„Idź, serdeńko, bo cię trzepnę” – Zemsta o kłótni i zgodzie
Konflikty, jakie rodzą się między mieszkającymi w sąsiedztwie rodzinami, nie są niczym niezwykłym i często wynikają z błahych powodów. Nieporozumienia mogą doprowadzić do gwałtownych działań, opartych na złych emocjach, a w konsekwencji stać się źródłem nienawiści i zemsty. Intrygi, nieumiejętność porozumiewania się i prowadzenia negocjacji są często związane ze skrajnie różnymi charakterami skonfliktowanych ze sobą osób. Tę zasadę wykorzystał Aleksander Fredro, tworząc w Zemście postaci – CześnikaCześnika Raptusiewicza i RejentaRejenta Milczka.
1) Poszukaj – odnosząc się do różnych źródeł wiedzy – wyjaśnienia pojęć: „zemsta” i „konflikt”.
2) Przeczytaj Zemstę Aleksandra Fredry.
3) Obejrzyj film Zemsta (2002) w reżyserii Andrzeja WajdyAndrzeja Wajdy.
O dziele
Zemsta Aleksandra Fredry powstała w 1833 roku, została wystawiona na scenie we Lwowie w 1834 roku. Dzieło opublikowano cztery lata później – w 1838 roku. Utwór nawiązuje do autentycznego konfliktu, związanego z podziałem zamku w OdrzykoniuOdrzykoniu – miejscu, w którym komediopisarz osiadł po ślubie z Zofią z Jabłonowskich SkarbkowąZofią z Jabłonowskich Skarbkową. Połowę zamku Fredro otrzymał w posagu, natomiast druga połowa należała do innej rodziny. Z dokumentów majątkowych tego rejonu wynika, że w XVII wieku w Odrzykoniu toczył się proces między sąsiadami zamieszkującymi dolny i górny zamek: Piotrem FirlejemPiotrem Firlejem i Janem SkotnickimJanem Skotnickim. Osią niezgody stały się m.in. rynny zalewające dolną część zamku oraz… mur. Długi konflikt zakończył ślub dzieci przedstawicieli obu rodzin: syna wojewody lubelskiego – Mikołaja FirlejaMikołaja Firleja i córki kasztelana połanieckiego – Zofii SkotnickiejZofii Skotnickiej.
W czasach zaborów słowo „zemsta” kojarzyło się z zemstą na wrogu. Dlatego też cenzura narzuciła rozszerzenie tytułu, aby nie wywoływał on tak jednoznacznych skojarzeń. Zasugerowano pisarzowi, aby zatytułował swoje dzieło: Zemsta za mur graniczny.
Zemsta
Przywołane fragmenty do przeczytania z podziałem na role.
ZemstaAKT I, scena siódma
Papkin, Śmigalski, kilku służących z kijami, później Rejent i Cześnik w oknach
PAPKIN
Panie majster, proszę waści
Przyzwoicie, grzecznie, ładnie,
Nie murować tu z napaści,
Bo mu na grzbiet co upadnie.po krótkim milczeniu
Wy zaś drudzy, dobrzy ludzie,
Którzy młotki, piony, kielnie
W niepotrzebnym dzisiaj trudzie
Używacie arcydzielnie,
Idźcie wszyscy precz do czarta!po krótkim milczeniu
Będzie, widzę, rzecz uparta!
Ta hołota, jakby głucha,
Mego słowa ani słucha. –
No, Śmigalski za kark! weź narzędzie!
Grzecznie, ładnie, bez hałasu,
Niech wszystkiemu koniec będzie.
Nic się nie bój – ja za tobą.Śmigalski posuwa się z służącymi ku mularzom. Papkin cofa się za róg domu.
ŚMIGALSKI
Precz! precz!REJENT
w oknieStójcie! co to znaczy?
ŚMIGALSKI
Cześnik, pan mój, kazać raczy,
Aby muru nie kończono.CZEŚNIK
w oknieTak jest, każę, bo mam prawo.
Dalej naprzód! dalej żwawo!Śmigalski posuwa się naprzód. Papkin, który był wyszedł, znowu się cofa za róg domu.
REJENT
Jakie prawo?CZEŚNIK
Jak kupiono
Mur graniczny, tak zostanie.REJENT
Ależ, luby, miły panie,
To szaleństwo z waszej strony –
I mur będzie naprawiony.CZEŚNIK
Wprzódy trupem go zaścielę.REJENT
do mularzyKończcie śmiało, przyjaciele,
Gardźcie ze mną próżnym krzykiem.CZEŚNIK
Chcesz więc bójki?REJENT
Mój cześniku,
Mój sąsiedzie, luby, miły,
Przestań też być rozbójnikiem.CZEŚNIK
Co! jak! – Żwawo! bij, co siły!Śmigalski ze swoimi ludźmi wstępuje na mur. Mularze cofają się tak, że bójka zostaje zakryta częścią muru całego.
REJENT
Panie majster, ja w obronie –
Nic się nie bój! – Niechaj bije,
Kiedy go tam świędząświędzą dłonie.
Dobrze! dobrze! – po czuprynie.
Ot, tak – lepiej! – co się wlezie!
Nic się nie bój! – z tego trzeba. –
Niechaj bije! Świat nie zginie!
Ja Cześnika za to skryję,
Gdzie nie widać ziemi, nieba.CZEŚNIK
wołając za siebieHej! Gerwazy! daj gwintówkę!
niechaj strącę tę makówkę!
Prędko!Rejent zamyka okno
Ha, ha! fugas chrustas!
No, Śmigalski, dosyć będzie!
Daj półzłotka albo złoty
BasarunkuBasarunku dla hołoty,
Ale zabierz im narzędzie.
Dosyć, dosyć na dziś będzie.Zamyka okno
Po odejściu wszystkich Papkin, obejrzawszy się, że już nie ma nikogo, mówi ku murowi:PAPKIN
samHa! hultaje, precz mi z drogi,
Bo na miazgę was rozgniotę –
Nie zostanie jednej nogi.
A mam diablą dziś ochotę!
Wielu was tam?
Chodź tu który!
Nie wylezie żaden z dziury?
O wy łotry! O wy tchórze!
Jutro cały zamek zburzę.
Wypisz – w odniesieniu do przywołanego fragmentu Zemsty – określenia nacechowane emocjonalnie, wskazujące na ekspresję słowną osoby, która je wypowiada. W swojej wypowiedzi uwzględnij np. wyzwiska (typu: „łotry”), formy trybu rozkazującego, groźby, wykrzyknienia.
Wyjaśnij, na czym polega komizm językowy w przywołanym fragmencie: „Hej! Gerwazy! daj gwintówkę! niechaj strącę tę makówkę!”. Co symbolizuje w tym cytacie słowo „makówka”, a jakie skojarzenia w tobie wywołuje?
Aleksander Fredro — wybitny komediopisarz
Aleksander Fredro
jeden z najznakomitszych polskich komediopisarzy, pamiętnikarz, poeta i bajkopisarz, także społecznik, żołnierz i polityk, pochodził z galicyjskiej rodziny średnioszlacheckiej. Fredro to także utalentowany gracz karciany, wielbiciel spotkań towarzyskich, aktywny uczestnik balów, barwna postać życia społeczno‑kulturalnego, doskonały obserwator czasów mu współczesnych. Pisarz nigdy nie zdobył formalnego wykształcenia, nie chodził do szkół publicznych, nie studiował na uniwersytecie, ale otrzymał edukację domową od pobłażliwego guwernera, Płachetki. Ten uczył młodego Fredrę tylko muzyki, francuskiego i znajomości obyczajów.
Aleksander Fredro brał udział w wojnach napoleońskich, co stało się dla pisarza wielką szkołą życia, świata i historii. Tak Fredro napisał o początkach swego życia wojskowego:
Pisarz odwiedził także Paryż (przebywał tam w latach 1850–1855), gdzie poznał Adama MickiewiczaAdama Mickiewicza. Fredro miał okazję bywać we wspaniałym paryskim teatrze, który wpłynął niewątpliwie na jego twórczość komediową. W 1828 roku Aleksander Fredro ożenił się z Zofią z Jabłonowskich Skarbkową i osiadł pod Lwowem. Prowadził aktywną działalność obywatelską i kulturalną, został posłem do Sejmu Stanowego w Galicji, walczył z władzami austriackimi o wprowadzenie języka polskiego do szkół i urzędów, współpracował z instytucjami naukowymi i lwowskimi teatrami. Fredro był członkiem Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Pisarz został honorowym obywatelem Lwowa i członkiem Akademii Umiejętności w Krakowie. Sztuki komediowe autorstwa Fredry wciąż cieszą się dużym powodzeniem i nawet w czasach współczesnych są wystawiane w wielu polskich teatrach. Do najbardziej popularnych dzieł tego pisarza należą: Damy i huzary, Pan Jowialski, Śluby panieńskie, Mąż i żona, Dożywocie, Cudzoziemszczyzna i Zemsta.
Pomnik Aleksandra Fredry powstał w 1879 roku we Lwowie. Jego twórcą był Leonard MarconiLeonard Marconi. Po wybuchu II wojny światowej pomnik został przewieziony do Wilanowa, a stamtąd – w 1956 roku – przeniesiono go do Wrocławia, gdzie stoi do czasów obecnych.
Zadania
Ułóż – na podstawie znajomości treści dramatu – plan wydarzeń w Zemście.
Scharakteryzujcie bohaterów dramatu.
Podzielcie osoby dramatu na pierwszoplanowe, drugoplanowe i epizodyczne.
Wpiszcie do tabeli w zeszycie najważniejsze informacje o tych bohaterach, podając ich główne cechy charakteru.
Weźcie udział w dyskusji o bohaterach występujących w komedii Fredry. Następnie dokonajcie podziału tych osób dramatu, uwzględniając te, które ze sobą współpracują, i te, które ze sobą „walczą”: Rejent Milczek, Cześnik Maciej Raptusiewicz, Klara Raptusiewiczówna, Józef Papkin, Podstolina Hanna Czepiersińska, Wacław Milczek, Perełka, Dyndalski, Śmigalski, Mularze (murarze), Ludzie z kaplicy.
Wskaż, pracując w parze z koleżanką/kolegą, najzabawniejsze sceny z komedii Fredry. Następnie napisz, dlaczego te sceny ciebie/was śmieszą.
Aleksander Fredro wykorzystał w komedii trzy rodzaje komizmu: komizm sytuacyjny, komizm postaci i komizm językowy. Pracując w grupach, odnajdźcie w tekście dzieła Fredry przykłady charakterystyczne dla tych trzech typów komizmu.
Propozycja podpowiedzi dla uczniów w formie pytań, np.: Do jakiej kategorii komizmu zaliczyłbyś scenę dyktowania listu przez Cześnika?
Do jakiej kategorii zaliczyłbyś sceny oświadczyn Papkina czy spisania testamentu przez Papkina?
Do jakich kategorii zaliczyłbyś postacie o charakterystycznym wyglądzie, zachowaniu i nazwiskach uwypuklających ich cechy charakteru: Raptusiewicza i Milczka?
Do jakich kategorii zaliczyłbyś charakterystyczne i ulubione powiedzonka bohaterów?
gatunek dramatu obejmujący utwory o pogodnej tematyce i żywej akcji, najczęściej zamkniętej rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów (happy endhappy end), operujące chwytami komizmu językowego, karykaturalnegokarykaturalnego wyjaskrawienia i groteskigroteski, często mające charakter satyrycznysatyryczny. Wśród klasycznych form dramatu komedia stanowiła gatunek opozycyjny względem tragedii; wzajemne relacje obu gatunków opierały się przede wszystkim na przeciwstawieniach: patosu i wesołości, kompozycji zwartej i kompozycji luźnej (epizodycznej), jednolitości wysokiego stylu i różnorodności stylistycznej.
jedna z najbardziej rozpowszechnionych odmian komedii, traktowana jako opozycyjna względem komedii sytuacji, obejmująca utwory, w których na plan pierwszy przed akcję wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów, operująca środkami komicznego wyjaskrawienia w celu zbudowania zindywidualizowanych lub stypizowanych portretów charakterologicznych. Postacie zarysowane przez komedię charakterów są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem.
Opowiedz historię miłości Wacława i Klary. W wypowiedzi zwróć uwagę na to, że zakochani są przedstawicielami zwaśnionych rodów. Uwzględnij również rolę Podstoliny – dawnej przyjaciółki Wacława.
Wyjaśnij, jaka jest rola intrygiintrygi w tej historii miłosnej.
Wynotuj z tekstu kilka najbardziej charakterystycznych cech szlachty.
Znajdź w tekście argumenty potwierdzające opinię, że autor chciał ukazać w komedii zmierzch polskiej szlachty.
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że dzięki zastosowanemu komizmowi Zemsta Fredry zyskała wymiar ponadczasowy? Uzasadnij swoje stanowisko.
Pamiętniki Fredry
Trzy po trzy. PamiętnikiOśmnastego lutego, roku 1814, jechał na białym koniu człowiek średniego wieku, nieco otyły, w sieraczkowymsieraczkowym surducie pod szyję zapiętym, w kapeluszu stosowanym bez żadnego znaku prócz małej trójkolorowej kokardy. Za nim, w niejakiej odległości, drugi, znacznie młodszy, także w surducie, ale ciemnozielonym, także w kapeluszu bez znaków, także zgarbiony równie jak pierwszy, a może i lepiej – siedział na dereszowatymdereszowatym koniu. Koń biały, krwi orientalnej, był niewielki, niepokaźny, ale dzielny. Deresz zaś był... dereszowaty, trudno co o nim więcej powiedzieć; niewstrzymywany ani sławą przodków, ani swoim własnym usposobieniem, potykał się często na drodze, którą mu los codziennie wyznaczał.
Pierwszym z tych jeźdźców był Napoleon, drugim byłem ja. Między nami liczny sztab cesarski, gdzie ja niby na szarym końcu miejsce moje miałem, rozpuścił szeroko skrzydła na prawo i na lewo po śniegiem okrytym polu. Za nami postępowały służbowe szwadrony gwardii, a na samym końcu świergotliwa i niesforna czereda ciurówciurów z powodnymi i jucznymi końmi sztabowych oficerów. Jechał więc Cesarz, jechali wszyscy, jechałem i ja. A ile w noc pogodną gwiazd na niebie, w tyle miejsc, stron, przedmiotów, nieodgadnionych labiryntów pędziły rozstrzelone myśli nasze – a każda z nich znowu, jak racy słup ognisty, składała się z milionów iskier, iskier wspomnienia lub nadziei. Te padały to na tronowe kobierce, to na murawę zagrody rodzinnej – mieszały się z jarzącym światłem uczty albo z mdłym promykiem nocnego kagańca przy łożu chorego.
Niejedna przemknęła się po różanych ustach kochanki, niejedna spuściła się jak sen lekki po tak drogie w każdej porze życia błogosławieństwo matki. Były takie, co przebijały niebios sklepienia, i takie, co wnikały w zasutezasute już groby. Wiele, wiele pięło się po szczeblach zaszczytów, bogactw, sławy, ale też i wiele spadało na kwiaty cichego domowego szczęścia. Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli, gdy nagle, w mgnieniu oka, wszystkie jedną siłą uderzone, w jeden zbiegły się punkt. Tym punktem był huk mocny i powtórzony w niezbyt dalekiej przed nami odległości. – Armaty! tak armaty, nie ma wątpienia, ryczą coraz lepiej jak na wyścigi, która głośniej... wkrótce i ogień karabinowy, jakby kto groch sypał na bęben, zapełnił przerwy grzmotu działowego.
– Aha! – rzekł niejeden i zaglądnął do manierki, alias flaszki. – Aha – powiedział, ale nic nie wiedział, kto atakuje, kto odpiera, czy to korpus jaki, czy też armia cała taniec rozpoczyna, szary koniec nic nie wiedział. – Biją się... daj Boże szczęście, to quotidiankaquotidianka nasza, ale dlaczego tu – nie tam, dziś – nie jutro, nad tym nikt się nie zastanowił. Podówczas krytyczny rozbiór każdego rozkazu, każdej czynności przełożonego nie był koniecznym zadaniem podkomendnych. Wojsko nie sejmowało, ale się biło. Starszy zdawał sprawę tylko swojemu starszemu, a młodszy słuchał z ufnością i działał, jak mu kazano. Ale tempora mutantur et nos mutamur in illistempora mutantur et nos mutamur in illis.
Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonaj następujące polecenia:
Powiedz, w jakich czasach toczą się wydarzenia przedstawione w pamiętniku hrabiego Aleksandra Fredry.
Oceń, w jaki sposób pisarz ukazuje w pamiętnikach postać Napoleona, a jak przedstawia samego siebie. W wypowiedzi wskaż środki artystyczne służące Fredrze do wykreowania zarówno postaci Napoleona, jak i jego samego. Podaj nazwy tych środków artystycznych.
Powiedz, o czym – zdaniem Fredry – myśleli żołnierze idący na wojnę.
Wypisz z tekstu kilka epitetów i porównań, a następnie określ ich wpływ na charakter świata ukazanego przez Fredrę.
Zastanów się i powiedz, czy przywołany fragment pamiętników Fredry można uznać za punkt kulminacyjny tej „żołnierskiej opowieści”:
Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli, gdy nagle, w mgnieniu oka, wszystkie jedną siłą uderzone, w jeden zbiegły się punkt. Tym punktem był huk mocny i powtórzony w niezbyt dalekiej przed nami odległości. – Armaty!
Uzasadnij swoje zdanie.
Na podstawie przytoczonego fragmentu tekstu Trzy po trzy powiedz, jakie są cechy narracji zastosowane w tym tekście kultury. Na czym – twoim zdaniem – polega narracja pamiętnikarska.
Zemsta na plakatach filmowych i teatralnych
Po obejrzeniu w internecie plakatu filmowego Zemsty w reżyserii Andrzeja Wajdy wykonaj następujące polecenia:
Odgadnij, którzy główni bohaterowie z komedii Fredry zostali sportretowani na plakacie filmowym.
Zastanów się i powiedz, która z osób przedstawionych na plakacie jest – według ciebie – najbardziej wyrazista. Uzasadnij swój wybór.
Oceń i omów, który z bohaterów ukazanych na plakacie filmowym jest – twoim zdaniem – najbardziej zabawny.
Po obejrzeniu w internecie różnych plakatów z przedstawień teatralnych Zemsty powiedz, który z przywołanych tekstów kultury wywarł na tobie największe wrażenie. Uzasadnij swój wybór. W odpowiedzi zwróć uwagę na graficzne rozwiązania zastosowane przez twórców plakatów, takie jak gra kolorów, symbolika (np. pistolet, krokodyl), relacje między słowem i obrazem.
Zadaniowo
Wyjaśnij, dlaczego Zemstę można nazwać także komedią historyczną.
Omów obraz szlachty, jaki wyłania się z komedii Fredry.
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Cześnik i Rejent – bohaterowie należący do starszego pokolenia – reprezentują inne wzorce zachowań niż przedstawiciele młodszej generacji (np. Wacław i Klara)? Uzasadnij swoje stanowisko.
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Papkin – jedna z najciekawszych i najbardziej barwnych postaci w komedii Fredry – łączy w sobie wszystkie trzy typy komizmu: postaci, sytuacji i języka? Uzasadnij swoje stanowisko w formie pisemnej.
Napisz charakterystykę porównawczą bohaterów Zemsty: Cześnika i Rejenta.
Napisz recenzję filmu Zemsta w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Czy potrafisz wskazać we współczesnych tekstach kultury (np. filmie, komiksie itp.) takiego bohatera, który łączy w sobie trzy typy komizmu? Uzasadnij swój wybór. W odpowiedzi wskaż te cechy wybranej postaci, które cię śmieszą.
Przygotuj razem z koleżankami i kolegami wybraną scenę z komedii Fredry. Następnie przedstawcie ją na forum klasy.