Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – I ty możesz zostać przyjacielem Królowej Śniegu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  1. Jak zaprojektować plac zabaw zimowych;

  2. Jakich argumentów użyć, aby przekonać Królową Śniegu do swojego pomysłu;

  3. Jakie warunki powinno się spełnić, aby być zadowolonym i innym sprawiać radość.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  1. Twórczo rozwiązywać problemy;

  2. Zaproponować ciekawe formy spędzenia wolnego czasu;

  3. Wykonać projekt placu zabaw zimowych;

  4. Formułować wypowiedź na zadany temat.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy: uczenie się przez działanie, drama.

Formy pracy: praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Fiszki zadaniowe, tekst fragmentu baśni Królowa Śniegu zapisany w podręczniku To lubię! Teksty i zadania. Podręcznik do języka polskiego. Książka dla ucznia. Klasa IV.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie siedzą wygodnie, a nauczyciel czyta im fragment baśni umieszczony w podręczniku

(fragment ten dotyczy sytuacji, gdy Gerda znajduje Kaya, który układa słowo wieczność z kawałków lodu).

Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie sytuację, gdy do wielkiej, pustej i lodowatej sali wchodzi Gerda i widzi swego przyjaciela pośród nieskończenie wielkiego, popękanego jeziora. Chłopiec układał właśnie kawałki lodu. W tej śnieżnej sali Kay pozostawał obojętny na prośby i słowa Gerdy. Dopiero jej przyjaźń i oddanie oraz ciepło z niej płynące spowodowało, że serce Kaya zaczęło topnieć i wszystko sobie przypomniał.

Uczniowie zastanawiają się, co spowodowało, że Królowa Śniegu porwała Kaya. Dzieci podają przykłady okruszków szkła ze zbitego lustra złego czarnoksiężnika, które być może ugodziło ją w serce i stała się zła. Być może nikt jej nie kochał, dlatego zazdrościła Kayowi i Gerdzie przyjaźni, chciała, aby oni nie byli tacy szczęśliwi. Uczniowie mogą też podać, że Królowa Śniegu była po prostu samotna i chciała w ten sposób zyskać przyjaciela.

Nauczyciel proponuje, żeby uczniowie znaleźli sposób na pokonanie samotności Królowej Śniegu. Uczniowie zgłaszają pomysły, zapisywane od razu na tablicy. Następnie można podyskutować, które rozwiązania są najciekawsze i warte dalszego opracowania. W zależności od twórczych pomysłów klasy można zdać się na dzieci lub zaproponować im własne zadania.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie wykonują wybrane do realizacji zadania. Oto propozycje:

Grupa I

Wykorzystajcie wielką salę balową Królowej Śniegu i zaproponujcie urządzenie w niej placu zabaw zimowych. W ten sposób Kay chętnie odwiedzi Królową Śniegu, sprowadzi swoich kolegów i koleżanki, którzy będą mogli miło spędzić wolny czas. Władczyni nie będzie już tak samotna, szczególnie jeżeli dzieci będą odwiedzały ją również latem, kiedy będą miały ochotę trochę poprzebywać w chłodzie. Wykonajcie projekt placu, rysując go na dużej kartce papieru, dołączcie też do niego krótki opis najważniejszych urządzeń placu zabaw i sposobu ich wykorzystania.

Grupa II

Stwórzcie sytuację dramową i wejdźcie w rolę: Królowej Śniegu, Kaya, Gerdy oraz mediatora, czyli osoby pomagającej wyjść z trudnej, często konfliktowej sytuacji. Sytuacja przedstawia się następująco: gdy Kay i Gerda chcieli wyjść z sali pałacu, w drzwiach spotkali Królową Śniegu, która oburzona nakazała wrócić chłopcu do pałacu. Gerda nie chciała się na to zgodzić i postanowiła walczyć o przyjaciela. Wchodząc w rolę, dobierzcie odpowiednie argumenty, aby przekonać królową, że musi uwolnić chłopca. Możecie poszukać kompromisu, czyli takiej sytuacji, która nie oddzielałaby na zawsze Kaya zarówno od Gerdy, jak i Królowej Śniegu.

Grupa III

Gerda dowiedziała się, gdzie jest więziony przyjaciel i bojąc się, że nigdy nie zdoła uwolnić go z rąk Królowej Śniegu, postanowiła napisać do niej list – petycję z prośbą o uwolnienie Kaya. Pomóżcie dziewczynce napisać tekst, użyjcie przekonujących argumentów.

c) Faza podsumowująca

Prezentacja i omówienie wykonanej pracy. Próba odpowiedzi na pytanie, na ile użyte przez kolegów argumenty są przekonujące, a które można by wzmocnić.

5. Bibliografia

  1. Dyduch B., Kłakówna A.Z., To lubię! Teksty i zadania. Podręcznik do języka polskiego. Książka dla ucznia. Klasa IV, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999;

  2. Bobiński W., Drugi oddech polonisty. Inspiracje, pomysły, propozycje metodyczne dla nauczycieli szkół podstawowych. Stentor, Warszawa 1996;

  3. Pankiewicz K., Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Dokończ zdanie uzasadniając wypowiedź dwoma zdaniami: Królowo Śniegu zgadzam się zostać twoim przyjacielem…

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

Ćwiczenia dla klasy czwartej szkoły podstawowej przybliżają uczniów do przeżyć bohaterów książkowych, czynią ich mniej papierowymi.

R1HXmLVHo6wC0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.02 KB w języku polskim
R1lKXf04GjSRY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim