| |
| |
| |
| |
| (1.11) zna podstawowe motywy ikonograficzne, rozpoznaje świętych, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć́ po atrybutach i sposobach przedstawień́; |
| |
| Ikonografia mitologiczna i chrześcijańska |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wie, co to jest atrybut,
zna pojęcie typu ikonograficznego,
wymienia typy ikonograficzne Matki Boskiej, Chrystusa, Trójcy Świętej,
zna atrybuty świętych i postaci mitologicznych
|
| umiejętności – uczeń:
przypisuje bogom greckim i świętym właściwe atrybuty,
opisuje wskazane typy ikonograficzne,
wyjaśnia obecność atrybutów w wizerunkach świętych i bogów greckich.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| ilustracje z obrazami ukazującymi świętych oraz bogów z ich atrybutami – albumy i czasopisma o sztuce; |
w tym zasoby multimedialne: | prezentacja multimedialna przedstawiająca różne ujęcie motywów ikonograficznych w malarstwie; zadanie interaktywne do powiazania atrybutów z przedstawieniami |
| |
| |
faza wprowadzająca: (5 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie ikonografii jako dziedziny badań historii sztuki, której zadaniem jest opis i interpretacja elementów treściowych i symbolicznych w dziełach sztuki, opisanych i rozpoznanych stałych tematów, symboli, atrybutów, alegorii.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z pojęciem atrybutu jako przedmiotu o charakterze symbolicznym związany z życiem danej postaci.
|
faza realizacyjna: (28 min.) |
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną trzech typów ikonograficznych w sztuce chrześcijańskiej.
Uczniowie zapoznają się z przedstawieniem typów Matki Boskiej. Nauczyciel wyjaśnia, że przedstawienie Marii jest często tłumaczone relacjami, jakie zachodzą w obrazie z Dzieciątkiem Jezus. Uczniowie próbują sami wyjaśnić różnice pomiędzy wskazanymi przedstawieniami, nauczyciel naprowadza i pomaga uczniom w odczytaniu obrazów.
Uczniowie zapoznają się również z dwoma przedstawieniami Chrystusa i dwoma rodzajami ujęcia Trójcy Świętej.
Nauczyciel wyjaśnia, że w odczytaniu obrazów pomagają nam symbole oraz atrybuty, które często związane są z życiem postaci, pełnioną przez nią funkcja, wydarzeniami.
Nauczyciel pokazuje kilka dzieł, w których bogowie greccy raz święci chrześcijańscy ukazani są z atrybutami. Uczniowie próbują odczytać, kto jest przedstawiony w danym dziele. Następnie nauczyciel wyświetla zadanie interaktywne; uczniowie sporządzają tabelę, w która wpiszą postać oraz przypisany jej atrybut
Nauczyciel rozdaje uczniom albumy lub czasopisma o sztuce (np. Wielcy Malarze). Uczniowie wyszukują i wypisują z materiałów źródłowych dzieła, które przedstawiają świętych i bogów greckich rozpoznanych po atrybutach.
|
faza podsumowująca: (12 min.) |
Uczniowie ponownie przystępują do rozpoznawania świętych i bogów na ilustracjach przygotowanych przez nauczyciela.
Ponownie w celu utrwalenia materiału uczniowie korzystają z zadania interaktywnego.
|