Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Idealny przyjaciel (L. Mech „Kolega Jagusi”)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie analizowane związki frazeologiczne.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi napisać opis swojego przyjaciela na podstawie wcześniej stworzonego przez siebie planu,

  • potrafi posługiwać się w pracy stylistycznej związkami frazeologicznymi,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi wyszukiwać informacji na podstawie tekstu.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, zajęcia praktyczne, praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

Wyrażenia do uzupełnienia

Plan opisu przyjaciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy wielkimi literami piszemy słowo PRZYJACIEL, uczniowie dopisują do niego na zasadzie luźnych skojarzeń inne wyrazy.

  2. Uczniowie czytają tekst z podręcznika, następnie nauczyciel zadaje dodatkowe pytania badające stopień zrozumienia tekstu: „Gdzie dzieje się akcja opowiadania?”, „O czym miała napisać wypracowanie uczennica?”, „Jak miała na imię?”, „Co zrobił nauczyciel z zeszytem Jagusi?”.

  3. Uczniowie wypisują do zeszytu z wypracowania Jagusi wyróżnione wyrazy, zwroty, wyrażenia. Obok nich uczniowie nazywają własnymi słowami cechę dobrego kolegi, o którą chodziło bohaterce, podają następnie wyrażenie z zwrot bliskoznaczny. Pracują ze Słownikiem wyrazów bliskoznacznych: słoniowaty – powolny, gruby; niedźwiedziowaty – ociężały, wielki; lwia grzywa zjeżonych włosów – bujne, puszyste włosy; sokole oczy – bystry, czujny, wyostrzony wzrok; orli nos – zakrzywiony, widoczny nos; ośle uszy – duże, odstające uszy; żabie usta – pulchne, wyraziste usta; wilczy apetyt – ogromny, duży apetyt; zajęcze serce – lękliwe, bojaźliwe serce; podszyty tchórzem – osoba wycofująca się w razie niebezpieczeństw; staje okoniem - nie boi się, umie walczyć o swoje prawa; dać sójkę w bok – osoba, która nie pozwala naruszyć swojej godności; zbaranieje – zgłupieje; osowiały – smutny; ślimaczy się – chodzi powoli; kiełbie we łbie – osoba mająca głupstwa w głowie, myśląca o czymś innym niż się powinno; szarogęsić się – rządzić wszystkimi, panoszyć się; zapuszczać żurawia – ściągać, przepisywać; myszkować – grzebać w czyjś rzeczach.

  4. Uczniowie uzupełniają związki frazeologiczne nazwami zwierząt (załącznik1).

c) Faza podsumowująca

  1. Na podstawie przygotowanego planu uczniowie piszą opis swojego przyjaciela, swojej przyjaciółki. – praca indywidualna (załącznik 2).

5. Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.

  2. Mech L., Kolega Jagusi, w: Nagajowa M., Słowo za słowem. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Słownik wyrazów bliskoznacznych, PWN, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Uzupełnianka:

pracowity jak ..............................

uśmiechnięty jak ........................

dumny jak ..................................

zwinny jak .................................

szybki jak ...................................

wysoki jak .................................

łagodny jak ................................

uparty jak .................................

mądry jak ..................................

potulny jak ................................

ma długie nogi jak ......................

jest pulchny jak .........................

włosy ma jak ..............................

oczy duże jak ............................

uszy jak .....................................

cichy jak ..................................

silny jak .....................................

niezgrabny jak ..........................

duży jak ....................................

załącznik 2.

Plan opisu: I Wstęp – przedstawienie postaci: .....................……………………………………………………………………………………………………………............................................................................................................................................... II Rozwinięcie - 1) wygląd ..................................................................................................................... .................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................... ............................................................................................ …………………………………………… 2) cechy charakteru ............................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................ ..................................................................................................................................................................... .....................................................................................................................................................................III Zakończenie – ocena postaci: .................................................................................................................................................................. ......................................................................................................................................................................

b) Zadanie domowe

Dlaczego wypracowanie Jagusi zostało wyróżnine?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1OWBolZXgEXU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.80 KB w języku polskim
ROfJxUQwelPir

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim