Idziemy do banku
Idziemy do banku
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie poznają:
definicję banku,
podstawową terminologię związaną z bankiem i jego funkcjonowaniem, niezbędną do codziennej komunikacji.
Umiejętności
Uczniowie potrafią:
wyjaśnić definicję banku,
formułować zwroty i wyrażenia odnoszące się do podstawowych czynności bankowych,
porozumiewać się w banku.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa (giełda pomysłów – wspólne gromadzenie informacji), praca w grupach, w parach.
3. Środki dydaktyczne
Encyklopedia, słowniki
Ilustracje z kartą płatniczą (Bultez Ch., Bultez D., Repères pratiques)
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie do tematu.
Nauczyciel pisze na tablicy skróty: PKO, BPH, BGŻ, BOŚ i pyta uczniów, co one oznaczają. „Jak zdefiniowalibyście bank, co to jest bank?”
Nauczyciel rozdaje dwa słowniki: polski i francuski. Uczniowie szukają pojęcia bank i czytają na głos definicje ze słowników.
2. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę i dzieli ją na dwie części:
Operacje i czynności bankowe / Opérations et activités bancaires
Uczniowie podają propozycje do części polskiej, np.:
otworzyć konto
przelać pieniądze
pobrać pieniądze
wpłacić pieniądze
wziąć pożyczkę
Uczniowie dostają na paskach papieru francuskie odpowiedniki wypisanych na tablicy wyrażeń wraz z krótką definicją i dopasowują je do terminologii polskiej. Po akceptacji nauczyciela zapisują je we właściwym miejscu na tablicy.
3. Nauczyciel pisze teraz na tablicy francuskie wyrażenia, uczniowie zastanawiają się nad ich odpowiednikami po polsku.
l’employé(e) de banque
le banquier(ère)
le guichet
le coffre‑fort
le guichet automatique de banque (GAB)
la carte bancaire (CB)
le relevé de compte
Przy okazji użycia słów l’employé(e) de banque, le banquier(ère) mała powtórka z gramatyki (rodzaj żeński rzeczowników).
4. Nauczyciel podkreśla termin: la carte bancaire. Pyta uczniów, co to jest karta płatnicza i do czego służy. Uczniowie pracują w grupach, szukając odpowiedzi, następnie odczytują na głos propozycje i zapisują je na tablicy .
* retirer de l’argent
la carte bancaire sert à* payer des achats
* acheter un billet de train
* prendre de l’essence dans les stations‑service
5. Uczniowie otrzymują ilustracje, rysunki przedstawiające kartę płatniczą. Ich zadaniem jest opisanie symboli i oznaczeń na karcie, np. la flèche, des pistes magnétiques, le nom du titulaire de la carte, la signature, le numéro de la carte.
5. Bibliografia
Bultez Ch., Bultez D., Repères pratiques, NATHAN, Paris 1993.
Gilmann B., Verrel M., Słownik tematyczny francusko‑polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Encyklopedia popularna PWN, pod red. W. Kryszewskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
Rey‑Debove J., Rey A., Le Petit Robert, Dictionnaires Le Robert, Paris 1996.
6. Załączniki
Zadanie domowe
W domu uczniowie opisują, jak należy używać karty płatniczej i o czym trzeba pamiętać przy jej stosowaniu. Na przykład: introduire la carte dans le distributeur dans le sens de la flèche, taper un code confidentiel...; il faut toujours signer la carte....
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak