I ty możesz zostać przyjacielem Królowej Śniegu.
Scenariusz lekcji – I ty możesz zostać przyjacielem Królowej Śniegu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
Jak zaprojektować plac zabaw zimowych;
Jakich argumentów użyć, aby przekonać Królową Śniegu do swojego pomysłu;
Jakie warunki powinno się spełnić, aby być zadowolonym i innym sprawiać radość.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
Twórczo rozwiązywać problemy;
Zaproponować ciekawe formy spędzenia wolnego czasu;
Wykonać projekt placu zabaw zimowych;
Formułować wypowiedź na zadany temat.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: uczenie się przez działanie, drama.
Formy pracy: praca w grupie.
3. Środki dydaktyczne
Fiszki zadaniowe, tekst fragmentu baśni Królowa Śniegu zapisany w podręczniku To lubię! Teksty i zadania. Podręcznik do języka polskiego. Książka dla ucznia. Klasa IV.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie siedzą wygodnie, a nauczyciel czyta im fragment baśni umieszczony w podręczniku
(fragment ten dotyczy sytuacji, gdy Gerda znajduje Kaya, który układa słowo wieczność z kawałków lodu).
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyobrazili sobie sytuację, gdy do wielkiej, pustej i lodowatej sali wchodzi Gerda i widzi swego przyjaciela pośród nieskończenie wielkiego, popękanego jeziora. Chłopiec układał właśnie kawałki lodu. W tej śnieżnej sali Kay pozostawał obojętny na prośby i słowa Gerdy. Dopiero jej przyjaźń i oddanie oraz ciepło z niej płynące spowodowało, że serce Kaya zaczęło topnieć i wszystko sobie przypomniał.
Uczniowie zastanawiają się, co spowodowało, że Królowa Śniegu porwała Kaya. Dzieci podają przykłady okruszków szkła ze zbitego lustra złego czarnoksiężnika, które być może ugodziło ją w serce i stała się zła. Być może nikt jej nie kochał, dlatego zazdrościła Kayowi i Gerdzie przyjaźni, chciała, aby oni nie byli tacy szczęśliwi. Uczniowie mogą też podać, że Królowa Śniegu była po prostu samotna i chciała w ten sposób zyskać przyjaciela.
Nauczyciel proponuje, żeby uczniowie znaleźli sposób na pokonanie samotności Królowej Śniegu. Uczniowie zgłaszają pomysły, zapisywane od razu na tablicy. Następnie można podyskutować, które rozwiązania są najciekawsze i warte dalszego opracowania. W zależności od twórczych pomysłów klasy można zdać się na dzieci lub zaproponować im własne zadania.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wykonują wybrane do realizacji zadania. Oto propozycje:
Grupa I
Wykorzystajcie wielką salę balową Królowej Śniegu i zaproponujcie urządzenie w niej placu zabaw zimowych. W ten sposób Kay chętnie odwiedzi Królową Śniegu, sprowadzi swoich kolegów i koleżanki, którzy będą mogli miło spędzić wolny czas. Władczyni nie będzie już tak samotna, szczególnie jeżeli dzieci będą odwiedzały ją również latem, kiedy będą miały ochotę trochę poprzebywać w chłodzie. Wykonajcie projekt placu, rysując go na dużej kartce papieru, dołączcie też do niego krótki opis najważniejszych urządzeń placu zabaw i sposobu ich wykorzystania.
Grupa II
Stwórzcie sytuację dramową i wejdźcie w rolę: Królowej Śniegu, Kaya, Gerdy oraz mediatora, czyli osoby pomagającej wyjść z trudnej, często konfliktowej sytuacji. Sytuacja przedstawia się następująco: gdy Kay i Gerda chcieli wyjść z sali pałacu, w drzwiach spotkali Królową Śniegu, która oburzona nakazała wrócić chłopcu do pałacu. Gerda nie chciała się na to zgodzić i postanowiła walczyć o przyjaciela. Wchodząc w rolę, dobierzcie odpowiednie argumenty, aby przekonać królową, że musi uwolnić chłopca. Możecie poszukać kompromisu, czyli takiej sytuacji, która nie oddzielałaby na zawsze Kaya zarówno od Gerdy, jak i Królowej Śniegu.
Grupa III
Gerda dowiedziała się, gdzie jest więziony przyjaciel i bojąc się, że nigdy nie zdoła uwolnić go z rąk Królowej Śniegu, postanowiła napisać do niej list – petycję z prośbą o uwolnienie Kaya. Pomóżcie dziewczynce napisać tekst, użyjcie przekonujących argumentów.
c) Faza podsumowująca
Prezentacja i omówienie wykonanej pracy. Próba odpowiedzi na pytanie, na ile użyte przez kolegów argumenty są przekonujące, a które można by wzmocnić.
5. Bibliografia
Dyduch B., Kłakówna A.Z., To lubię! Teksty i zadania. Podręcznik do języka polskiego. Książka dla ucznia. Klasa IV, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999;
Bobiński W., Drugi oddech polonisty. Inspiracje, pomysły, propozycje metodyczne dla nauczycieli szkół podstawowych. Stentor, Warszawa 1996;
Pankiewicz K., Edukacja przez dramę, WSiP, Warszawa 1997.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Dokończ zdanie uzasadniając wypowiedź dwoma zdaniami: Królowo Śniegu zgadzam się zostać twoim przyjacielem…
7. Czas trwania lekcji
2 godziny lekcyjne
8. Uwagi do scenariusza
Ćwiczenia dla klasy czwartej szkoły podstawowej przybliżają uczniów do przeżyć bohaterów książkowych, czynią ich mniej papierowymi.