Ile lat ma Ziemia?
Ile lat liczy Ziemia
Cele lekcji
Cel ogólny
Zapoznanie się z przeszłością geologiczną Ziemi, poznanie głównych er oraz okresów.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podział dziejów Ziemi na ery i okresy,
określa przybliżony czas formowania się rzeźby Ziemi,
nazywa ruchy górotwórcze.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić znaczenie skamieniałości przewodnich,
ocenić zmiany klimatyczne poszczególnych er i okresów,
omówić ewolucję życia organicznego.
c) Postawy
Uczeń:
wykazuje chęć poznawania świata,
współpracuje w grupie,
prezentuje własne zdanie,
dokonuje selekcji informacji.
Metoda i forma pracy
pogadanka, praca w grupach, praca z podręcznikiem i materiałami, metoda grupy eksperckiej
Środki dydaktyczne
podręcznik, zeszyt, książki pomocnicze: „Encyklopedia Larousse”, „Ziemia‑liczby, fakty, ilustracje”, słownik geograficzny
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, wyjaśnienie celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza w temat, definiując pojęcie geologii historycznej.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wybiera trzy osoby (wcześniej przygotowane), które będą zasiadały w komisji. Resztę klasy dzieli na grupy czteroosobowe. Uczniowie tworzący komisję będą czuwali wraz z nauczycielem nad pracą pozostałych. Członkowie komisji powinni być powiadomieni o przewidywanej dla nich roli na wcześniejszej lekcji, tak aby w domu mogli przygotować potrzebne informacje dotyczące dziejów Ziemi. Komisja siada na początku sali.
Zadaniem zespołów jest uzupełnienie tabeli dziejów Ziemi (załącznik 1) z wykorzystaniem podręcznika, książek, encyklopedii, albumów. Jeśli dana grupa wyszuka informacje, przedstawiciel podchodzi do komisji, która na podstawie podręcznika i danych przygotowanych w domu sprawdza ich poprawność. Jeśli informacje są prawidłowe, zgłaszający zapisuje je na tablicy. Do komisji podchodzi tylko jedna osoba. Wskazane jest notowanie przez komisję efektów pracy każdej z grup w celu późniejszej ich oceny.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji stanowi analiza tabeli. Razem z komisją nauczyciel ocenia pracę poszczególnych grup.
Bibliografia
1. Kop J., Kucharska M., Szkurłat E., Geografia 1, PWN, Warszawa 2006.
2. Wiecki W., Geografia środowiska przyrodniczego - Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Operon, Rumia 2002.
3. Wład P., Geografia 1 – Bogactwo przyrodnicze Ziemi - Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2005.
Załączniki
a) Karta pracy
Załącznik 1
Era | Okres | Data graniczna | Świat roślinny | Świat zwierzęcy | Klimat |
b) Zadanie domowe
Odpowiedz na pytanie: Ile lat liczy Ziemia?
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I LP.