Ilustracja interaktywna
Zapoznaj się z ilustracją interaktywną. Klikaj w poszczególne elementy, aby dowiedzieć się o nich więcej.Zapoznaj się z ilustracją interaktywną. Klikaj w poszczególne elementy, aby dowiedzieć się o nich więcej.
Ilustracja interaktywna przedstawia talerz zdrowego żywienia. Talerz stoi na obrusie w czerwono‑beżową kratę. Na jego lewej połowie leżą owoce i warzywa, między innymi marchewki, truskawki, jabłko, gruszka, pomidor, brokuł i maliny. Są oznaczone białą strzałką podpisaną tekstem: „Owoce i warzywa”. Prawa połowa talerza jest podzielona jeszcze na pół. Górną część zajmują produkty zbożowe, między innymi makaron, bułka, chleb i rogalik. Są oznaczone białą strzałką podpisaną tekstem: „Produkty zbożowe”. Dolną część zajmują produkty białkowe, między innymi mleko, ser, ryba, jajko i orzechy. Są oznaczone białą strzałką podpisaną tekstem: „Produkty białkowe”. Na lewo od talerza, w lewym dolnym rogu ekranu, znajdują się dwa orzechy włoskie, pół kokosa i butelka oliwy z oliwek. Są oznaczone białym prostokątem podpisanym tekstem: „Tłuszcze roślinne”. Powyżej, w lewym górnym rogu ekranu, widać frytki i hamburgera na białym talerzu. Całość jest przekreślona i oznaczona białym prostokątem podpisanym tekstem: „Tego nie jemy”. Na prawo od talerza znajduje się butelka wody i szklanka wody. Są oznaczone białym prostokątem podpisanym tekstem: „Woda”. Po najechaniu kursorem na daną grupę produktów pojawia się wokół niej delikatne podświetlenie. Po jej kliknięciu pojawia się na ekranie białe pole z tekstem. W lewym dolnym rogu pola znajduje się przycisk w postaci ciemnoszarej strzałki skierowanej w lewo, umożliwiający powrót do głównego ekranu. W prawym dolnym rogu pola jest przycisk z czarnym symbolem głośnika, umożliwiający wysłuchanie nagrania widocznego tekstu. Tekst dotyczący grupy „Owoce i warzywa” brzmi: „Owoce i warzywa powinny stanowić połowę wszystkich produktów, które zjadamy w ciągu dnia (przy czym należy spożywać więcej warzyw niż owoców). Oznacza to, że porcja owoców lub warzyw powinna znaleźć się w każdym spożywanym przez nas posiłku”. Tekst dotyczący grupy „Produkty zbożowe” brzmi: „Produkty zbożowe są bogate w błonnik, który korzystnie wpływa na pracę naszych jelit. Zawierają także wiele witamin i minerałów, dzięki którym nasz głód jest zaspokojony przez dłuższy czas. W naszej diecie powinny się znaleźć pełnoziarniste produkty zbożowe, np. otręby, pieczywo razowe, makaron pełnoziarnisty, kasza gryczana, jaglana, jęczmienna, ryż brązowy, ryż czerwony, płatki owsiane. Codziennie powinno się spożywać przynajmniej trzy porcje takich produktów”. Tekst dotyczący grupy „Produkty białkowe” brzmi: „Produkty białkowe dostarczają naszemu organizmowi białka, które buduje nasz organizm i jest niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Spożywanie ryb, jaj i nasion roślin strączkowych oraz mleka i jego przetworów jest bardzo ważne dla naszego zdrowia, wpływa na prawidłową budowę naszych kości”. Tekst dotyczący grupy „Tłuszcze roślinne” brzmi: „Uzupełnieniem diety powinna być niewielka ilość tłuszczów pochodzenia roślinnego, czyli olejów roślinnych, orzechów, nasion i pestek. Tłuszcze wspierają pracę naszego organizmu i dostarczają mu energii”. Tekst dotyczący grupy „Tego nie jemy” brzmi: „Ważne dla zdrowia jest ograniczenie spożycia lub zupełne usunięcie ze swojej diety fast fudów, czyli frytek, hamburgerów oraz słodyczy, słonych przekąsek. Produkty te zawierają duże ilości soli lub cukru oraz szkodliwe dla zdrowia tłuszcze”. Tekst dotyczący grupy „Woda” brzmi: „Pij dużo wody. Należy pić przede wszystkim wodę niegazowaną, herbatę owocową, najlepiej bez dodatku cukru. Dziecko powinno wypić w ciągu dnia 8 szklanek płynów. Należy unikać napojów gazowanych i słodzonych, a soki owocowe pić w małych ilościach”.
Narysuj talerz zdrowego żywienia i umieść na nim zdrowe produkty, które lubisz jeść.Narysuj talerz zdrowego żywienia i umieść na nim zdrowe produkty, które lubisz jeść.
Wymień zdrowe produkty, które lubisz jeść.
Wymień produkty spożywcze, których należy unikać.Wymień produkty spożywcze, których należy unikać.