Idioms – animals
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:zna wyrażenia idiomatyczne związane ze zwierzętami;
wie, w jakim kontekście należy używać tychże wyrażeń.
Umiejętności
Uczeń:potrafi znaleźć definicje do podanego idiomu;
potrafi uzupełnić brakujące elementy w oparciu o kontekst.
Metoda pracy
Prezentacja, gra „Kalambury”.Forma pracy
Praca z całą klasą, praca w grupie, praca indywidualna w oparciu o kartę pracy uczniaŚrodki dydaktyczne
Karta pracy ucznia, karty do gry „Kalambury”.Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
powitanie,
sprawdzenie listy obecności.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie i zapisanie tematu lekcji „Idioms – animals”.
Faza realizacyjna
Karta pracy ucznia [1]
Put the missing words into phrases and match them to a definition.
donkey work
hard, boring workthe lion's share
the largest part of somethingplay cat and mouse
to try to defeat someone by tricking thembe like a fish out of water
to feel uncomfortable because of an unfamiliar situationdog‑tired
extremely tireda big fish
an important or powerful personhave a memory like an elephant
to be very good at remembering thingslet the cat out of the bag
to tell people secret information, often without intending toKarta pracy ucznia [2]
Replace the definition with an appropriate phrase. There is one extra phrase.a. She starts work at 5 a.m. and gets home at 9 p.m., [extremely tired] dog‑tired after so many hours.
b. Of course I won’t forget. I [am very good at remembering things] have a memory like an elephant.
c. Look at that man over there. He is a president of our company – [an important person] a big fish.
d. Don’t [try to trick] play cat and mouse with me!
e. The [largest part] lion’s share of our budget goes to charity.
f. This is a secret so please don’t [give the secret] let the cat out of the bag.Faza podsumowująca
Kalambury
Nauczyciel dzieli klasę zależnie od liczebności na 2 lub 3 grupy. Kolejno lider każdej grupy otrzymuje na karcie hasło, które musi przedstawić za pomocą mimiki i gestów swojej grupie. Za właściwe odgadnięcie hasła grupa otrzymuje 10 pkt., jeśli grupa w przewidzianym czasie nie jest w stanie ustalić hasła, grupa kolejna może próbować je odgadnąć za połowę wartości punktów tj. 5 pkt. Nauczyciel wraz z uczniami ustala czas na odgadnięcie hasłaKarty z hasłami:
R1XPMnTF9nKya
Bibliografia
brakZałączniki
Karta pracy ucznia
Put the missing words into phrases and match them to a definition.
________ work
the _____________'s share
play ___________ and mouse
be like a __________ out of water
________‑tired
a big __________
have a memory like an _________
let the ________ out of the bag
hard, boring work
to be very good at remembering things
extremely tired
to feel uncomfortable because of an unfamiliar situation
the largest part of something
to tell people secret information, often without intending to
an important or powerful person
to try to defeat someone by tricking themKarta pracy ucznia.
Replace the definition with an appropriate phrase. There is one extra phrase.
a. She starts work at 5 a.m. and gets home at 9 p.m., [extremely tired] ___________ after so many hours.
b. Of course I won’t forget. I [am very good at remembering things___________________
c. Look at that man over there. He is a president of our company – [an important person] ____________________
d. Don’t [try to trick] _______________________ with me!
e. The [largest part] _______________________ of our budget goes to charity.
f. This is a secret so please don’t [give the secret] __________________
Czas trwania lekcji
45 minutUwagi do scenariusza
Należy wyciąć karty niezbędne do gry „Kalambury”.