Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

I was so happy that you phoned

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak w sposób regularny tworzy się i używa czasu Past Simple,

  • zna sposób tworzenia pytań i przeczeń w czasie Past Simple,

  • zna odmianę czasownika „być” w czasie Past Simple,

  • wie, w jaki sposób tworzy się pytania i przeczenia w czasie Past Simple,

  • zna podstawowe okoliczniki czasu Past Simple.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • tworzy regularne formy czasowników w Past Simple,

  • poprawnie układa zdania, pytania i przeczenia z czasownikami regularnymi oraz z czasownikiem „być” w czasie przeszłym,

  • zadaje pytania i udziela na nie odpowiedzi zgodnie ze wskazówkami.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: ćwiczebna, podejście komunikacyjne

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Rozgrzewka językowa: nauczyciel dyktuje uczniom krótki tekst: I always talk on the phone for hours. When my friend phones me I first ask about his or her day and than I talk about my day. I don’t invite my friends to my house so I need to tell them everything on the phone. We laugh and cry together listening to our stories. Unfortunately, my parents hate my long conversations. They are angry because they need to pay the bill later. They talk to me sometimes and they decide that I need to earn some money to pay for my phone bills. Uczniowie wymieniają się tekstami w parach. Nauczyciel pyta, jakie słowa sprawiły im największą trudność, wspólnie sprawdzają pisownię problematycznych wyrazów.

  3. Nauczycie pyta, jaki czas został użyty w historyjce. Pisze na tablicy przykład zdania w Present Simple, obok pisze przykład zdania w Past Simple. Objaśnia tworzenie czasu Past Simple robiąc analogie do czasu Present Simple (który uczniowie już znają). Wyjaśnia, kiedy używa się ten czas (może podyktować regułki). Nauczyciel podkreśla różnice w użyciu czasownika „być” w tym czasie, prosi uczniów o przypomnienie zasad.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie wybranych czasowników z dyktanda i prosi o dopisanie na początku dyktanda zdania When I was younger i przeredagowanie historyjki w czasie przeszłym.

  2. Nauczyciel, sprawdzając zmieniony na czas przeszły tekst, zwraca uwagę na zmiany zachodzące przy dodaniu końcówki -d lub -ed (np. cry –cried, plan – planned).

  3. Nauczyciel pisze na tablicy okoliczniki czasu Past Simple: yesterday, last Monday, two years ago, when I was five, in the past, in 1998 oraz czasowniki: celebrate, wash, use, open, smile, visit. Sprawdza, czy uczniowie rozumieją te wyrazy i prosi uczniów o użycie ich w zdaniach w czasie Past Simple.

  4. Uczniowie odczytują swoje zdania.

  5. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie pierwsze – uzupełniają tekst czasownikami w czasie Past Simple (załącznik 1).

  6. Nauczyciel sprawdza ćwiczenie.

  7. Uczniowie pracują w parach, otrzymując role „Ucznia A” i „Ucznia B” (załącznik 2). Zgodnie ze wskazówkami w ćwiczeniu 2 z karty pracy, uczniowie zadają pytania i notują odpowiedzi partnera. Po zakończeniu odczytują pytania i odpowiedzi. Klasa i nauczyciel słuchają i poprawiają ewentualne błędy.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie ponownie przypominają zasady tworzenia i używania czasu Past Simple, porównując go z czasem Present Simple (operatory, końcówki).

5. Bibliografia

  1. http://p7app.geneve.ch:8007/hot/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Użyj czasowników w nawiasach w czasie Past Simple.

William Shakespeare (be) born in Stratford‑on‑Avon on April 23, 1564. He (study) in the local Stratford Grammar School.
His father (be) John Shakespeare a Stratford upon Avon glove‑maker. He (want) William to go to the local grammar school, but when William (be) only 14 years old his fortunes fell so low that William (need) to leave school. Some historians say he (work) in his father's shop. At the age of 19 William (marry) Anne Hathaway the daughter of a rich farmer near Stratford. Three years later Shakespeare (decide) to go to London. How he (live) there we do not know.
In about 1587 he (join) one of the few theatrical companies which (exist) in those days. Around 1590 he (start) to try his hand at writing plays. There (be) no female actors in those days, all the female parts (be) (play) by boys. It is thought that he (create) his first major play, Henry VI., Part One, in 1592. His most famous play, Hamlet, (be) probably first seen in 1601 at the Globe Theatre. Shakespeare (continue) to write about 2 plays a year. He (return) to Stratford in 1612, where he (live) the life of a country gentleman. He (die) of a fever on his birthday in 1616.

Odpowiedzi do ćwiczenia: was, studied, was, wanted, was, needed, worked, married, decided, lived, joined, existed, started, were, were, played, created, was, continued, returned, lived, died.

Załącznik 2.

Wybierz sobie rolę: „Uczeń A” lub „Uczeń B”. Ułóż poprawnie pytania zgodnie ze wskazówkami, zadaj je partnerowi i zanotuj odpowiedzi.

Uczeń A

  1. When / you / be born ?

  2. Why / you / laugh / last week ?

  3. Who / you / talk / to / on the phone / yesterday?

  4. Where / you / walk / last Monday?

  5. What / you / celebrate / last time ?

  6. What toys / you / play / in the past ?

Uczeń B

  1. Where / be / you / last holiday?

  2. Who / you / invite / to your last birthday party?

  3. Why / you / decide to learn / English?

  4. When / you / start to learn / English?

  5. Who / you / visit / last weekend ?

  6. What / you / need/ as a child?

Odpowiedzi do ćwiczenia:

Uczeń A : 1 When were you born? 2 Why did you laugh last week? 3 Who did you talk to on the phone yesterday? 4 Where did you walk last Monday? 5 what did you celebrate last time? 6 What toys did you play in the past?

Uczeń B: 1 Where were you last holiday? 2 Who did you invite to your last birthday party? 3 Why did you decide to learn English? 4 when did you start to learn English? 5 Who did you visit last weekend? 6 What did you need as a child?

b) Zadanie domowe

Przetłumacz na język angielski następujące zdania:

  1. Kiedy byłeś w Anglii?

  2. On zaprosił 30 przyjaciół na tę imprezę.

  3. Ile zarabiałeś pieniędzy, kiedy miałeś 20 lat?

  4. Dlaczego używałeś mojej szczoteczki do zębów?

  5. Ile lat pracowałeś nad tamtą książką?

  6. Jak obchodziłeś swoje ostatnie urodziny?

  7. Czy potrzebowałeś tych nowych butów?

  8. Ile razy odwiedziłeś to muzeum, kiedy byłeś małym dzieckiem?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rn8j1Z1UxD6Zr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.63 KB w języku polskim
RoGf0Wr6opCKu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim