Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Hydrostatyka i aerostatyka – zadania i problemy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie, jak działa nurek Kartezjusza.

b) Umiejętności

  1. Uczeń umie wyjaśnić, jak działa nurek Kartezjusza.

  2. Uczeń umie rozwiązać proste zadanie z zakresu statyki płynów.

2. Metoda i forma pracy

Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:

  1. Metody asymilacji wiedzy: rozwiązywanie zadań

  2. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: rozwiązywanie problemu nurka Kartezjusza

  3. Metody waloryzacyjne: teczki tematyczne

Forma pracy: indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  1. Tablica i kreda

  2. Teczki tematyczne uczniów

  3. Przygotowane zadania ze statyki płynów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje uczniom temat i cele lekcji. Informuje, że na tej lekcji „Zagdaka nurka Kartezjusza” musi zostać ostatecznie rozwiązana.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel przedstawia uczniom kilka zadań dotyczących statyki płynów. Wybrani uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania, pozostali uczniowie zapisują rozwiązania w zeszytach przedmiotowych. Nauczyciel kontroluje rozwiązania uczniów i udziela dodatkowych wyjaśnień.

Uczniowie w grupach, w których przygotowywali teczki tematyczne przeglądają zgromadzone tam informacje i starają się dokładnie opisać działanie nurka Kartezjusza. Nauczyciel przygląda się pracy uczniów, udziela wskazówek i koryguje błędy. W razie trudności w rozpoczęciu pracy proponuje uczniom skorzystanie z karty pracy.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie z każdej grupy osobno prezentują swoje wersje rozwiązań zagadki. Uczniowie z pozostałych grup przysłuchują się rozwiązaniom kolegów, zadają pytania i zgłaszają swoje wątpliwości.

Nauczyciel ocenia teczki tematyczne przygotowane przez uczniów oraz ich zaangażowanie w pracę grupy.

5. Bibliografia

M. Rozenbajger, R. Rozenbajger, Fizyka dla gimnazjum część 2, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2002.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1QvlDJfdHMm8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 89.85 KB w języku polskim
R1C7bfK5vddtk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim