Ile lat liczy Ziemia

Cele lekcji

Cel ogólny

Zapoznanie się z przeszłością geologiczną Ziemi, poznanie głównych er oraz okresów.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podział dziejów Ziemi na ery i okresy,

  • określa przybliżony czas formowania się rzeźby Ziemi,

  • nazywa ruchy górotwórcze.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić znaczenie skamieniałości przewodnich,

  • ocenić zmiany klimatyczne poszczególnych er i okresów,

  • omówić ewolucję życia organicznego.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykazuje chęć poznawania świata,

  • współpracuje w grupie,

  • prezentuje własne zdanie,

  • dokonuje selekcji informacji.

Metoda i forma pracy

pogadanka, praca w grupach, praca z podręcznikiem i materiałami, metoda grupy eksperckiej

Środki dydaktyczne

podręcznik, zeszyt, książki pomocnicze: „Encyklopedia Larousse”, „Ziemia‑liczby, fakty, ilustracje”, słownik geograficzny

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, wyjaśnienie celów lekcji.

Nauczyciel wprowadza w temat, definiując pojęcie geologii historycznej.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel wybiera trzy osoby (wcześniej przygotowane), które będą zasiadały w komisji. Resztę klasy dzieli na grupy czteroosobowe. Uczniowie tworzący komisję będą czuwali wraz z nauczycielem nad pracą pozostałych. Członkowie komisji powinni być powiadomieni o przewidywanej dla nich roli na wcześniejszej lekcji, tak aby w domu mogli przygotować potrzebne informacje dotyczące dziejów Ziemi. Komisja siada na początku sali.

Zadaniem zespołów jest uzupełnienie tabeli dziejów Ziemi (załącznik 1) z wykorzystaniem podręcznika, książek, encyklopedii, albumów. Jeśli dana grupa wyszuka informacje, przedstawiciel podchodzi do komisji, która na podstawie podręcznika i danych przygotowanych w domu sprawdza ich poprawność. Jeśli informacje są prawidłowe, zgłaszający zapisuje je na tablicy. Do komisji podchodzi tylko jedna osoba. Wskazane jest notowanie przez komisję efektów pracy każdej z grup w celu późniejszej ich oceny.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji stanowi analiza tabeli. Razem z komisją nauczyciel ocenia pracę poszczególnych grup.

Bibliografia

1. Kop J., Kucharska M., Szkurłat E., Geografia 1, PWN, Warszawa 2006.

2. Wiecki W., Geografia środowiska przyrodniczego - Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Operon, Rumia 2002.

3. Wład P., Geografia 1 – Bogactwo przyrodnicze Ziemi - Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2005.

Załączniki

a) Karta pracy

Załącznik 1

Era

Okres

Data graniczna

Świat roślinny

Świat zwierzęcy

Klimat

b) Zadanie domowe

Odpowiedz na pytanie: Ile lat liczy Ziemia?

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I LP.

R1U1GZgQGIPhw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.84 KB w języku polskim
RmH4btBFtcWsC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim