Ikonografia mitologiczna i chrześcijańska

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.11) zna podstawowe motywy ikonograficzne, rozpoznaje świętych, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć́ po atrybutach i sposobach przedstawień́;

Temat lekcji:

Ikonografia mitologiczna i chrześcijańska

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wie, co to jest atrybut,

  • zna pojęcie typu ikonograficznego,

  • wymienia typy ikonograficzne Matki Boskiej, Chrystusa, Trójcy Świętej,

  • zna atrybuty świętych i postaci mitologicznych

umiejętności – uczeń:

  • przypisuje bogom greckim i świętym właściwe atrybuty,

  • opisuje wskazane typy ikonograficzne,

  • wyjaśnia obecność atrybutów w wizerunkach świętych i bogów greckich.

postawy:

  • kształtowanie wartości poznawczych,

  • pobudzanie do wrażliwości estetycznej.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

ilustracje z obrazami ukazującymi świętych oraz bogów z ich atrybutami – albumy i czasopisma o sztuce;

w tym zasoby multimedialne:

prezentacja multimedialna przedstawiająca różne ujęcie motywów ikonograficznych w malarstwie;

zadanie interaktywne do powiazania atrybutów z przedstawieniami

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(5 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie ikonografii jako dziedziny badań historii sztuki, której zadaniem jest opis i interpretacja elementów treściowych i symbolicznych w dziełach sztuki, opisanych i rozpoznanych stałych tematów, symboli, atrybutów, alegorii.

  3. Nauczyciel zapoznaje uczniów z pojęciem atrybutu jako przedmiotu o charakterze symbolicznym związany z życiem danej postaci.

faza realizacyjna:

(28 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną trzech typów ikonograficznych w sztuce chrześcijańskiej.

  2. Uczniowie zapoznają się z przedstawieniem typów Matki Boskiej. Nauczyciel wyjaśnia, że przedstawienie Marii jest często tłumaczone relacjami, jakie zachodzą w obrazie z Dzieciątkiem Jezus. Uczniowie próbują sami wyjaśnić różnice pomiędzy wskazanymi przedstawieniami, nauczyciel naprowadza i pomaga uczniom w odczytaniu obrazów.

  3. Uczniowie zapoznają się również z dwoma przedstawieniami Chrystusa i dwoma rodzajami ujęcia Trójcy Świętej.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, że w odczytaniu obrazów pomagają nam symbole oraz atrybuty, które często związane są z życiem postaci, pełnioną przez nią funkcja, wydarzeniami.

  5. Nauczyciel pokazuje kilka dzieł, w których bogowie greccy raz święci chrześcijańscy ukazani są z atrybutami. Uczniowie próbują odczytać, kto jest przedstawiony w danym dziele. Następnie nauczyciel wyświetla zadanie interaktywne; uczniowie sporządzają tabelę, w która wpiszą postać oraz przypisany jej atrybut

  6. Nauczyciel rozdaje uczniom albumy lub czasopisma o sztuce (np. Wielcy Malarze). Uczniowie wyszukują i wypisują z materiałów źródłowych dzieła, które przedstawiają świętych i bogów greckich rozpoznanych po atrybutach.

faza podsumowująca:

(12 min.)

  1. Uczniowie ponownie przystępują do rozpoznawania świętych i bogów na ilustracjach przygotowanych przez nauczyciela.

  2. Ponownie w celu utrwalenia materiału uczniowie korzystają z zadania interaktywnego.

R20iRCxST8WnA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 96.00 KB w języku polskim
RtWmRCQ2tzLsz

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.49 KB w języku polskim