Strona główna
Liceum ogólnokształcące i technikum
Biologia
Zegar molekularny
Ilustracja interaktywna
Powrót
Wróć do informacji o e-podręczniku
Wydrukuj
Pobierz materiał do PDF
Zaloguj się, aby dodać do ulubionych
Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał
Zaloguj się, aby udostępnić materiał
Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Oceń projekt
Przeczytaj
Sprawdź się
Ilustracja interaktywna
RThMNNf65s15M
Na slajdach interaktywnych wyjaśniono: czym jest zegar molekularny, do czego służy i jakie są założenia koncepcyjne tego zegara. Zegar molekularny to ta metoda pozwala oszacować kolejność i czas oddzielania się linii ewolucyjnych organizmów na podstawie liczby mutacji stwierdzonych u współczesnych form tych organizmów. Dowiadujemy się tego ze slajdu pierwszego. Na slajdzie drugim przedstawiono działanie zegara. Służy do określania czasu występowania konkretnych zdarzeń ewolucyjnych, na przykład rozdzielenia się linii ewolucyjnych dwóch gatunków organizmów. Koncepcja ta wykorzystuje osiągnięcia z dziedziny genetyki i wiedzę na temat stałego tempa ewolucji niektórych fragmentów DNA, tak zwanych genów ortologicznych. Są to geny powstałe w wyniku specjacji, czyli rozdzielenia gatunków, pochodzące od wspólnego przodka. Założenia koncepcji zegara molekularnego opisane są na slajdzie trzecim. Określa on, że liczba mutacji w genach ortologicznych jest wprost proporcjonalna do czasu, jaki upłynął od momentu rozdzielenia się linii ewolucyjnych badanych organizmów.
RQbelbxWZi8od
1
Grafika interaktywna przedstawia sposób, w jaki doszło do rozbieżności linii ewolucyjnej. Na górze schematu jest sekwencja nowo powstałej linii 1 oraz linii 2. Linia 1: sekwencja jest nastepująca C A A T C G A T C G (C G dwa razy otoczonej jest czerwoną ramką. Linia 2: sekwencja jest nastepująca C A A T T T A T T T - T T dwukrotnie otoczone jest czerwoną ramką. Pod spodem są kolejne sekwencje. Wspólny przodek C A A T T T A T C G. Od niego rozgałęzienie w górę i w dół. W górę do sekwencji oznaczającej 25 milionów lat później C A A T T G (na czerwono) A T C G, a dalej 50 milionów lat później CA A T C G A T C G. Pierwsze C G oznaczono kolorem czerwonym. Na dolnej linii są kolejno 25 milionów lat temu z sekwencją zapisaną jako C A A T T T A T C T (na czerwono), a dalej 50 milionów lat później z zapisem C A A T T T A T T T (ostatnie dwa T zaznaczono na czerwono). Opisano: Pięćdziesiąt milionów lat temu dwie potomne linie ewolucyjne posiadały wspólnego przodka. Po upływie dwudziestu pięciu milionów lat, na skutek mutacji, doszło do rozdzielenia linii ewolucyjnej na dwie linie potomne. Każda nowa linia miała pojedynczą, indywidualną mutację. Po upływie pięćdziesięciu milionów lat w liniach potomnych zaszły kolejne mutacje. Wynikiem tych zmian było dalsze różnicowanie się linii potomnych.
Grafika interaktywna przedstawia sposób, w jaki doszło do rozbieżności linii ewolucyjnej. Na górze schematu jest sekwencja nowo powstałej linii 1 oraz linii 2. Linia 1: sekwencja jest nastepująca C A A T C G A T C G (C G dwa razy otoczonej jest czerwoną ramką. Linia 2: sekwencja jest nastepująca C A A T T T A T T T - T T dwukrotnie otoczone jest czerwoną ramką. Pod spodem są kolejne sekwencje. Wspólny przodek C A A T T T A T C G. Od niego rozgałęzienie w górę i w dół. W górę do sekwencji oznaczającej 25 milionów lat później C A A T T G (na czerwono) A T C G, a dalej 50 milionów lat później CA A T C G A T C G. Pierwsze C G oznaczono kolorem czerwonym. Na dolnej linii są kolejno 25 milionów lat temu z sekwencją zapisaną jako C A A T T T A T C T (na czerwono), a dalej 50 milionów lat później z zapisem C A A T T T A T T T (ostatnie dwa T zaznaczono na czerwono). Opisano: Pięćdziesiąt milionów lat temu dwie potomne linie ewolucyjne posiadały wspólnego przodka. Po upływie dwudziestu pięciu milionów lat, na skutek mutacji, doszło do rozdzielenia linii ewolucyjnej na dwie linie potomne. Każda nowa linia miała pojedynczą, indywidualną mutację. Po upływie pięćdziesięciu milionów lat w liniach potomnych zaszły kolejne mutacje. Wynikiem tych zmian było dalsze różnicowanie się linii potomnych.
Źródło:
Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie
1
RBCojMRiYpoRO
{duzeple@Przeanalizuj powyższą grafikę, a następnie...}.
Przeanalizuj grafikę interaktywną, a następnie podaj, ile mutacji w liniach ewolucyjnych wystąpiłoby po okresie 250 milionów lat.
Polecenie
2
Re3cgAk2R9D85
{duzepole@Na podstawie grafik interaktywnych i własnej wiedzy.
Na podstawie grafiki interaktywnej i własnej wiedzy wyjaśnij, jakie skutki może mieć pojawienie się mutacji.