Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Ilustracja do wiersza „Mróz” Juliana Tuwima. Kompozycja otwarta w barwach zimnych.

Korelacja z informatyką – Komunikowanie się z komputerem w środowisku Windows.

Korzystanie z programów użytkowych i multimedialnych.

  1. Cele

Cel ogólny:

  • Doskonalenie czytania ze zrozumieniem.

  • Rozwijanie wyobraźni twórczej inspirowanej treścią wiersza.

  • Tworzenie kompozycji plastycznych za pomocą komputera.

  • Wykorzystywanie komputera do tworzenia dokumentu tekstowego z grafiką.

  • Korelacja międzyprzedmiotowa – plastyki, informatyki, języka polskiego.

Cele operacyjne:

Kategoria A: Zapamiętywanie wiadomości.

  • Uczeń wie, jakie są rodzaje kompozycji; zamknięta, otwarta, z rytmem, symetryczna.

  • Zna barwy podstawowe, pochodne, dopełniające.

Kategoria B: Rozumienie wiadomości.

  • Dostrzega różnice w rodzajach kompozycji.

  • Rozumie pojęcie gama barwna: zimna, ciepła, czysta, złamana.

  • Uczeń czyta ze zrozumieniem treść wiersza.

Kategoria C: Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych.

  • Wykorzystuje wiadomości o kompozycji do ilustrowania przeczytanej treści.

  • Interpretuje wiersz za pomocą odpowiednich form i stosownej gamy barwnej.

  • Uczeń świadomie gromadzi wyobrażenia o przeczytanych elementach występujących w wierszu.

  • Uczeń sprawnie posługuje się komputerowym programem graficznym – Paint.

Kategoria D: Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych.

  • Uczeń narysuje z wyobraźni kompozycję barwną za pomocą komputera.

  • Zastosuje oryginalne i ciekawe formy plastyczne przybliżające treść wiersza.

  • Świadomie zastosuje barwy należące do gamy zimnej.

  • Zaprojektuje ilustrację w formie kompozycji otwartej.

Cele operacyjne realizowane z celami emocjonalnymi:

  • Pogłębia wrażliwość estetyczną.

  • Dostrzega znaczenie ilustracji książkowej.

  • Rozwija i wzbogaca wyobraźnię o treści realne i fantastyczne.

Umiejętności nabyte w czasie lekcji.

  • Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

  • Sprawne posługiwanie się komputerem przy tworzeniu dokumentu tekstowego i graficznego z możliwością drukowania wielu egzemplarzy.

  • Tworzenie kompozycji barwnej w układzie otwartym.

  • Doskonalenie posługiwania się programem graficznym – Paint, jako nowym narzędziem twórczym, umożliwiającym zmianę palety standardowej na dostosowaną do potrzeb.

  • Wzbogacanie umiejętności tworzenia gamy barw zimnych.

  • Wywołanie zadowolenia z własnej pracy.

  • Zwrócenie uwagi na znaczenie grafiki użytkowej w odbiorze tekstów literackich.

  • Kształcenie odpowiedzialności za pracę własna – ilustrator i cudzą (autor wiersza).

2. Metoda i forma pracy

Forma pracy – indywidualna. Metody: pogadanka na temat grafiki użytkowej, praktyczne działanie przy komputerach oraz prezentacja prac uczniów, wspólna ocena i możliwość drukowania najlepszych prac z ekspozycją w klasie.

3. Środki dydaktyczne

Tomiki wierszy o tematyce zimowej, plansze z rodzajami kompozycji, plansze – systematyka barw – walor i nasycenie, oprogramowanie użytkowe – Paint.

4. Przebieg lekcji

  1. Wprowadzenie:

    • Wybór wierszy o tematyce zimowej.

    • Analizowanie treści wiersza ze zwróceniem uwagi na odkrywanie elementów i obrazów przybliżających treść.

    • Przypomnienie zasad kompozycji otwartej.

    • Oglądanie plansz z rodzajami kompozycji oraz plansz – walor barwny.

    • Przypomnienie barw z gamy zimnej.

  2. Zapoznanie z tematem lekcji i określenie zadania.

    • Po uważnym przeczytaniu wiersza, ilustrowanie treści przy użyciu komputerowego programu graficznego.

  3. Praca twórcza uczniów (indywidualna).

    • Projektowanie własnych kompozycji.

    • Stosowanie uproszczonych form.

    • Wykorzystywanie elementów pobranych z galerii ClipArtu.

    • Dokonywanie korekt i wzbogacanie rysunku symbolami pochodzącymi z różnych źródeł np. czcionka Webdings ze znakami gwiazdki, śnieżynki, aniołka, choinki, architekturą.

    • Malowanie gotowej pracy, tworząc barwą odpowiednią atmosferę i klimat ukazany w tekście wiersza.

  4. Zapisywanie prac na dysku twardym.

  5. Ocena prac i podsumowanie nabytych umiejętności.

    • Umiejętność tworzenia kompozycji otwartej.

    • Poprawność zastosowanych kolorów, wynikających z treści przekazu tekstowego.

    • Wyczerpanie tematu.

    • Umiejętność pracy z komputerem, (bogactwo zastosowanych możliwości).

    • Estetyka wykonania.

  6. Wybór najładniejszych prac i drukowanie.

  7. Ekspozycja w klasie wybranych prac uczniów.

R7HCRS8XNpBcV

Praca Ani

Praca Joasi

RujWYjFIReCHz
R1JP9h3wQYh1X

Praca Patryka

Praca Tomka

RjNGTT6A3Bjc9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 303.50 KB w języku polskim