Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Idziemy do banku

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie poznają:

  • definicję banku,

  • podstawową terminologię związaną z bankiem i jego funkcjonowaniem, niezbędną do codziennej komunikacji.

Umiejętności

Uczniowie potrafią:

  • wyjaśnić definicję banku,

  • formułować zwroty i wyrażenia odnoszące się do podstawowych czynności bankowych,

  • porozumiewać się w banku.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa (giełda pomysłów – wspólne gromadzenie informacji), praca w grupach, w parach.

3. Środki dydaktyczne

Encyklopedia, słowniki

Ilustracje z kartą płatniczą (Bultez Ch., Bultez D., Repères pratiques)

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie do tematu.

Nauczyciel pisze na tablicy skróty: PKO, BPH, BGŻ, BOŚ i pyta uczniów, co one oznaczają. „Jak zdefiniowalibyście bank, co to jest bank?”

Nauczyciel rozdaje dwa słowniki: polski i francuski. Uczniowie szukają pojęcia bank i czytają na głos definicje ze słowników.

2. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę i dzieli ją na dwie części:

Operacje i czynności bankowe / Opérations et activités bancaires

Uczniowie podają propozycje do części polskiej, np.:

  • otworzyć konto

  • przelać pieniądze

  • pobrać pieniądze

  • wpłacić pieniądze

  • wziąć pożyczkę

Uczniowie dostają na paskach papieru francuskie odpowiedniki wypisanych na tablicy wyrażeń wraz z krótką definicją i dopasowują je do terminologii polskiej. Po akceptacji nauczyciela zapisują je we właściwym miejscu na tablicy.

3. Nauczyciel pisze teraz na tablicy francuskie wyrażenia, uczniowie zastanawiają się nad ich odpowiednikami po polsku.

l’employé(e) de banque

le banquier(ère)

le guichet

le coffre‑fort

le guichet automatique de banque (GAB)

la carte bancaire (CB)

le relevé de compte

Przy okazji użycia słów l’employé(e) de banque, le banquier(ère) mała powtórka z gramatyki (rodzaj żeński rzeczowników).

4. Nauczyciel podkreśla termin: la carte bancaire. Pyta uczniów, co to jest karta płatnicza i do czego służy. Uczniowie pracują w grupach, szukając odpowiedzi, następnie odczytują na głos propozycje i zapisują je na tablicy .

* retirer de l’argent

la carte bancaire sert à* payer des achats

* acheter un billet de train

* prendre de l’essence dans les stations‑service

5. Uczniowie otrzymują ilustracje, rysunki przedstawiające kartę płatniczą. Ich zadaniem jest opisanie symboli i oznaczeń na karcie, np. la flèche, des pistes magnétiques, le nom du titulaire de la carte, la signature, le numéro de la carte.

5. Bibliografia

  1. Bultez Ch., Bultez D., Repères pratiques, NATHAN, Paris 1993.

  2. Gilmann B., Verrel M., Słownik tematyczny francusko‑polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

  3. Encyklopedia popularna PWN, pod red. W. Kryszewskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.

  4. Rey‑Debove J., Rey A., Le Petit Robert, Dictionnaires Le Robert, Paris 1996.

6. Załączniki

Zadanie domowe

W domu uczniowie opisują, jak należy używać karty płatniczej i o czym trzeba pamiętać przy jej stosowaniu. Na przykład: introduire la carte dans le distributeur dans le sens de la flèche, taper un code confidentiel...; il faut toujours signer la carte....

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RaAaJKjwVTzGY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.65 KB w języku polskim
R13fxRsIoo8Kg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim