Ilustracja interaktywna
Twórczość Grochowiaka wyróżniała się oryginalną poetyką, często kojarzoną z turpizmem (łac. turpis – brzydki). Poetę fascynowały pozornie niepoetyckie zjawiska – „kalekie”, „ubogie” i „brzydkie”. Były to między innymi przedmioty codziennego użytku i krajobrazy, ale również ogólne motywy eschatologiczne, szczególnie proces starzenia się, śmierci i biologicznego rozkładu (tomy poetyckie Menuet z pogrzebaczem, 1958; Rozbierania do snu, 1959; Agresty, 1963).
Lekcja anatomii (Rembrandta)Panowie człowiek ten
Ozdobny barwą rzeczy
Dostojny niby owoc odjęty delikatnie
Uprzejmie
Poda wam
Świecenie swego wnętrzaWięc wpierw odrzućmy to
Co napęczniało na nim
Niech pan z prawicy
Zechce
Łagodnie zsupłać maskęTa maska jest jedwabna
Panowie spojrzą
Śmielej
Za miesiąc dwa lub rok
Stwardniałaby na kamieńKto z panów ją obmyje
Najlepiej płukać octem
A pocałunki zdjąć
Ligniną
JałowionąPanowie Siatka krzywd
Obleka nawet stopy
Panowie spojrzą
Śmielej
Grubości pajęczynyO
Proszę ją nawijać bez trwogi Nie zerwiemy
Odważnie
Pan z prawicy
Niech cofa się stopniowoTen zabieg znany panom
Zapewne z prac domowych
Przy wełny nawijaniuPanowie
Nic ponadto
I pora już spóźniona
Zapada zmierzch
Jest szaro
Za chwilę śnieg upadnie
Scharakteryzuj podmiot liryczny wiersza Grochowiaka Lekcja anatomii (Rembrandta). W tym celu stwórz mapę myśli.
Nazwij co najmniej cztery środki stylistyczne zastosowane w wierszu Grochowiaka. Wypisz ich przykłady oraz określ ich funkcję.
Uzasadnij, że obraz Lekcja anatomii doktora Tulpa staje się dla Stanisława Grochowiaka pretekstem do rozważań filozoficznych. Czego one dotyczą?