Idziemy do muzeum
Idziemy do muzeum.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
zna wiersz W. Szymborskiej Muzeum
wie jakie jest przeznaczenie muzeów
wie jak zredagować zaproszenie
b) Umiejętności
Uczeń
odczytuje tekst na poziomie dosłownym i przenośnym
potrafi zredagować tekst zaproszenia
bogaci słownictwo
2. Metoda i forma pracy
Indywidualna, zbiorowa, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Ilustracje przedstawiające różne muzea, przedmioty, które uczniowie uznali za właściwe umieścić w muzeum, tekst wiersza W. Szymborskiej Muzeum, blok techniczny, pisaki, nożyczki,
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Uczniowie przynoszą na zajęcia przedmioty, które w ich domach mają wyjątkową wartość, przede wszystkim sentymentalną- krótka rozmowa o zgromadzonych eksponatach.
2. Podanie i wyjaśnienie tematu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Głośne przeczytanie wiersza Muzeum.
2. Uzupełnianie tabeli odpowiednimi pojęciami z tekstu. (załącznik 1)
3. Wyciąganie wniosków ze zgromadzonego słownictwa- w muzeum znajdują się wyłącznie przedmioty, cenne z różnych powodów.
4. Rozmowa z uczniami na temat różnych muzeów świata ( oglądanie ilustracji) oraz roli i funkcji muzeum w kulturze ludzkiej.
5. Wykonywanie według wzoru wizytówek do przyniesionych przedmiotów. (załącznik 2)
6. Rozmowa na temat wystaw stałych, czasowych, wernisaży odbywających się w muzeach.
7. Przypomnienie zasad redakcji zaproszenia.
8. Wykonywanie zaproszeń na otwarcie wystawy malarstwa w miejscowym muzeum.
9. Ozdabianie zaproszeń.
c) Faza podsumowująca
1. Uporządkowanie stanowisk pracy.
2. Wystawa najciekawszych zaproszeń w klasie.
5. Bibliografia
1.Matusiak B., Jak uczyć języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
2. Kryda B., Krajobraz poezji polskiej*, WSiP, Warszawa 1986.*
3. Buława I., Kubiczek M., Stworowa B., Scenariusze lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum, Cerinwest, Bielsko‑Biała 2001.
4. Bobiński W., Świat w słowach i obrazach, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
talerze obrączki wachlarz miecze korona rękawica but | wzajemności rumieńców gniewu głowy dłoni nogi |
Załącznik 2
Nazwa: Pochodzenie: Przeznaczenie Czas powstania: Cechy charakterystyczne: Właściciel: |
7. Czas trwania lekcji
2 godziny lekcyjne
8. Uwagi do scenariusza