w języku polskim
RoOEgByeVhuyH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim