Ilustracja interaktywna przedstawia zasady gry w szachy. Po lewej stronie znajduje się biało‑brązowa szachownica. W jej górnej części jest ustawiony komplet brązowych bierek, a w dolnej komplet bierek białych. Ustawienie białych jest następujące: w górnym z dwóch rzędów stoi osiem pionków; w dolnym rzędzie pierwsza od lewej jest wieża, dalej stoi skoczek, goniec, hetman, król, drugi goniec, drugi skoczek i druga wieża. Bierki brązowe są ustawione w odbiciu lustrzanym po przeciwnej stronie szachownicy. Po prawej stronie znajduje się biała plansza z tekstem: „Zasady gry w szachy: Grę zawsze rozpoczyna gracz, który posiada białe bierki. SZACH – oznacza, że król przeciwnika został przez nas zaatakowany. Aby go obronić, przeciwnik może: – zasłonić się inną bierką; – zbić bierkę, która zaatakowała króla; – uciec królem. SZACH MAT – oznacza zwycięstwo jednego z graczy. Występuje w momencie, gdy przeciwnik nie ma żadnej możliwości obrony króla, który został zaatakowany. REMIS – partia szachów kończy się remisem, gdy gracze zbiją sobie wzajemnie prawie wszystkie bierki, a na szachownicy pozostają jedynie królowie. Remis ma również miejsce wtedy, gdy następuje kilkukrotne powtórzenie tych samych ruchów (wtedy ze strony graczy pada propozycja zmiany ruchu lub zremisowania partii). PAT – sytuacja, w której jeden z graczy nie może wykonać królem żadnego ruchu, ale król nie jest pod szachem. Wtedy też ogłasza się remis”. Po kliknięciu każdej z bierek, znajdujących się na szachownicy, pozostałe bierki znikają. Wybrana bierka, która została na szachownicy jako jedyna, przesuwa się, demonstrując ruchy, jakie gracz może nią wykonać. Po prawej stronie pojawia się symbol tej bierki i opis. „WIEŻA. Porusza się po liniach prostych (góra–dół, prawo–lewo), może zbijać pierwszą bierkę przeciwnika, która stanie jej na drodze”. „SKOCZEK. Potocznie nazywany koniem. Jest jedyną figurą w szachach, która może przeskoczyć nad pozostałymi pionkami i figurami własnymi i przeciwnika. Skoczek porusza się w następujący sposób: dwa do przodu, jeden w bok, stając zawsze na polu o innym kolorze niż to, z którego wyrusza”. „GONIEC. Potocznie zwany laufrem, może przesuwać się o dowolną ilość pól po ukosie”. „HETMAN. Często nazywany jest królową, ma największą moc w grze. Może poruszać się w linii prostej i na ukos. Tak samo zbija pionki i figury przeciwnika”. „KRÓL. Jest jedną ze słabszych figur szachowych, ale celem każdego gracza jest „pojmanie” króla przeciwnika. Król może poruszać się o jedno pole w każdym kierunku”. „PIONKI. Są najsłabszymi bierkami na szachownicy. Mogą poruszać się wyłącznie o jedno pole do przodu. Tylko w pierwszym ruchu podczas partii pionek może przesunąć się o dwa pola do przodu. Pionkiem można zbijać na ukos, ale wyłącznie do przodu. Gdy pionek dochodzi do linii przeciwnika, czyli linii przemiany (dla białych pionków linia 8, dla czarnych – linia 1), następuje jego przemiana. Gracz musi dokonać promocji pionka, to znaczy zamienić go na dowolną figurę tego samego koloru oprócz króla, czyli na wieżę, skoczka, gońca lub hetmana”.
Ilustracja interaktywna przedstawia zasady gry w szachy. Po lewej stronie znajduje się biało‑brązowa szachownica. W jej górnej części jest ustawiony komplet brązowych bierek, a w dolnej komplet bierek białych. Ustawienie białych jest następujące: w górnym z dwóch rzędów stoi osiem pionków; w dolnym rzędzie pierwsza od lewej jest wieża, dalej stoi skoczek, goniec, hetman, król, drugi goniec, drugi skoczek i druga wieża. Bierki brązowe są ustawione w odbiciu lustrzanym po przeciwnej stronie szachownicy. Po prawej stronie znajduje się biała plansza z tekstem: „Zasady gry w szachy: Grę zawsze rozpoczyna gracz, który posiada białe bierki. SZACH – oznacza, że król przeciwnika został przez nas zaatakowany. Aby go obronić, przeciwnik może: – zasłonić się inną bierką; – zbić bierkę, która zaatakowała króla; – uciec królem. SZACH MAT – oznacza zwycięstwo jednego z graczy. Występuje w momencie, gdy przeciwnik nie ma żadnej możliwości obrony króla, który został zaatakowany. REMIS – partia szachów kończy się remisem, gdy gracze zbiją sobie wzajemnie prawie wszystkie bierki, a na szachownicy pozostają jedynie królowie. Remis ma również miejsce wtedy, gdy następuje kilkukrotne powtórzenie tych samych ruchów (wtedy ze strony graczy pada propozycja zmiany ruchu lub zremisowania partii). PAT – sytuacja, w której jeden z graczy nie może wykonać królem żadnego ruchu, ale król nie jest pod szachem. Wtedy też ogłasza się remis”. Po kliknięciu każdej z bierek, znajdujących się na szachownicy, pozostałe bierki znikają. Wybrana bierka, która została na szachownicy jako jedyna, przesuwa się, demonstrując ruchy, jakie gracz może nią wykonać. Po prawej stronie pojawia się symbol tej bierki i opis. „WIEŻA. Porusza się po liniach prostych (góra–dół, prawo–lewo), może zbijać pierwszą bierkę przeciwnika, która stanie jej na drodze”. „SKOCZEK. Potocznie nazywany koniem. Jest jedyną figurą w szachach, która może przeskoczyć nad pozostałymi pionkami i figurami własnymi i przeciwnika. Skoczek porusza się w następujący sposób: dwa do przodu, jeden w bok, stając zawsze na polu o innym kolorze niż to, z którego wyrusza”. „GONIEC. Potocznie zwany laufrem, może przesuwać się o dowolną ilość pól po ukosie”. „HETMAN. Często nazywany jest królową, ma największą moc w grze. Może poruszać się w linii prostej i na ukos. Tak samo zbija pionki i figury przeciwnika”. „KRÓL. Jest jedną ze słabszych figur szachowych, ale celem każdego gracza jest „pojmanie” króla przeciwnika. Król może poruszać się o jedno pole w każdym kierunku”. „PIONKI. Są najsłabszymi bierkami na szachownicy. Mogą poruszać się wyłącznie o jedno pole do przodu. Tylko w pierwszym ruchu podczas partii pionek może przesunąć się o dwa pola do przodu. Pionkiem można zbijać na ukos, ale wyłącznie do przodu. Gdy pionek dochodzi do linii przeciwnika, czyli linii przemiany (dla białych pionków linia 8, dla czarnych – linia 1), następuje jego przemiana. Gracz musi dokonać promocji pionka, to znaczy zamienić go na dowolną figurę tego samego koloru oprócz króla, czyli na wieżę, skoczka, gońca lub hetmana”.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.