Hydrostatyka i aerostatyka – powtórzenie materiału
Hydrostatyka i aerostatyka – powtórzenie materiału
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, jak działa nurek Kartezjusza.
b) Umiejętności
Uczeń umie wyjaśnić, jak działa nurek Kartezjusza.
Uczeń umie rozwiązać proste zadanie z zakresu statyki płynów.
2. Metoda i forma pracy
Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:
Metody asymilacji wiedzy: praca z podręcznikiem
Metody waloryzacyjne: prezentacja uczniowska
Forma pracy: grupowa
3. Środki dydaktyczne
Tablica i kreda
Arkusze papieru formatu A3
Podręcznik uczniowski i zeszyt ćwiczeń
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy liczba grup musi odpowiadać liczbie przygotowanych przez nauczyciela zjawisk do opracowania. Nauczyciel prosi uczniów, aby poza podręcznikiem i zeszytem przedmiotowym zostawili ma ławce tylko piórniki z mazakami. Informuje uczniów, że będą musieli dobrze wykorzystać czas, bo nie będzie go dużo.
b) Faza realizacyjna
Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z wpisanym tytułem określającym jedno ze zjawisk lub pojęć omawianych podczas lekcji, np. ciśnienie, ciśnienie hydrostatyczne, ciśnienie w gazie, prawo Pascala, prawo Archimedesa, pływanie ciał. Praca uczniów jest podzielona na trzy części. Nauczyciel ustala czas na wykonanie zadania (tak aby starczyło jeszcze czasu na podsumowanie). W każdej rundzie uczniowie będą pracowali nad innym aspektem zagadnienia. W pierwszej rundzie muszą podać przykład zjawiska, w drugiej rundzie muszą opisać je teoretycznie, a w trzeciej podać zastosowanie techniczne. Po każdej rundzie zespoły wymieniają się kartkami, także w odniesieniu do każdego zjawiska każdą część przygotowuje inny zespół.
c) Faza podsumowująca
Grupy uczniów w kolejności prezentują te kartki, które znalazły się w ich rękach podczas ostatniej rundy przygotowywania. Nad każdym zjawiskiem uczniowie mogą dyskutować, poprawiać ewentualne błędy kolegów. Nauczyciel koryguje pojawiające się błędy i udziela dodatkowych wyjaśnień.
5. Bibliografia
M. Rozenbajger, R. Rozenbajger, Fizyka dla gimnazjum część 2, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2002.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak