Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Idziemy do muzeum.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • zna wiersz W. Szymborskiej Muzeum

  • wie jakie jest przeznaczenie muzeów

  • wie jak zredagować zaproszenie

b) Umiejętności

Uczeń

  • odczytuje tekst na poziomie dosłownym i przenośnym

  • potrafi zredagować tekst zaproszenia

  • bogaci słownictwo

2. Metoda i forma pracy

Indywidualna, zbiorowa, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Ilustracje przedstawiające różne muzea, przedmioty, które uczniowie uznali za właściwe umieścić w muzeum, tekst wiersza W. Szymborskiej Muzeum, blok techniczny, pisaki, nożyczki,

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Uczniowie przynoszą na zajęcia przedmioty, które w ich domach mają wyjątkową wartość, przede wszystkim sentymentalną- krótka rozmowa o zgromadzonych eksponatach.

2. Podanie i wyjaśnienie tematu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Głośne przeczytanie wiersza Muzeum.

2. Uzupełnianie tabeli odpowiednimi pojęciami z tekstu. (załącznik 1)

3. Wyciąganie wniosków ze zgromadzonego słownictwa- w muzeum znajdują się wyłącznie przedmioty, cenne z różnych powodów.

4. Rozmowa z uczniami na temat różnych muzeów świata ( oglądanie ilustracji) oraz roli i funkcji muzeum w kulturze ludzkiej.

5. Wykonywanie według wzoru wizytówek do przyniesionych przedmiotów. (załącznik 2)

6. Rozmowa na temat wystaw stałych, czasowych, wernisaży odbywających się w muzeach.

7. Przypomnienie zasad redakcji zaproszenia.

8. Wykonywanie zaproszeń na otwarcie wystawy malarstwa w miejscowym muzeum.

9. Ozdabianie zaproszeń.

c) Faza podsumowująca

1. Uporządkowanie stanowisk pracy.

2. Wystawa najciekawszych zaproszeń w klasie.

5. Bibliografia

1.Matusiak B., Jak uczyć języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

2. Kryda B., Krajobraz poezji polskiej*, WSiP, Warszawa 1986.*

3. Buława I., Kubiczek M., Stworowa B., Scenariusze lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum, Cerinwest, Bielsko‑Biała 2001.

4. Bobiński W., Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

talerze

obrączki

wachlarz

miecze

korona

rękawica

but

wzajemności

rumieńców

gniewu

głowy

dłoni

nogi

Załącznik 2

Nazwa:

Pochodzenie:

Przeznaczenie

Czas powstania:

Cechy charakterystyczne:

Właściciel:

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

R1bbC2Jg0aPZY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.25 KB w języku polskim
R1EFeUpCXgvmI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim