Hydrostatyka i aerostatyka – zadania i problemy
Hydrostatyka i aerostatyka – zadania i problemy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, jak działa nurek Kartezjusza.
b) Umiejętności
Uczeń umie wyjaśnić, jak działa nurek Kartezjusza.
Uczeń umie rozwiązać proste zadanie z zakresu statyki płynów.
2. Metoda i forma pracy
Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:
Metody asymilacji wiedzy: rozwiązywanie zadań
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: rozwiązywanie problemu nurka Kartezjusza
Metody waloryzacyjne: teczki tematyczne
Forma pracy: indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Tablica i kreda
Teczki tematyczne uczniów
Przygotowane zadania ze statyki płynów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje uczniom temat i cele lekcji. Informuje, że na tej lekcji „Zagdaka nurka Kartezjusza” musi zostać ostatecznie rozwiązana.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom kilka zadań dotyczących statyki płynów. Wybrani uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania, pozostali uczniowie zapisują rozwiązania w zeszytach przedmiotowych. Nauczyciel kontroluje rozwiązania uczniów i udziela dodatkowych wyjaśnień.
Uczniowie w grupach, w których przygotowywali teczki tematyczne przeglądają zgromadzone tam informacje i starają się dokładnie opisać działanie nurka Kartezjusza. Nauczyciel przygląda się pracy uczniów, udziela wskazówek i koryguje błędy. W razie trudności w rozpoczęciu pracy proponuje uczniom skorzystanie z karty pracy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie z każdej grupy osobno prezentują swoje wersje rozwiązań zagadki. Uczniowie z pozostałych grup przysłuchują się rozwiązaniom kolegów, zadają pytania i zgłaszają swoje wątpliwości.
Nauczyciel ocenia teczki tematyczne przygotowane przez uczniów oraz ich zaangażowanie w pracę grupy.
5. Bibliografia
M. Rozenbajger, R. Rozenbajger, Fizyka dla gimnazjum część 2, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2002.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak