Idee polityczne w Europie w XIX wieku
rozpoznawać cechy charakterystyczne koncepcji politycznych kształtujących oblicze Europy w XIX wieku,
przypisywać myślicieli do różnych koncepcji ideowych w XIX wieku,
stosować poprawne nazewnictwo w odniesieniu do ideologii politycznych XIX wieku.
W XVIII wieku, wraz z rozwojem filozofii oświeceniowej rozwijały się nowe sposoby myślenia, które podważały istniejący porządek polityczny i społeczny. Rodził się wtedy nowy pogląd na życie społeczne, który z czasem nazwano mianem liberalizmuliberalizmu. Z czasem zaczęły się rodzić inne idee polityczne, które zdobywały sobie zwolenników.
Wprowadzenie
Doświadczenia rewolucjirewolucji francuskiej oraz epoki napoleońskiej pokazały, że nowe idee nie tylko mogą zbudować nowy świat, ale także zniszczyć dotychczasowy porządek. Gdy na kongresie wiedeńskim w 1814 r. spotkali się monarchowie europejscy, aby na nowo urządzić Europę, wydawało się, że świat będzie mógł zapomnieć o wstrząsach rewolucji. Wydawało się, że zwyciężyły idee konserwatyzmu, czy wręcz reakcjonizmu. Jednak następne dziesięciolecia przyniosły nowe wstrząsy i rewolucje (1830, 1848 r.). Jednocześnie wraz z rozwojem społeczeństwa kapitalistycznego rozwijała się jego krytyka. Stosunki społeczne oparte na bezwzględnej dominacji pieniądza i wyzysku rodziły sprzeciw, którego wyrazem stał się socjalizm i jego skrajna postać – komunizm.
Liberalizm
XIX wiek przyniósł zwycięstwo idei liberalizmu. Szlachta, dotychczas wiodąca w społeczeństwach europejskich, traciła na znaczeniu. W nowym, kapitalistycznym społeczeństwie triumfowała burżuazja, która stała się wiodącą grupą społeczną. Doktryna liberalna miała dwie postacie – liberalizm polityczny oraz liberalizm ekonomiczny. Liberałowie domagali się zniesienia przywilejów stanowych, zapewnienia równości wobec prawa oraz swobód politycznych. Politycznym ideałem stała się liberalna monarchia angielska lub republikarepublika. Na gruncie gospodarki liberałowie domagali się prawa do swobodnego działania, którego nie powinna krępować ingerencja państwa. Wyrażało się to w postulacie „Pozwólcie działać”. Ich zdaniem, państwo powinno pełnić tylko rolę „stróża nocnego”, zapewniającego porządek i strzegącego własności.
Wyjaśnij, dlaczego idee liberalne wywoływały w XIX wieku sprzeciw monarchów europejskich.
Podaj, które grupy społeczne korzystały w XIX wieku na rozwoju idei liberalnych, a które były im przeciwne.
Wymień dwa elementy programu politycznego liberalizmu, które nadal zachowały swoją aktualność w XXI wieku.
Konserwatyzm
Odmienne koncepcje głosili europejscy konserwatyści. Ich rola wzrosła w związku z doświadczeniami rewolucji francuskiej. Lud jawił im się jako groźna, niszczycielska siła, którą należy okiełznać. Wydawało się, że jedynie monarchowie europejscy mogą dać gwarancję utrzymania porządku. W środowisku konserwatywnym widać jednak różnice poglądów. Joseph de Maistre [czyt. Josef de Mestr] wyrażał koncepcje najbardziej zagorzałych przeciwników zmian, których nazywano reakcjonistami. Byli oni przeciwnikami jakiegokolwiek postępu w polityce, gospodarce i nauce. Byli jednak i tacy konserwatyści, którzy dostrzegali zmiany dokonujące się w społeczeństwie. Za ojca nowoczesnego konserwatyzmu uważany jest Edmund Burke [czyt. Berk].

Był on przeciwnikiem rewolucji społecznej, którą uważał za największe zło. Za podstawę życia społecznego uważał rodzinę, a religię traktował jako podstawę jedności moralnej społeczeństwa. Odrzucał ideę równości społecznej, na rzecz zróżnicowania społeczeństwa wedle posiadanego majątku. Konserwatyści chcieli bronić ideałów cywilizacji chrześcijańskiej przed zagrożeniami, które – ich zdaniem – niósł liberalizm.
Wyjaśnij, jakie były założenia skrajnej postaci konserwatyzmu, czyli reakcjonizmu.
Socjalizm
Rozwój gospodarki kapitalistycznej odbywał się w warunkach ostrego konfliktu między kapitalistamikapitalistami a robotnikami. Niskie płace, złe warunki pracy oraz wyzysk prowadziły do żywiołowych wystąpień i buntów. Jednocześnie rozwijały się także poglądy krytyczne wobec kapitalizmu. Nazywamy je ogólnym mianem idei socjalistycznych. Pierwsi socjaliści, są często nazywani socjalistami utopijnymisocjalistami utopijnymi. Odwoływali się oni do altruizmu i dobrej woli pracodawców. Chcieli oni organizować wspólnoty pracodawców i robotników, w których panowały by warunki gwarantujące każdemu należne miejsce, bez przymusu i wyzysku. Wśród socjalistów utopijnych można wymienić Karola Fouriera [czyt. Furie].

Uznawał on za konieczną likwidację dotychczasowego układu społecznego. Proponował utworzenie dobrowolnych zrzeszeń przedstawicieli wszystkich zawodów. Mieli oni mieszkać w osiedlach nazwanych przez niego falansterami.
![Kliknij, aby powiększyć Ilustracja przedstawia projekt zabudowań wspólnoty, którą zaplanował Karol Fourier [czyt. furie]. Jest to tzw. falanster. Stanowi on długi budynek o łamanym przebiegu. Jego część główna znajduje się na środku. Z obu stron widoczne są skrzydła, które na końcach rozszerzają się w place na planie kwadratu. Wewnątrz środkowej części konstrukcji znajduje się kolejny plac. Nad wejściem znajduje się wysoka wieża.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rbgp4HQpONCzg/1713169739/2DxXyoQ5t2tbb8FcEj6k4EsXvFhVPcQS.jpg)
Wyjaśnij, dlaczego pierwszych socjalistów nazywano mianem utopistów.
Wśród innych przedstawicieli tego nurtu rozważań o społeczeństwie można wymienić Henryka Saint‑Simona [czyt. Sę simona] i Roberta Owena [czyt. ołena]. Wcielenie w życie poglądów socjalistów utopijnych okazało się niemożliwe. Jednak zainspirowali oni krytykę porządku kapitalistycznego. Kontynuatorami idei socjalizmu utopijnego stali się zwolennicy tzw.,. socjalizmu rewolucyjnego, albo komunizmu. Związani są z nim Karol Marks i Fryderyk Engels.

Byli oni działaczami Związku Komunistów i napisali program działania tej organizacji. Przyjął on postać broszury zatytułowanej Manifest Komunistyczny. Wydano go w 1848 r. i data ta jest uważana za narodziny ruchu komunistycznego. Jego celem było zburzenie istniejącego porządku społecznego i zbudowanie nowego opartego na sprawiedliwości społecznej, który nazwano socjalizmem lub – w jego wyższej formie – komunizmem. Cel ten zamierzano osiągnąć drogą rewolucji.
[urodzenie}, lecz poziom 1. mieszczaństwa, 2. kapitalistyczne, 3. przywilejów, 4. szlachty, 5. zamożności.
Słownik pojęć
grupa społeczna dysponująca kapitałem (czyli środkami pieniężnymi), które można było zainwestować w rozwój gospodarki, potocznie właściciele fabryk
ideologia społeczna, której celem jest zbudowanie społeczeństwa bezklasowego, bez własności prywatnej, z wiodącą rolą klasy robotniczej
wyraz pochodzi z języka łacińskiego: liber - wolny; zespół poglądów powstały w XVIII i XIX w., uznający wolność za nadrzędną wartość w życiu człowieka i społeczeństwa konserwatyzm – w myśleniu politycznym to zespół poglądów uznających za najważniejsze tradycyjne wartości, takie jak rodzina, religia i państwo
w myśleniu politycznym pogląd nawołujący do odtworzenia porządków społecznych z minionych epok
dosłownie: rzecz publiczna; ustrój polityczny, w którym władza jest sprawowana przez organ wyłoniony na określony czas w wyniku wyborów
w szerszym znaczeniu to gwałtowna zmiana dokonująca się w krótkim okresie czasu, w węższym znaczeniu – szybka zmiana ustroju politycznego i społecznego odbywająca się zwykle przy użyciu przemocy
wyraz pochodzi z języka łacińskiego: socialis - społeczny; zespół poglądów nawiązujących do idei wprowadzenia ustroju sprawiedliwości społecznej, opartego na rzeczywistej równości społecznej
jedna z ideologii powstałych na przełomie XVIII i XIX w.; poddawała ona krytyce rodzących się ustrój kapitalistyczny, przymiotnik „utopijny” odwoływał się do proponowanych nierealistycznych sposobów zmiany istniejącego systemu
przymiotnik utworzony od słowa utopia, oznacza postulat niemożliwy do spełniania
irlandzki pisarz i filozof, krytyk rewolucji francuskiej
niemiecki filozof i socjolog, jeden z głównych założycieli ruchu robotniczego
francuski pisarz, filozof, ekonomista
włoski filozof, urzędnik i dyplomata
francuski myśliciel, socjalista utopijny
niemiecki pisarz, filozof, działacz polityczny, główny ideolog komunizmu
angielski działacz społeczny, pionier ruchu spółdzielczego
Bibliografia
Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej, red. R. Goodin, P. Petit, Warszawa 1998.
J. Szacki, Spotkania z utopią, Warszawa 1980.
Słownik historii doktryn politycznych, pod red. M. Jaskólskiego, Warszawa 1997.

![Slajd nosi tytuł: Arnold Boecklin [czyt.: buklin], Wolność. Na slajdzie przedstawiono napis po prawej stronie i ilustrację po lewej. Napis: Wolność była od czasów starożytnych jedną z ważnych wartości w życiu jednostek i społeczeństw. To jej obecność (lub brak) przesądzała o przynależności do grona wolnych, bądź niewolników. W XVIII wieku zrodziła się koncepcja, która w centrum spraw publicznych stawiała wszechstronnie rozumianą wolność. Ilustracja przedstawia alegorię wolności. Jest to półnaga kobieta siedząca na skale wśród chmur. Biodra ma przesłonięte powiewającą czerwoną tkaniną, na głowie frygijską czapkę, a pod nią ciemne związane na karku włosy. W prawej ręce trzyma gałąź palmową, na lewej siedzi ciemny drapieżny ptak.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwNPmwpEBaW8s/1713169719/15s3nNFWrauu0GrmT0EcEZDvuA9NSxtC.jpg)

![Slajd zatytułowano: Adam Smith. Po lewej stronie slajdu znajduje się napis, a po prawej ilustracja. Napis: Adam Smith (1823‑1890) [czyt.: smif] stał się ojcem idei liberalizmu ekonomicznego. Uważał, że ograniczenia narzucane przez monarchie absolutne hamują rozwój przedsiębiorczości i krępują społeczeństwa. Ilustracja przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku widziany z profilu. Ma duży nos i oczy, na głowie białą perukę. Ubrany jest w zapięty pod szyję ciemny surdut, spod którego widać białą koszulę.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1OeIsz4Bspeo/1713169725/2AIm2S5lyKrjYVVUhWsScADb464m3hiG.jpg)
![Slajd zatytułowano: Praca Adama Smitha „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”. Po lewej stronie znajduje się napis, a po prawej ilustracja. Napis: Swoje poglądy Smith [czyt.: smif] wyraził w dziele „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów". Stało się ono jednych z najchętniej czytanych dzieł ekonomicznych ostatnich 300 lat. Ilustracja przedstawia stronę tytułową dzieła Adama Smitha [czyt.: smifa] zatytułowanego: “Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”. Jest to trzecie wydanie tej książki. Tytuł jest podany na samej górze strony, natomiast nazwisko autora jest tuż pod nim.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRss3NInqqL8g/1713169725/2l9odb32b4rdVMU5WbjYY8h5Omax1jpf.jpg)


![Slajd zatytułowano: Benjamin Constant. Po lewej stronie slajdu znajduje się napis, a po prawej ilustracja. Napis: W 1. połowie XIX wieku wielu myślicieli europejskich sformułowało poglądy, które stały się podstawą liberalizmu, jako koncepcji politycznej. Do przedstawicieli tego nurtu należał Benjamin Constant (1767‑1830) [czyt.: benjamin konstant]. Ilustracja przedstawia portret młodego mężczyzny. Ma na sobie surdut, spod którego wystaje koszula. Pod szyją ma fantazyjnie zawiązany szal.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1P7Pstg70Rql/1713169728/1szyO8sQGwFfA12wCPhynJyS3hREEBYj.jpg)
![Slajd zatytułowano: E. Delacroix [czyt.: delakrua], Wolność wiodąca lud na barykady. Po lewej stronie slajdu znajduje się napis, a po prawej ilustracja. Napis: Hasła wolności politycznej stały się jednymi z najważniejszych w walce o upodmiotowienie społeczeństw europejskich, czyli zapewnienie im realnego wpływu na władzę. Obraz przedstawia kobietę z nagą piersią, ubraną w długą suknię spod której widać bose stopy. Kobieta ma na głowie czapkę frygijską. Trzyma ona w jednej ręce karabin, a w drugiej sztandar republiki francuskiej. Kobieta stąpa po barykadzie, na której leżą ciała poległych. Na jej widok podnosi się leżący młody człowiek z chustką zawiązaną na szyi. Towarzyszy jej po prawej stronie młody chłopiec w ubogim stroju, który we wzniesionej ręce trzyma pistolet. Po lewej stronie widzimy młodego mężczyznę w surducie i cylindrze, który trzyma oburącz karabin. Obok niego przedstawiony został mężczyzna w stroju robotnika. Za nimi dostrzec można grupę uzbrojonych ludzi, którzy podążają za wolnością. W tle widać dym.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RnSRU0cqnCJ2U/1713169729/1egGRStrrkWvuFqUxaBX9WrPFKuKhikS.jpg)


![Slajd zatytułowano: John Rawls [czyt.: rols]. Po lewej stronie slajdu znajduje się napis, a po prawej ilustracja. Napis: Liberalizm obronił jednak swoją pozycję polityczną. Choć dziś znacząco różni się od swojej postaci z XIX wieku, to jednak nadal zachował swoją żywotność jako idea wolności jednostki i społeczeństwa. Ideę liberalizmu propagował John Rawls (1921‑2002) [czyt.: dżon rols] jeden z najbardziej wpływowych filozofów XX wieku. Zdjęcie przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku, widziany z profilu. Ma jasne włosy zaczesane na bok i okulary w grubej oprawie. Ubrany jest w sweter spod którego widać koszulę z kołnierzykiem i podkoszulek.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RyN8pXPoI3lan/1713169732/2SsHTuoTmSU1g7nLCyRUz5GK8NSKn3cJ.jpg)