Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Iliada” – starożytny epos Homera.

informacje dotyczące Homera i Iliady

cechy eposu homeryckiego

rola bogów w “Iliadzie”

Umiejętności

sporządzenie notatki z lekcji

formułowanie własnych sądów i opinii

praca z tekstem

Metoda i forma pracy

metody praktyczne: praca w grupach, pogadanka, heureza

metody podające: wykład

Formy pracy: - zbiorowa

- grupowa

- indywidualna

Środki dydaktyczne

Homer, Iliada, wyd. Prószyński i S‑ka, Warszawa 1999.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.

Test sprawdzający, czy uczniowie przeczytali lekturę. (10 min.)
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.

Faza realizacyjna

- Nauczyciel krótko przedstawia postać Homera. Wyświetla na rzutniku jego zdjęcie.

Homer to grecki aoidos, czyli bard; śpiewak wędrowny; pierwszy znany z imienia starożytny poeta. Legenda podaje, że Homer był ślepcem. Tytuł jego dzieła, „Iliada”, wywodzi się od drugiej nazwy Troi: Ilion, a obie – od imion założycieli miasta: Trosa i jego syna Iliosa. Tytuł drugiego eposu, który napisał Homer, to „Odyseja”.

- Nauczyciel prosi o spojrzenie w tekst „Iliady”. Zadaje pytania, wskazuje na pojedynczych uczniów, prosząc o odpowiedz:

Gdzie powstała Iliada?

Jakim systemem wersyfikacyjnym jest napisana „Iliada”?

W jakim czasie rozgrywa się akcja?

Jakie wydarzenie stało się początkiem wojny?

- Następnie nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie rozwoju akcji eposu w punktach. Na tablicy zapisuje najlepsze propozycje sformułowań.

- Pogadanka na temat roli bogów w eposie, ich wpływu na walkę. Proponowane wnioski: bogowie ingerują w walkę, często zmieniają jej bieg, wpływają na losy wojowników; bogowie mają cechy ludzkie, w swoich decyzjach kierują się nieobiektywnymi przesłankami, pomagają swoim ulubieńcom.

- Nauczyciel dzieli uczniów na osiem grup. Każda z grup otrzymuje polecenie charakterystyki wybranego bohatera: Kim byli: Parys, Hektor, Nestor, Achilles, Odyseusz, Agamemnon, Helena, Priam? Swoje spostrzeżenia uczniowie mają poprzeć cytatami.

- Metoda heurezy. Artyzm „Iliady”. Dlaczego „Iliadę” Homera uznaje się za arcydzieło? Zwrócenie uwagi na środki stylistyczne. Opisanie tarczy Achillesa. Cechy eposu.

Tarcza Achillesa: środek tarczy to kosmos: ziemia, niebo i morze, słońce, księżyc oraz inne ciała niebieskie. Następne koncentryczne okręgi to obrazy codziennego życia miejskiego i wiejskiego, obrazy zarówno pracy (żniwa, winobranie), jak i świętowania (taneczny korowód). Całość otacza pas wody – to Okeanos, rzeka otaczająca świat.

Cechy eposu: inwokacja, sceny batalistyczne, idealizacja, heroizacja człowieka, narrator wszechwiedzący, rozbudowane opisy – funkcja retardacyjna (zatrzymuje akcję), dwupłaszczyznowość – świat bogów i ludzki; opis życia konkretnej społeczności w momencie przełomowym dla niej; gatunek epicki, pisany wierszem. „Iliada” jest pisana heksametrem.

Środki stylistyczne: epitety złożone, np. gromowładny Zeus; porównania homeryckie – rozbudowane porównania, długie, kilkuwersowe, których jeden człon jest szczegółowym obrazem.

Faza podsumowująca

Podsumowanie i ocena działań uczniów.

Sporządzenie notatki z lekcji.

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Bibliografia

Kumaniecki K., Mańkowski J., Homer, Warszawa 1974.

Łanowski J., Wstęp, [w:] Homer, Iliada, Ossolineum, Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk‑Łódź 1986.

Załączniki

Zadanie domowe

Napisz na następną lekcję wypracowanie na wybrany temat. Zwróć uwagę na formę pracy. Pamiętaj, aby zajęła ona ok. jednej strony A4.

  1. Napisz recenzję filmu pt. „Troja” w reżyserii Wolfganga Petersena.

  2. Napisz analizę porównawczą filmu pt. „Troja” w reżyserii Wolfganga Petersena i dzieła Homera pt. „Iliada”.

  3. Współczesny polski Hektor. Rozprawka.

  4. Poza tym obowiązkowo wypełnij krzyżówkę. Jest ona przygotowaniem do następnej lekcji.

RFfMr78KapNrZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.50 KB w języku polskim