RQf7H6YswlNMC
Ilustracja przedstawia wnętrze Izby Gmin z początku XIX wieku. Po środku wysokiej sali znajduje się stół, przy którym siedzą trzej sekretarze notujący słowa przemawiających osób. Za nimi na podwyższeniu siedzi prowadzący obrady przewodniczący. Na prawo od stołu stoi mężczyzna wygłaszający mowę. Dookoła na wznoszących się amfiteatralnie ławach siedzą posłowie. Przypatrują się przemawiającemu i rozmawiają ze sobą. Powyżej na galeriach, które znajdują się ponad salą siedzą widzowie obserwujący obrady.

Idee polityczne w Europie w XIX wieku

Źródło: domena publiczna.
RrXZzspMznFRF
Oś czasu zatytułowana „Idee polityczne w Europie w XIX wieku”. Na osi zostały zaznaczone następujące daty: 1776 – ogłoszenie Deklaracji Niepodległości USA 1789 – wybuch rewolucji francuskiej 1815 – kongres wiedeński 1848 – publikacja „Manifestu Komunistycznego”
Oś czasu: Idee polityczne w Europie w XIX wieku
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Nauczysz się
  • rozpoznawać cechy charakterystyczne koncepcji politycznych kształtujących oblicze Europy w XIX wieku,

  • przypisywać myślicieli do różnych koncepcji ideowych w XIX wieku,

  • stosować poprawne nazewnictwo w odniesieniu do ideologii politycznych XIX wieku.

R6BKzthgLxarc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

W XVIII wieku, wraz z rozwojem filozofii oświeceniowej rozwijały się nowe sposoby myślenia, które podważały istniejący porządek polityczny i społeczny. Rodził się wtedy nowy pogląd na życie społeczne, który z czasem nazwano mianem liberalizmuliberalizmliberalizmu. Z czasem zaczęły się rodzić inne idee polityczne, które zdobywały sobie zwolenników.

Wprowadzenie

Doświadczenia rewolucjirewolucjarewolucji francuskiej oraz epoki napoleońskiej pokazały, że nowe idee nie tylko mogą zbudować nowy świat, ale także zniszczyć dotychczasowy porządek. Gdy na kongresie wiedeńskim w 1814 r. spotkali się monarchowie europejscy, aby na nowo urządzić Europę, wydawało się, że świat będzie mógł zapomnieć o wstrząsach rewolucji. Wydawało się, że zwyciężyły idee konserwatyzmu, czy wręcz reakcjonizmu. Jednak następne dziesięciolecia przyniosły nowe wstrząsy i rewolucje (1830, 1848 r.). Jednocześnie wraz z rozwojem społeczeństwa kapitalistycznego rozwijała się jego krytyka. Stosunki społeczne oparte na bezwzględnej dominacji pieniądza i wyzysku rodziły sprzeciw, którego wyrazem stał się socjalizm i jego skrajna postać – komunizm.

Liberalizm

XIX wiek przyniósł zwycięstwo idei liberalizmu. Szlachta, dotychczas wiodąca w społeczeństwach europejskich, traciła na znaczeniu. W nowym, kapitalistycznym społeczeństwie triumfowała burżuazja, która stała się wiodącą grupą społeczną. Doktryna liberalna miała dwie postacie – liberalizm polityczny oraz liberalizm ekonomiczny. Liberałowie domagali się zniesienia przywilejów stanowych, zapewnienia równości wobec prawa oraz swobód politycznych. Politycznym ideałem stała się liberalna monarchia angielska lub republikarepublikarepublika. Na gruncie gospodarki liberałowie domagali się prawa do swobodnego działania, którego nie powinna krępować ingerencja państwa. Wyrażało się to w postulacie „Pozwólcie działać”. Ich zdaniem, państwo powinno pełnić tylko rolę „stróża nocnego”, zapewniającego porządek i strzegącego własności.

R1ZW99wICBDa9
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź, aby dokończyć zdanie. Liberalizm narodził się jako protest:.. Możliwe odpowiedzi: 1. arystokracji przeciwko władzy króla, 2. wobec podziałów stanowych w społeczeństwie, 3. ludności chłopskiej wobec szlachty, 4. szlachty wobec dominacji duchowieństwa
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17Ow9RHA4CYC
1
RG9yLkr9RhVfU
Liberalizm, czyli myśl o wolności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-NC 4.0.
1

Liberalizm, czyli myśl o wolności

R1bcgU8ntKX4e
1
RwNPmwpEBaW8s
Jedna z wielu personifikacji wolności
Źródło: Arnold Boecklin, Wolność, domena publiczna.
1

Liberalizm narodził się w XVIII wieku. Jego nazwa pochodzi od słowa libertas, co po łacinie oznacza wolność. Nazwa oddaje centralną ideę tej koncepcji politycznej – wolność jako najważniejszą wartość w życiu społeczeństwa.

RVgvALsC2wqKs
1
Ro2DQZ0k3hf90
Klip wideo przedstawiający Statuę Wolności. Kamera przesuwa się od prawej strony do lewej, ukazując posąg z różnych perspektyw. Widać fragment wyspy, na której stoi statua, a także rzekę oraz brzeg stałego lądu, na którym wzniesione są zabudowania. Część z tych budynków to wysokie wieżowce. Klip jest kręcony w słoneczny dzień przy bezchmurnym niebie.
1

Jednym z symboli liberalizmu stała się Statua Wolności. Została ona wzniesiona przy wejściu do portu w Nowym Jorku w latach 1884‑1886. Stanowi ona dar narodu francuskiego w związku ze stuleciem amerykańskiej wojny o niepodległość. Dla rzesz imigrantów przybywających do USA była obietnicą wolności w nowym kraju.

RjTbau22UYpKi
1
R1OeIsz4Bspeo
Adam Smith
Źródło: domena publiczna.
1

Za jednego z najważniejszych myślicieli liberalnych uchodzi Adam Smith [czyt. smis]. Żył on w latach 1723‑1790 w Anglii. Był nie tylko filozofem, ale także i wykładowcą. Interesował się filozofią, ekonomią, historią. Uchodził za jednego z najbardziej wszechstronnych myślicieli swoich czasów.

RuiiKlOgfeDQm
1
RRss3NInqqL8g
Jedno z wielu wydań dzieła Smitha
Źródło: domena publiczna.
1

W roku 1776 wydał pracę pod tytułem “Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”. Zawarł w niej rozważania o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Przywiodły go one do przekonania, że jedynie brak ograniczeń w działalności pozwala na pełne wykorzystanie możliwości rynkowych. Z tego względu był on przeciwnikiem gospodarki merkantylistycznej, stosowanej przez ówczesne monarchie europejskie. Dzieło zdobyło sobie olbrzymią popularność (pierwszy nakład sprzedał się w ciągu 6 miesięcy).

RT7sK5uquJm1Z
1
R3GlabTsVYxJO
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych
Źródło: domena publiczna.
1

Idee liberalizmu przyświecały uchwaleniu Deklaracji Niepodległości (1776 r.) oraz Konstytucji Stanów Zjednoczonych (1787 r.). Zawarte w nich zostały idee, które z czasem zaczęto uważać za podstawy myślenia liberalnego. Były to następujące przekonania:o prawie do wolności, bez względu na pochodzenie, o równości wszystkich ludzi wobec prawa, o prawie do oporu wobec niesprawiedliwości.

RDRp492wkTvg3
1
Rg2oQ9eHoIZDe
Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela
Źródło: domena publiczna.
1

Podczas rewolucji francuskiej także powstał dokument, w którym zawarte zostały najważniejsze myśli ówczesnego liberalizmu. Była to uchwalona 26 sierpnia 1789 r. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela. W opinii jej twórców zawierała wszystkie najważniejsze wolnościowe postulaty swoich czasów.

RcMekyAalDq4X
1
R1P7Pstg70Rql
Benjamin Constant
Źródło: domena publiczna.
1

Wielu myślicieli tamtej epoki wywarło wpływ na przekształcenie liberalizmu w koncepcję polityczną. Należał do nich żyjący w pierwszej połowie XIX wieku Benjamin Constant [czyt.: Konstant] . Według jego koncepcji wolność to najważniejszy przymiot człowieka. Polega ona na bezwzględnym prawie do wyrażania własnych poglądów, w tym swobodnego publikowania swoich myśli (wolność prasy). Z tego miała wynikać wolność do działania politycznego oraz wolność sumienia, a więc swoboda wyznawania bądź niewyznawania religii. Koncepcje te stały się jedną z  podstaw rozwoju nowoczesnych państw liberalnych.

RhRF6q9OcdcBs
1
RnSRU0cqnCJ2U
E. Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady
Źródło: domena publiczna.
1

Podczas fali europejskich rewolucji w 1848 r., czyli podczas Wiosny Ludów, jednym z głównych postulatów politycznych było ograniczenie władzy monarchów poprzez wprowadzenie konstytucji. Chociaż rewolucje z roku 1848 w większości zakończyły się porażkami, to w 2 połowie XIX wieku państwa europejskie stopniowo przekształcały się w monarchie liberalne.

R63QwzGFNhKng
1
R1dOqGC41KSY6
Piramida społeczna.
Źródło: domena publiczna.
1

Z czasem okazało się, że liberalizm stał się ideą polityczną europejskiej burżuazji. W XIX wieku wyzwoliła się ona spod panowania arystokracji i stała się klasą panującą. Na ilustracji widzimy charakterystyczną dla epoki karykaturę. Przedstawia ona obraz społeczeństwa kapitalistycznego. Widoczne są różne grupy społeczne, które wypełniają w nim różne role. Karykatura ukazuje wyzysk klasy robotniczej przez warstwy uprzywilejowane.

Rvla556J7A4cT
1
RTkfv8gDZ7jbp
Manifest Komunistyczny. Strona tytułowa.
Źródło: domena publiczna.
1

W XIX wieku ujawniły się negatywne strony liberalizmu. Liberałowie bronili własnych (czyli burżuazji) praw i wolności, odmawiając ich innym grupom społecznym.Szczególnie wykorzystywaną grupą społeczną był proletariat. Odpowiedzią na to było powstanie ruchu robotniczego, który stawiał na walkę o poprawę położenia klasy robotniczej. W roku 1848 r. Karol Marks i Fryderyk Engels wydali ułożony przez siebie Manifest Komunistyczny. Nadchodziły nowe czasy.

RGhBtGOAVGVTL
1
RyN8pXPoI3lan
John Rawls [czyt.: rols]
Źródło: domena publiczna.
1

Chociaż na przełomie XIX i XX wieku wydawało się, że liberalizm będzie doktryną odchodzącą w przeszłość, to okazał on swoją żywotność. Szczególnie w czasach idei totalitarnych w XX wieku, poglądy liberalne zachowały swoją atrakcyjność. Oczywiście, liberalizm się zmienił, lecz kult wolności jako naczelnego prawa każdego człowieka jest nadal jego wartością nadrzędną. Współcześnie myśl liberalna próbuje powiązać idee równości z zasadą sprawiedliwości, która ma regulować stosunki między ludźmi.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego idee liberalne wywoływały w XIX wieku sprzeciw monarchów europejskich.

RsnSFV3qDUNXA
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Podaj, które grupy społeczne korzystały w XIX wieku na rozwoju idei liberalnych, a które były im przeciwne.

RdZSSYiT70YTr
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień dwa elementy programu politycznego liberalizmu, które nadal zachowały swoją aktualność w XXI wieku.

R1CetLeF3kQxb
(Uzupełnij).

Konserwatyzm

Odmienne koncepcje głosili europejscy konserwatyści. Ich rola wzrosła w związku z doświadczeniami rewolucji francuskiej. Lud jawił im się jako groźna, niszczycielska siła, którą należy okiełznać. Wydawało się, że jedynie monarchowie europejscy mogą dać gwarancję utrzymania porządku. W środowisku konserwatywnym widać jednak różnice poglądów. Joseph de Maistre [czyt. Josef de Mestr] wyrażał koncepcje najbardziej zagorzałych przeciwników zmian, których nazywano reakcjonistami. Byli oni przeciwnikami jakiegokolwiek postępu w polityce, gospodarce i nauce. Byli jednak i tacy konserwatyści, którzy dostrzegali zmiany dokonujące się w społeczeństwie. Za ojca nowoczesnego konserwatyzmu uważany jest Edmund Burke [czyt. Berk].

RVeSKT708jOFF
Edmund Burke
Źródło: domena publiczna.

Był on przeciwnikiem rewolucji społecznej, którą uważał za największe zło. Za podstawę życia społecznego uważał rodzinę, a religię traktował jako podstawę jedności moralnej społeczeństwa. Odrzucał ideę równości społecznej, na rzecz zróżnicowania społeczeństwa wedle posiadanego majątku. Konserwatyści chcieli bronić ideałów cywilizacji chrześcijańskiej przed zagrożeniami, które – ich zdaniem – niósł liberalizm.

RJK0GaSpVn8fn
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z podanych zdań są fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Konserwatyści byli zwolennikami idei unowocześnienia społeczeństwa., 2. Rozwój koncepcji konserwatywnych był spowodowany zwycięstwami Napoleona Bonaparte., 3. Konserwatyści chcieli oparcia społeczeństwa na tradycyjnych wartościach.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jakie były założenia skrajnej postaci konserwatyzmu, czyli reakcjonizmu.

R7tqpsSq38w0P
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Socjalizm

Rozwój gospodarki kapitalistycznej odbywał się w warunkach ostrego konfliktu między kapitalistamikapitaliścikapitalistami a robotnikami. Niskie płace, złe warunki pracy oraz wyzysk prowadziły do żywiołowych wystąpień i buntów. Jednocześnie rozwijały się także poglądy krytyczne wobec kapitalizmu. Nazywamy je ogólnym mianem idei socjalistycznych. Pierwsi socjaliści, są często nazywani socjalistami utopijnymisocjalizm utopijnysocjalistami utopijnymi. Odwoływali się oni do altruizmu i dobrej woli pracodawców. Chcieli oni organizować wspólnoty pracodawców i robotników, w których panowały by warunki gwarantujące każdemu należne miejsce, bez przymusu i wyzysku. Wśród socjalistów utopijnych można wymienić Karola Fouriera [czyt. Furie].

R1McJd6oZpsYj
Karol Fourier
Źródło: domena publiczna.

Uznawał on za konieczną likwidację dotychczasowego układu społecznego. Proponował utworzenie dobrowolnych zrzeszeń przedstawicieli wszystkich zawodów. Mieli oni mieszkać w osiedlach nazwanych przez niego falansterami.

Rbgp4HQpONCzg
Falanster – plan opracowany przez K. Fouriera
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego pierwszych socjalistów nazywano mianem utopistów.

RkJmXJEERmRul
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Wśród innych przedstawicieli tego nurtu rozważań o społeczeństwie można wymienić Henryka Saint‑Simona [czyt. Sę simona] i Roberta Owena [czyt. ołena]. Wcielenie w życie poglądów socjalistów utopijnych okazało się niemożliwe. Jednak zainspirowali oni krytykę porządku kapitalistycznego. Kontynuatorami idei socjalizmu utopijnego stali się zwolennicy tzw.,. socjalizmu rewolucyjnego, albo komunizmu. Związani są z nim Karol Marks i Fryderyk Engels.

RfG2fjeFodYe8
Karol Marks
Źródło: domena publiczna.

Byli oni działaczami Związku Komunistów i napisali program działania tej organizacji. Przyjął on postać broszury zatytułowanej Manifest Komunistyczny. Wydano go w 1848 r. i data ta jest uważana za narodziny ruchu komunistycznego. Jego celem było zburzenie istniejącego porządku społecznego i zbudowanie nowego opartego na sprawiedliwości społecznej, który nazwano socjalizmem lub – w jego wyższej formie – komunizmem. Cel ten zamierzano osiągnąć drogą rewolucji.

RWEzcGcKriLbe
Ćwiczenie 5
Wskaż, za podstawę jakiego ruchu został przyjęty „Manifest Komunistyczny”. Możliwe odpowiedzi: 1. burżuazyjnego, 2. chłopskiego, 3. robotniczego, 4. chrześcijańskiego
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RTcU9ywZGhb9o
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Rewolucja francuska przyniosła różnorodne efekty. Doprowadziła do zniesienia 1. mieszczaństwa, 2. kapitalistyczne, 3. przywilejów, 4. szlachty, 5. zamożności duchowieństwa i 1. mieszczaństwa, 2. kapitalistyczne, 3. przywilejów, 4. szlachty, 5. zamożności. Zaczęło się kształtować nowoczesne społeczeństwo 1. mieszczaństwa, 2. kapitalistyczne, 3. przywilejów, 4. szlachty, 5. zamożności. Jego cechą charakterystyczną było to, że o pozycji człowieka decydowało nie
[urodzenie}, lecz poziom 1. mieszczaństwa, 2. kapitalistyczne, 3. przywilejów, 4. szlachty, 5. zamożności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RH6jmWoKtzjWw
Ćwiczenie 7
Podane niżej słowa przydziel do odpowiednich koncepcji politycznych. Konserwatyzm Możliwe odpowiedzi: 1. wolność, 2. swoboda wyznania, 3. rodzina, 4. religia Liberalizm Możliwe odpowiedzi: 1. wolność, 2. swoboda wyznania, 3. rodzina, 4. religia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2Thy09smfYpU
Ćwiczenie 8
Uzupełnij podany niżej tekst. Ruch sprzeciwu wobec zasad działania społeczeństwa kapitalistycznego narodził się w wieku 1. ewolucji, 2. rewolucji, 3. XIX, 4. komunistycznego, 5. socjalistów. Jego twórcy noszą nazwę 1. ewolucji, 2. rewolucji, 3. XIX, 4. komunistycznego, 5. socjalistów. W roku 1848 r. zostały sformułowane założenia ruchu 1. ewolucji, 2. rewolucji, 3. XIX, 4. komunistycznego, 5. socjalistów. Jego założyciele uważali, że sprawiedliwy ustrój można wywalczyć tylko na drodze 1. ewolucji, 2. rewolucji, 3. XIX, 4. komunistycznego, 5. socjalistów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik pojęć

kapitaliści
kapitaliści

grupa społeczna dysponująca kapitałem (czyli środkami pieniężnymi), które można było zainwestować w rozwój gospodarki, potocznie właściciele fabryk

komunizm
komunizm

ideologia społeczna, której celem jest zbudowanie społeczeństwa bezklasowego, bez własności prywatnej, z wiodącą rolą klasy robotniczej

liberalizm
liberalizm

wyraz pochodzi z języka łacińskiego: liber - wolny; zespół poglądów powstały w XVIII i XIX w., uznający wolność za nadrzędną wartość w życiu człowieka i społeczeństwa konserwatyzm – w myśleniu politycznym to zespół poglądów uznających za najważniejsze tradycyjne wartości, takie jak rodzina, religia i państwo

reakcjonizm
reakcjonizm

w myśleniu politycznym pogląd nawołujący do odtworzenia porządków społecznych z minionych epok

republika
republika

dosłownie: rzecz publiczna; ustrój polityczny, w którym władza jest sprawowana przez organ wyłoniony na określony czas w wyniku wyborów

rewolucja
rewolucja

w szerszym znaczeniu to gwałtowna zmiana dokonująca się w krótkim okresie czasu, w węższym znaczeniu – szybka zmiana ustroju politycznego i społecznego odbywająca się zwykle przy użyciu przemocy

socjalizm
socjalizm

wyraz pochodzi z języka łacińskiego: socialis - społeczny; zespół poglądów nawiązujących do idei wprowadzenia ustroju sprawiedliwości społecznej, opartego na rzeczywistej równości społecznej

socjalizm utopijny
socjalizm utopijny

jedna z ideologii powstałych na przełomie XVIII i XIX w.; poddawała ona krytyce rodzących się ustrój kapitalistyczny, przymiotnik „utopijny” odwoływał się do proponowanych nierealistycznych sposobów zmiany istniejącego systemu

utopijny
utopijny

przymiotnik utworzony od słowa utopia, oznacza postulat niemożliwy do spełniania

Edmund Burke (1729‑1797)
Edmund Burke (1729‑1797)

irlandzki pisarz i filozof, krytyk rewolucji francuskiej

Fryderyk Engels (1820–1895)
Fryderyk Engels (1820–1895)

niemiecki filozof i socjolog, jeden z głównych założycieli ruchu robotniczego

Henryk de Saint‑Simon (1760‑1825)
Henryk de Saint‑Simon (1760‑1825)

francuski pisarz, filozof, ekonomista

Joseph de Maistre (1753‑1821)
Joseph de Maistre (1753‑1821)

włoski filozof, urzędnik i dyplomata

Karol Fourier (1772‑1837)
Karol Fourier (1772‑1837)

francuski myśliciel, socjalista utopijny

Karol Marks (1818‑1883)
Karol Marks (1818‑1883)

niemiecki pisarz, filozof, działacz polityczny, główny ideolog komunizmu

Robert Owen (1771‑1858)
Robert Owen (1771‑1858)

angielski działacz społeczny, pionier ruchu spółdzielczego

Bibliografia

Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej, red. R. Goodin, P. Petit, Warszawa 1998.

J. Szacki, Spotkania z utopią, Warszawa 1980.

Słownik historii doktryn politycznych, pod red. M. Jaskólskiego, Warszawa 1997.