I Ty możesz zostać mistrzem pióra – Edward Niziurski Jak zostać poetą?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • rodzaje narracji,

  • zasady pracy w grupie,

  • zasady tworzenia haseł reklamowych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pracować zespołowo,

  • potrafi ułożyć hasło reklamowe,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • stosuje zasady pracy w grupie,

  • potrafi wartościować pomysły innych.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, diament, praca w grupach, ćwiczeń praktycznych, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

E. Niziurski, Jak zostać poetą?, [w:] M. Nagajowa, Słowo za słowem. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2000.

Arkusze szarego papieru

Mazaki

Kartki samoprzylepne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wyraźne i głośne odczytanie z podręcznika utworu Jak zostać poetą? Edwarda Nizurskiego. Uczniowie podczas czytania mają zwrócić uwagę i podkreślić ołówkiem następujące wiadomości: osoby występujące we fragmencie, wygląd i cechy poety w oczach bohaterów.

  3. Nauczyciel bada stopień zrozumienia tekstu, zadając po przeczytaniu dodatkowe polecenia i pytania:

    • Wymień bohaterów opowiadania.

    • Który z nich opowiada zdarzenia?

    • Jak nazywamy taki rodzaj narracji?

    • Czym się ona charakteryzuje?

    • Odczytajcie te fragmenty tekstu, które opisują wygląd i cechy poety.

    • Jak oceniacie wiersz napisany przez Wątłusza?

    • Czego Wątłusz szukał przy pisaniu swego wiersza?

    • Czy wiecie, co znaczy powiedzenie rym częstochowski? Spróbujcie podać definicję na podstawie tekstu.

    • Dlaczego rymy podane przez Ciamcię nie podobały się Wątłuszowi?

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, wybierani są liderzy, sprawozdawcy, sekretarze, następnie zostają odczytane lub przypomniane zasady pracy w grupie. Nauczyciel pisze zadania dla grup na tablicy:

Spróbujcie ułożyć hasła reklamowe, które moglibyście wywiesić:

  • grupa 1. – na stołówce szkolnej,

  • grupa 2. – nad wejściem do szkoły,

  • grupa 3. – nad wejściem do biblioteki,

  • grupa 4. – na boisku szkolnym,

  • grupa 5. – przed pokojem nauczycielskim.

Po 10 minutach sprawozdawcy z poszczególnych grup odczytują swoje hasła reklamowe. Najlepsze z nich zostają w późniejszym terminie zredagowane na komputerze i wywieszone na terenie szkoły.

  1. Kolejne ćwiczenie również odbywa się w grupach, ich członkowie zostają ponownie wybrani dowolną metodą. Każda grupa dostaje szary papier, na którym jest napisane hasło Mistrz pióra. Zadanie polega na wypisywaniu na karteczkach biurowych cech dobrego mistrza pióra i przyklejanie ich w dowolnym miejscu na arkuszu. Wypracowane plakaty zostają przyczepione do tablicy i odczytane.

  2. Następnie zebrane pomysły zostają poddane wartościowaniu, od najważniejszych cech do mniej ważnych. Każdy z uczniów przyznaje jeden punkt tej kartce, która według niego najtrafniej rozwiązuje problem, czyli podaje cechę osoby określanej mianem mistrza pióra. Kartki, które zdobyły największą ilość punktów, są przyklejane na osobnym arkuszu papieru, w taki sposób, aby tworzyły piramidę, od najważniejszych cech do mniej ważnych.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie odpowiadają na pytanie – Czy trudno zostać mistrzem pióra?

  2. Nauczyciel ewaluuje lekcję, prosząc uczniów, by wypełnili karty ewaluacyjne (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.

  2. Fiszer R., Uczymy się uczyć, Impuls, Warszawa 1999.

  3. Niziurski E., Jak zostać poetą?, [w:] M. Nagajowa, Słowo za słowem. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2004.

6. Załączniki

a) Karta ewaluacyjna

Załącznik 1.

Zaznacz strzałką pod wybranym rysunkiem swój stosunek do zajęć:

R1VgS5Id73k4C

b) Zadanie domowe

Narysuj ilustracje do wymyślonych haseł reklamowych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1YJlhCXUd7na

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.01 KB w języku polskim
RGZ669f7WTDRU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim